Slöjstjärtar i ca 200L- hur börjar jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

    #16
    Nu har vi hämtat hem "Lipsillen" och "Taskmörten" (pearlscales/golfbollar) och guld-ancistrusen "Volta" (som dammsugaren)

    (Ni får ursäkta våran dåliga humor som gav dem namnen, tänkte det kunde bli kul för ungarna)

    De ligger i en burk i sitt eget vatten och jag hälde i lite av akvarievattnet till dem så de vänjer sig...

    Ska försöka få tid att lägga upp bild på dem sen!

    Tror det är riktigt små bäbisar, golfbollarna är ca 3cm utan fenor och ancistrusen är ungefär lika lång med fenor och alltl...
    Är det någon som vågar sig på att åldersbestämma?

    Hur snabbt kommer de att växa?
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

    Kommentar

    • LillensMamma
      • October 2008
      • 45

      #17
      Nu har de plaskat runt i sitt nya hem och gjort sig hemmastadda!
      (De gick loss på växterna direkt!)

      Jag har lagt ut bilder på dem och akvariet här
      Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #18
        Jag är inte förvånad över att de börjar med att tugga på växterna =)
        Hur har det nu gått för taskmörten och volta med vänner ?
        Anc. växer långsamt , har för mig att slöjstjärtar dubblar sin vikt på ett ½år med rätt kost och skötsel sedan växer de långsammare.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • LillensMamma
          • October 2008
          • 45

          #19
          Ursprungligen postat av Mick13
          Jag är inte förvånad över att de börjar med att tugga på växterna =)
          Hur har det nu gått för taskmörten och volta med vänner ?
          Anc. växer långsamt , har för mig att slöjstjärtar dubblar sin vikt på ett ½år med rätt kost och skötsel sedan växer de långsammare.
          He he, hur det har gått Slöjorna är pigga och matglada (duktiga algätare om de får "svälta" en helg om man åker bort dessutom men växterna mår dåligt då...)

          Malen dog för pumpen trillade loss *oj då* så jag köpte en ny, men den ser vi aldrig av (den leker vampyr tror vi) förutom allt bajs....

          Skulle behöva en städare som käkade på rutorna, det börjar bli grönt men jag vill ha någon som syns till på dagarna!

          Dessutom har jag upptäckt att den ena (taskmörten) inte är en golfboll som jag köpte den som... Men den är vääääldans vacker!
          Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #20
            Ursprungligen postat av LillensMamma
            He he, hur det har gått Slöjorna är pigga och matglada (duktiga algätare om de får "svälta" en helg om man åker bort dessutom men växterna mår dåligt då...)

            Malen dog för pumpen trillade loss *oj då* så jag köpte en ny, men den ser vi aldrig av (den leker vampyr tror vi) förutom allt bajs....

            Skulle behöva en städare som käkade på rutorna, det börjar bli grönt men jag vill ha någon som syns till på dagarna!

            Dessutom har jag upptäckt att den ena (taskmörten) inte är en golfboll som jag köpte den som... Men den är vääääldans vacker!
            Tråkigt det där med malen. Vad blev den nya malen för någon? För jag har en panaque i mitt kar jag nästan aldrig ser till, men jääävlar vad bajs det flyger omkring i akvariet.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Ursäkta om jag frågar

              Men varför var du/ni så tvärsäkra på att ni skulle ha slöjstjärtar?

              Jag frågar eftersom det enligt mig och många andra här på forumet är en av de tråkigaste fiskar man kan ha i ett akvarium.

              Naturligtvis är smaken delad, så du/ni kanske tycker att det just slöjstjärtar ni vill ha, vilket jag respekterar.

              Men ofta skaffar folk slöjdisar av okunskap! Men det kanske inte gäller er?

