Har fått en fiskskål...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • livetleker
    • October 2008
    • 3

    Har fått en fiskskål...

    Hej alla!

    Jag fick för någon vecka sen en fiskskål att göra lite som jag vill med och då tänkte jag givetvis att det skulle vara kul att skaffa någon akvariefisk. Vi hade akvariefiskar när jag var liten men när akvariet gick sönder lade vi ner med det... Den här skålen rymmer 20 liter så den är inte jättestor. Så jag har läst runt lite här och där på nätet och det verkar som att de allra flesta är emot skålar, är det helt omoraliskt att ha fisk i en skål? Personligen tänkte jag att om jag fastnar för det så kan jag köpa mig ett riktigt akvarium som inte stör de söta fiskarnas balanssinne, men man vet aldrig.

    I alla fall, jag har såklart ett antal frågor om det här med akvarium och vill helst ha ett så lättskött ett som möjligt. När jag var inne på djuraffären här i kvarteret så föreslog dem att jag skaffade en kampfiskhanne med två honor eller två guldfiskar/slöjfiskar (det är samma sak om jag inte har fått något om bakfoten? ).

    Men behöver man alltså inte ha någon pump om man bara har några fiskar? Jag har heller inte riktigt förstått det här med bakteriekultur och cykling med mera, allt verkar rätt komplicerat. Visste aldrig att det kunde vara så mycket att tänka på när man skaffade fisk... Någon som har synpunkter eller tips? Jag väntar med spänning
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Oj, oj, oj... Var ska man börja

    Jag tycker absolut inte att du ska ha några fiskar i en 20L skål men dock kan du ha lite snygga växter och några fina räkor däri.

    Att affären rekommenderar dig kampfiskar eller slöjstjärtar tycker jag är för j*vligt rent ut sagt. De borde veta att dessa behöver betydligt mycket mer utrymme. Jag skulle nog ha väldigt svårt att lita på den personalen igen .

    Ett akvarium med fisk bör innehålla en pump med bra filtervolym för att få så mycket goda filterbakterier som möjligt och en ytrörelse som syresätter vattnet. Utan detta lever inte fiskarna speciellt länge och mår inte särskilt bra heller.

    Vill du ha fiskar finns det fina akvariepaket att köpa som innehåller allt/nästan allt du behöver. Ett större akvarium är lättare att sköta och får lättare en bättre balans i vattenvärdena.

    Länkar en guid som du borde läsa igenom innan du sätter igång. Den har hjälpt många här på zoopet
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Tycker att du ska börja med att kika igenom denna tråd:

      Sen tycker jag personligen att du ska slänga din skål i glasåtervinningen och köpa ett större akvarium om du vill ha fiskar. 20L är alldeles för litet att ha fisk i oavsett vad dom säger i zooaffären.
      Lycka till!

      Edit: Nina82 va lite snabbare än mig tydligen
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • livetleker
        • October 2008
        • 3

        #4
        Jo jag lade märke till den guiden precis efter att jag postade min fråga hehe. Såg det när jag kollade upp guldfiskar och kampfiskar att de behöver mer utrymme, det var då inget bra tips jag fick i affären inte. Men jag hittade också en artikel här på sidan där det stod att man kunde ha kardinalfiskar eller någon guppy i en skål och att det inte alls skulle störa deras balans...

        Nu undrar jag iofs mest för sakens skull, tror jag ska ta och satsa på ett riktigt akvarium. Men då är frågan vad man ska ha för ett akvarium, jag vill fortfarande inte ha ett som är särskilt stort för jag har inte så mycket plats över (bor i en lite etta ) men det är alltså lättare med ett stort ett. Himla besvärligt det här. Jag får väl ta och använda min skål som en gigantisk kruka eller något... Glasåtervinningen är väl onödigt, det är en himla fin skål haha

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av livetleker
          Jo jag lade märke till den guiden precis efter att jag postade min fråga hehe. Såg det när jag kollade upp guldfiskar och kampfiskar att de behöver mer utrymme, det var då inget bra tips jag fick i affären inte. Men jag hittade också en artikel här på sidan där det stod att man kunde ha kardinalfiskar eller någon guppy i en skål och att det inte alls skulle störa deras balans...

          Nu undrar jag iofs mest för sakens skull, tror jag ska ta och satsa på ett riktigt akvarium. Men då är frågan vad man ska ha för ett akvarium, jag vill fortfarande inte ha ett som är särskilt stort för jag har inte så mycket plats över (bor i en lite etta ) men det är alltså lättare med ett stort ett. Himla besvärligt det här. Jag får väl ta och använda min skål som en gigantisk kruka eller något... Glasåtervinningen är väl onödigt, det är en himla fin skål haha
          Skönt att du kom på bättre tankar ang. skålen

          Endlers Guppy och kardinalfisk kan hållas i små utrymmen men även de behöver en bra vattenkvalité ock pump. Det är ytterst svårt att få en bra balans i ett litet akvarium och ingen bra idé att börja med.

          Ett 100L kan du kanske få plats med i din lilla lägenhet, annars är det bara till att kolla upp vilket mått du kan ha. Mät med tumstock eller nåt och utgå från de måtten som maxstorlek på ditt blivande akvarium.

          Lycka till och välkommen till en väldigt beroendeframkallande hobby
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • livetleker
            • October 2008
            • 3

            #6
            Haha alla verkar tycka att 100 liter är en bra storlek så jag får väl helt enkelt skapa lite utrymme Återkommer nog om någon vecka (när jag har skaffat akvariet hehe) med ytterligare frågor, nu vet jag iaf vilken zoo butik jag inte ska vända mig till... Tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Fanbyalperna

              • September 2005
              • 752

              #7
              Släng inte skålen ha räkor i den. Finns ju jättefina sådana.
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                ..eller nykokta kräftor, som bålskål blir den annars partyts mittpunkt.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                Arbetssätt...