Sega platys, vad är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Little miss muffet
    • August 2008
    • 18

    Sega platys, vad är fel?

    Hej!

    Vi har haft vårat 54 l akvarium i snart två månader och det har aldrig varit något problem, vi har t ex ingen nitrit eller sånt.

    Men nu har två av våra platys parkerat i hörnen och ser inte pigga ut, den ena står mellan filtret och värmaren på "högkant" och den andra står alldeles still inne i växterna. Jag kan inte se något fel på dem, inga prickar, inga konstiga färger, ingenting jag kommer på annat än att det är nåt som inte stämmer.

    I övrigt har vi 3 platy till (som simmar runt och är pigga) och tre otocinclus (stavas det så?). Jag matar en till två gånger per dag med flingfoder, ganska sparsamt och sen med en "tablett" per dag till de andra. Har bytt vatten de sista veckorna ca 15%, innan dess väntade vi ca en månad innan vi bytte nåt alls.

    Växter har vi rätt gott om och de växer som ogräs och jag plockar bort sånt som ligger löst. Annars har vi inte gjort nån förändring i akvariet så vad kan det vara för fel med fiskarna? Jag vill ju inte att de andra ska bli sjuka och dö, om det nu är det de här två tänker göra...
  • Odine
    • July 2008
    • 37

    #2
    Mina platys kan göra så med till och från stå och häcka några timmar på sammas tälle, sen blir det fart igen, kanske bara så dom är? :-)

    Kommentar

    • Little miss muffet
      • August 2008
      • 18

      #3
      Får väl hoppas på det men de har aldrig varit så förut bara. Eller jo precis när de var nya gjorde de så också men då tänkte jag att de var lite rädda.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Låter som att de har värkar och ska föda snart
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Little miss muffet
          • August 2008
          • 18

          #5
          Det kunde ju vara en anledning men en av dem är en hane

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Little miss muffet
            Det kunde ju vara en anledning men en av dem är en hane
            Ha, ha.. Då är det isf sympativärkar men Platy brukar inte vara speciellt sympatiska
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Bordusius
              • October 2008
              • 108

              #7
              Har 6 stora platy tanter och två små hannar och jag har märkt att hannarna gärna "vallar" honorna till ett hörn och försöker hålla dom där om möjligt. Tror att det helt enkelt ligger i deras natur att göra så. I ditt fall så har hannen inte ett så stort harem bara
              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

              Kommentar

              Arbetssätt...