Hej! yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cakejo
    • February 2007
    • 29

    Hej! yngel!

    Har varit medlem ett tag men inte behövt fråga nåt för jag hittar ju allt jag behöver ni är så duktiga här!!!!
    Men nu behöver jag det. Jag har en stor "buske" i ena hörnet i akvariet och tänkte rensa upp den nu vid vattenbyte. Men nu simmar det ju små blackmolly yngel där o är så söta, har inte haft de så länge nån månad bara så jag vill ju gärna ha några övelevande kvar. Ska jag vänta med bytet av vattnet eller byta ändå o låta den busken vara kvar. Köpte en växtnäring samtidigt med mollyrna o de växer ju som sjutton.... växterna alltså..........
    Sen när jag ändå frågar undrar jag bara jag köpte 6molly 4 honor o 2 hanar men nu har jag bara 1 hona o 3 hanar kvar!!!!!! den en försvann o den andra fick jag plocka hittae död.... men jag måste väl ha nån mer hona de är på på henne som sjutton.........har ju hört att de inte byter kön men likväl gör de det,har även svärdbärare o jag köpte en hane till mina 3 honor o nu har en av de gamla honorna blivit med svärd!!!
    Vad händer har de inte läst hur man ska vara eller vad????

    Kram på er
    Carina
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ansa växter och göra vattenbyte kan du göra även om du har yngel i akvariet. Just vattenbyte bör man göra med samma mellanrum (ca. 1ggr/v) för att få en balans i karet.
    Det finns sätt att göra utan att riskera att suga upp ynglen. Bjuder på ett sätt
    20080902Tänkte delge er hur vår yngelsäkra hävert/slanganslutning ser ut och är uppbyggt. Har tidigare publicerat detta på Zoopet i tråden Hemmabyggen, men tänkte även lägga ut den här för de som ej…

    Är Mollyynglen en månad gamla löper det ingen risk att de blir uppätna. Då ska de vara stora nog att simma fritt. Men håller de till vid "busken" ändå skadar det nog inte att ha den kvar. Se bara till att ansa bort ruttna blad.

    Är hanarna på honan hela tiden är det bäst att skaffa en till. Hanarna stressar honan och det är ju inte bra i längden.

    Att honorna byter kön är jag lite tveksam till men olika individer växer/utvecklas olika snabbt. Vi var nyligen med om samma sak när det gäller Svärdbärare. Köpte tre fullvuxna individer varav den ene honan började utveckla svärd efter ett tag. Skumt
    Kan vara ett sätt för "svaga" hanar att kamoflera sig oxå, för att slippa ta strider. Svärdbärarhanar kan ju vara ganska aggressiva mot varandra.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    Arbetssätt...