1 vecka sen uppstart, VB nu eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    1 vecka sen uppstart, VB nu eller inte?

    Hejsan! Det är en vecka sen jag startade upp mitt akvarium på 47 liter med 3 guppy och två räkor i, ska jag göra ett delvattenbyte nu eller ska jag vänta?

    Har läst så många olika rekommendationer och frågar er här vad ni tycker :-)
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    #2
    Någon?
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      I ett såpass litet akvarium med få invånare kan du gott vänta en vecka till innan du gör ett vattenbyte, såvida du inte har några problem med karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • sundancer
        • October 2008
        • 145

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        I ett såpass litet akvarium med få invånare kan du gott vänta en vecka till innan du gör ett vattenbyte, såvida du inte har några problem med karet.

        Ok, nitritet har börjat öka lite, ska jag göra ett VB nu eller ska jag vänta med det ändå?
        --------------------------------
        240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
        47 L (Guppy)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det råder delade meningar om detta här på Zoopet, en del tycker inte man ska göra det utan vänta ut lite och salta i karet under tiden för att du tar bort nyttobakterier med ett vattenbyte.
          Jag tänker mer tvärtom, det finns inte lika mycket nyttobakterier i vattnet som i pumpen och i sanden och jag tycker det är bättre att fiskarna mår väl och att man håller nitriten på en lägre och för fiskarna en drägligare nivå. Sedan vilket sätt som är det bästa kan man träta länge om, och du gör som du vill....
          När jag kör igång ett nytt kar gör jag vattenbyte redan från första veckan, sedan vad nitritnivåerna är har jag inte kollat utan detta sätt funkar för mig.
          Gör en sökning och kolla om du hittar lite mer matnyttigt och bilda dig en egen uppfattning så blir det säkert bra vilket du än gör.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag tänker mer tvärtom, det finns inte lika mycket nyttobakterier i vattnet som i pumpen och i sanden och jag tycker det är bättre att fiskarna mår väl och att man håller nitriten på en lägre och för fiskarna en drägligare nivå.
            Jag tänker på samma sätt.
            Om man gör en bra uppstart (med kultur från ett annat kar, som både rörs ner i grusen och hälls i det nya filtret) så är det bara att köra på direkt med sina VB.
            Jag byter alltså 40% varje vecka även i nystartade kar. (har lite med min gödningsregi att göra med)
            Jag bryr mig heller inte om hur andra gör, det som fungerar för en själv kör man ju på med. Jag har aldrig haft dödlig nitrit i mina kar...

            Skulle man oroa sig för nitrit, så hade jag gjort ett VB, sen tillsatt mer kultur, rakt ner i vattnet...(blir jättefint! )

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av sundancer
              Ok, nitritet har börjat öka lite, ska jag göra ett VB nu eller ska jag vänta med det ändå?
              Jag håller med ovanstående.. Bättre att ge dem lite friskt vatten men små och täta doser hellre en stora byten.. Berg o dalbanan på värdena tror jag är farligast...
              Kan du inte kör in karet med bara räkorna??? Flytta tillbaka guppyn till andra karet??? Lr har du bara ett kar???
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              Arbetssätt...