Slöjstjärtar i ca 200L- hur börjar jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

    Slöjstjärtar i ca 200L- hur börjar jag?

    Hej! Har inga tidigare erfarenheter av akvarium så jag hoppas ni kan hjälpa mig!

    Vi har tänkt skaffa ca 3-4 slöjstjärtar och har tänkt ha ett akvarium på ca 200liter.
    Jag har läst om guldfiskar/slöjstjärtar här

    och här


    Jag har förstått att jag ska ha ett filter(pump) på ca 600-800L/h, ett internt med skumpatron, vad föreslår ni för märke (beställa på nätet? Var?)
    Är det något mer filter som behövs?
    Om jag köper en begagnad pump vad ska jag tänka på då?

    Vad för pellets ska jag köpa? (är pellets samma sak som flingor?)

    Hur lång livslängd är det på uv-rören? Hur ofta ska de bytas? (har tänkt köpa begagnat akvarium och då följer ofta rören med)

    Lite frågor att börja med...

    Har jag missat några frågor får ni gärna svara på dem också
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

    #2
    www.pwss.se har en massa akvariegrejer på nätet. Finns en del andra butiker också som man kan beställa ifrån.

    Angående filtermärken. Det är lite som med bilar. Finns massor och folk fäster sig vi ett visst märke. En akvariehandlare (förmodligen störst i Sverige) har rankat filter vid ett svagt ögonblick.
    1: Rena
    2: Fluval
    3: Eheim

    Utan att nu ha särskilt bra koll på olika filterkapaciteter, skulle jag tro att ett fluval 4+ hade passat i ett 200L med slöjstjärtar.

    Om man köper begangnat akvarium, följer i regel filtret med. Jag brukar inte testa filtret innan. Om det skulle vara något fel på filtret, så går det att köpa reservdelar till det och dom är i regel inte särskilt dyra. Allra vanligast är väl att impellern racklar. (impeller=propeller i filtret)

    Pellets är som pyttesmå, stenhårda köttbullar som man matar fiskarna med. Det finns garanterat särskilda guldfiskpellets i akvariehandeln. Vissa specialpellets kan dock vara svindyra.

    Då jag antar att ni kommer att ha karet inomhus, så skulle jag tippa att ni inte behöver någon doppvärmare. Guldfiskar trivs ju även i lite svalare vatten.

    En viktig grej är att "köra igång" akvariet innan ni stoppar i fisk. Det finns bra nybörjarguider på zoopet.

    Lycka till, fråga mycket och välkommen till en fantastiskt kul hobby!!!
    Tanganyika

    Kommentar

    • LillensMamma
      • October 2008
      • 45

      #3
      Tack för svaret! Nu kommer det nya frågor

      Är det här ett bra vattenberedningsmedel? Finns det något som jag ska "se upp" med?

      (klicka på länken "ladda hem info")

      Jag köper ett begagnat kar ink pump, det har varit igång länge och har en bra bakteriekultur (nu vet jag inte vad för fiskar de har haft...) måste jag byta filter till pumpen eller ska jag bara köra på?

      Hur länge ska jag räkna med att ha karet igång innan jag kan stoppa i mina fiskar? Jag har fattat det som att det ändå är bra att ha några fiskar direkt från start(?) för att det lättare ska komma igång?

      När det väl funkar som det ska, är det bara att släppa ner fiskarna då eller ska jag tänka på något mer?
      Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

      Kommentar

      • HenrikV
        • January 2007
        • 358

        #4
        Jag har använt easy-life i nästan 2 år och tycker att det funkar bra. Fast jag använder inte full dos. kanske 3/5 av rekommenderad mängd. Vattnet blir klart och fint och fiskarna verkar må bra.

        Byt inte filter i pumpen. OM det nu är väldigt skräpigt. (typ växtdelar och sånt) kan man ju plocka bort dom. Det vidriga slemmet i filtret är nyttobakterier, typ...

        Om det nu var slöjstjärtar ni skulle ha, så kan ni köra på direkt. Om det även följer med sand som ni inte har sköljt rent, från förra akvariet. Så är det toklugnt. Sanden innehåller också bakterier.

        Fiskförslag till ca.200L:
        4st slöjstjärtar.
        6st Corydoras av valfri sort.
        1-2 Ancistrus malar (Eller om man vill investera i något flashigare, någon L-mal, typ L33)
        Tanganyika

        Kommentar

        • LillensMamma
          • October 2008
          • 45

          #5
          Tack för svar!
          Nu är baljan igång (det blev tyvär bara hälften så stor volym 110L pga makens påtryckningar *suck* Men jag har löfte om att få byta upp mig inom en snar framtid om han tycker det är roligt också )

          Så det blir bara två slöjor till att börja med...