              Jag är lite påflugen och skickar upp en tråd som visar på vad ni kan ha istället

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LillensMamma
                • October 2008
                • 45

                #22
                Ursprungligen postat av Johanski
                Tråkigt det där med malen. Vad blev den nya malen för någon? För jag har en panaque i mitt kar jag nästan aldrig ser till, men jääävlar vad bajs det flyger omkring i akvariet.
                Det blev en ny ancistrus men en vanlig... Lite tråkig är den så jag letar efter någon ny rolig städare (eller flera... kan behövas)
                Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #23
                  Fast "städare" städar ju inte upp annat än alger, de äter ju inte upp bajs.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • LillensMamma
                    • October 2008
                    • 45

                    #24
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Ursäkta om jag frågar

                    Men varför var du/ni så tvärsäkra på att ni skulle ha slöjstjärtar?

                    Jag frågar eftersom det enligt mig och många andra här på forumet är en av de tråkigaste fiskar man kan ha i ett akvarium.
                    Därför att jag tycker att de är vackra och intressanta och för att jag tycker om att göra tvärtemot vad andra tycker

                    Men ofta skaffar folk slöjdisar av okunskap! Men det kanske inte gäller er?
                    Jag anser mig ha läst på ganska mycket, tyvär är informationen ofta bristfällig men kan ofta kompletteras med hjälp av forum och folk med egen erfarenhet *tummen upp för detta forum* Jag har även fortsatt att söka info efter införskaffandet av fiskar också! Planen är att utöka till ett större akvarium när mina två vuxit till sig!

                    Jag tar inte alls illa upp av att svara på dina frågor och jag hoppas att du inte tar illa upp av att jag säger att jag tycker att mina firrar tilltalar mig mer än de som visades i din länkade tråd
                    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #25
                      Ursprungligen postat av LillensMamma
                      Därför att jag tycker att de är vackra och intressanta och för att jag tycker om att göra tvärtemot vad andra tycker


                      Jag anser mig ha läst på ganska mycket, tyvär är informationen ofta bristfällig men kan ofta kompletteras med hjälp av forum och folk med egen erfarenhet *tummen upp för detta forum* Jag har även fortsatt att söka info efter införskaffandet av fiskar också! Planen är att utöka till ett större akvarium när mina två vuxit till sig!

                      Jag tar inte alls illa upp av att svara på dina frågor och jag hoppas att du inte tar illa upp av att jag säger att jag tycker att mina firrar tilltalar mig mer än de som visades i din länkade tråd
                      Bra, då det är ett medvetet val!

                      Jag kan bara önska er lycka till!
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #26
                        Jag gillar slöjstjärtar med. Har dem med ancistrus, pansarmalar, äppelsnäckor (kan jag varmt rekommendera) och sorgmanteltetra i 240 L. Jag ger mina en blandad kost. Ibland får de grönsaker, ibland torrfoder (pellets och de där flarnen) och räkmix samt fryst artemia. Välj tjockbladiga växter. Vårt kar funkar finfint med det.
                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • LillensMamma
                          • October 2008
                          • 45

                          #27
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Fast "städare" städar ju inte upp annat än alger, de äter ju inte upp bajs.
                          Nej, men ska jag ha en "städare" så vill jag att den ska städa så det syns (har massor med alger överallt nu, förutom på malens gömställe...)
                          Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #28
                            Ursprungligen postat av Linapina
                            Jag gillar slöjstjärtar med. Har dem med ancistrus, pansarmalar, äppelsnäckor (kan jag varmt rekommendera) och sorgmanteltetra i 240 L. Jag ger mina en blandad kost. Ibland får de grönsaker, ibland torrfoder (pellets och de där flarnen) och räkmix samt fryst artemia. Välj tjockbladiga växter. Vårt kar funkar finfint med det.
                            Lycka till!
                            Vad har du för växter som är så tjock bladiga att de klara sig mina anubisar är ansade ner till rotstammen och amazonsvärdplantan ser ut som ett knippe med gröna pinnar???
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #29
                              Ursprungligen postat av LillensMamma
                              Nej, men ska jag ha en "städare" så vill jag att den ska städa så det syns (har massor med alger överallt nu, förutom på malens gömställe...)
                              den får nog mer frat på städandet när den blir riktigt hemma stadd och Anc. gillar att få sig en rå potatis skiva och broccoli som tillskott sedan är det inte fel att ge den någon maltablet i bland mina slöjissaran äter mer än gärna av det med men vad skulle dom inte äta av som dom kan tugga och svälja
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...