          Nu är det dock väldigt mycket syrebubblor på glasrutorna, när försvinner de?
          Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

          Kommentar

          • HenrikV
            • January 2007
            • 358

            #6
            Syrebubblorna är ingen fara. Dom är nog borta inom kort. Vet faktiskt inte hur länge det tar.
            Tanganyika

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av LillensMamma

              Så det blir bara två slöjor till att börja med...
              Jag tycker du kör med bara dom + en ancistrus nu i ett så pass litet akvarium, med tanke på att dom skitar ner akvariumet som flodhästar.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • LillensMamma
                • October 2008
                • 45

                #8
                Bara en liiiten fråga till...

                Ni nämner Corydoras och Ancistrus, bara det att artbeskrivningarna här på zoopet skriver att de ska ha ca 22 grader eller mer för att trivas, trivs de med mina slöjisar då? (det ligger väl kring 21-22 i mitt kar...)



                (...Och är det ok att blanda firrar från olika världsdelar? Sydamerika och asien *Hmm* Alltså bara undrar....)

                Tack för att ni svarar så snabbt föresten!!! *tummen upp*
                Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av LillensMamma


                  (...Och är det ok att blanda firrar från olika världsdelar? Sydamerika och asien *Hmm* Alltså bara undrar....)
                  Egentligen inte kan jag tycka, men i dethär fallet blir det nog mer br än dåligt med det.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Jag har den blandningen (Anc slöjst. och Cory.) i mitt kar , inget jag valt själv då jag ärvt karet och löfte om att dessa flodhäst bajsande slöjstjärtar skulle få leva kvar sin livstid ut det var före jag visste att de kunde bli över 20år....
                    Bra vatten berednings medel finns på denna länk.


                    Slöijstjärtar behöver grön foder och gillar även att äta av akvariets växter flera av mina växter ser ut som om jag kört med grästrimmer i karet...
                    Men fodra med finhackad förvälld spenat finns som finns i frys disken på konsum och broccoli (tja dom äter det mesta dom får palts med i munnen). Mina Anc. gillar skivor av rå potatis och algtabletter.
                    Lycka till med hobbyn.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • LillensMamma
                      • October 2008
                      • 45

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mick13
                      Intressant! Så det behövs inget dyrt medel med andra ord då?

                      Ursprungligen postat av Mick13
                      (tja dom äter det mesta dom får palts med i munnen)
                      Helt OT: Som min son på snart 8 månader med då!
                      Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                      Kommentar

                      • LillensMamma
                        • October 2008
                        • 45

                        #12
                        Kollade runt lite... Gillar inte riktigt iden med att blanda arter från olika världsdelar (tänker på malar)...

                        Hittade lite räkor




                        De äter ju alger också!
                        Fast de kanske försvinner spårlöst när "flodhästarna" växer till sig *hmm*
                        (Jag kanske svarade på min egen fråga?)
                        Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Jag skulle inte våga satsa på räkor och bulldozers i samma akvarium.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Jag skulle inte våga satsa på räkor och bulldozers i samma akvarium.
                            Håller med ovanstående.
                            Jag har räkorna i ett eget kar och om någon av avkommorna ser ut att vara skadad eller har en missbildning får dom prova lyckan i det stora karet.
                            Tror inte att räkor överlever mer än timmar i ett kar med slöjstjärtar och pansarmalar.
                            Jag kör lite old time / low tech i mina kar och därför var Lases Nitra väck som handen i handsken, fått bra balans med den soppan i mitt fisk kar .
                            Skall du ha ett sk sällskaps kar så finns det inget som säger att man inte skall blanda fiskar från olika världsdelar, min tanke är iofs. att ha ett rent Sydamerika kar i framtiden. Men som sagt jag kan ha 20 år till idt då slöjstjärtar kan bli långlivade.
                            Senast redigerad av Mick13; 26 October 2008, 22:51.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Jo en 8 mån bebis och slöjstjärtar har flera gemensamma nämnare båda stoppar allt i munnen som får plats där och det brukar vara rätt rörigt efter en måltid. Har erfaren het av bådas måltider. Snäckor är inte fel och ha i ett kar med slöjstjärt de håller efter matresterna och alger. desutom är de trevliga att titta på och fungerar även som indikatorer på vatten kvalitén. Själv har jag posthornssnäckor i mina kar.
                              Ingen jätte bra bild men den skall föreställa ett rosa pothorn.
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...