Mina fiskar dör, vart börjar jag...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Mina fiskar dör, vart börjar jag...?

    Har ett akvarium på ca 60 liter, ca 2 månader.

    Har fungerat bra! Har inte kastat några växter och jag har gjort vattenbyten en gång i veckan (ca 10-20%). Senast bytte jag 20 liter och upptäckte då en död mal.

    För några veckor sedan köpte jag 2 kulfiskar. Dessa dog efter bara ett par dagar och jag misstänker att det var butikens "problem" och inte mitt.
    I tisdags hittade jag en död mal när jag skulle göra ett vattenbyte, även detta var en ganska nyinvånare (ca 2 veckor).

    Idag på lunchen låg en av mina platys på rygg. Detta är en av de första fiskarna jag köpte.

    Efter platyns död är jag nu orolig för övriga invånare.
    Jag matar 1 gång per dag, växterna mår bra, vattnet "ser bra ut".
    Inte gjort några som helst tester, har inget sådant hemma.

    Vart börjar jag?
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    Vad har du totalt haft för fisk och hur länge tog det innan du la ner dem och hur mycket i taget?

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Ursprungligen postat av Mobster
      Vad har du totalt haft för fisk och hur länge tog det innan du la ner dem och hur mycket i taget?
      Började med en mal (A-något), En Kampfisk och 3 platy.
      Efter några veckor skickade jag ner 3 kamphonor.
      För några veckor sedan några pansarmalar.
      Sedan kulfiskarna ganska tätt och sist den döda malen.

      Tycker inte att jag stressat på för mkt även om det kanske blev lite mkt från start. Jag ger malarna en maltablett varannan dag. Häller Aquasafe eller liknande i det nya vattnet vid varje byte samt häller i något aqua medel varje vecka som sjka hålla vattnet "rent".

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        zoolander: har du en vettig filtrering till dina fiskar?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          Åheim: Jadå det tycker jag. Rejält filter.

          Hur som helst! Vattnet är nu testat i en zoobutik och de tyckte det var utmärkt.
          Fick frågan om mina övriga fiskar ser sjuka ut. Svar nej.
          Matar med flakes en gång per dag. Matar jag för lite tro? (Inga fiskar är feta) ibland hoppar jag över en dag. Malarna får en maltablett per dag.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Läs upp om dina fiskar, vad vill de äta osv. Mata aldrig bara med en sorts mat, varierad kost är bäst. Malar brukar gilla grönsaker att gnaga på också, om det är ancistrus du har. Då är brysselkål, broccoli, tinade ärtor, gurka bra krubb.

            Kommentar

            • Bordusius
              • October 2008
              • 108

              #7
              En tilläggsfråga. Vart står akvariet? Tänkte på stress på grund av ljud och rörelse. Det sammansatt med för lång belysningstid (tvingad vakenhet) är ju inte bra för någon varelse. Jag säger inte att fiskarna dör av det men om dom utsätts för stress under längre tid på grund av bullrig miljö så försvagas ju deras imunsystem.
              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

              Kommentar

              • zoolander
                • August 2008
                • 271

                #8
                Står i grabbens rum. Ca 10 timmar sol per dag. Vi är faktiskt inte i rummet så ofta.

                Idag hittade jag min fina fina kamphane död. 10 dagar sedan förra fisken dog...
                Vattnet ska som sagt vara bra enligt butiken, matar enbart med flingor.
                Hur som helst köper jag egna vattentester imorgon....
                Inga nya fiskar sedan den första dog (som tur är)

                Jag börjar bli riktigt orolig nu...

                Kommentar

                • zoolander
                  • August 2008
                  • 271

                  #9
                  Studerade mina fiskar rejält igår.
                  Enda jag kom fram till är att mina Platy stirrar ganska mkt...Men det kanske är deras natur...? Inga fläckar eller konstigheter på fiskarna, alla äter och ser ut att må bra.

                  Tänkte köpa 3 tester idag för Nitrit, Ph och Kh. Räcker detta att börja med?
                  Har ett mindre 32 liter nano kar igång, samtidigt vill jag inte flytta över eventuellt sjuka fiskar till det...

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13117

                      #11
                      Ursprungligen postat av zoolander
                      Åheim: Jadå det tycker jag. Rejält filter.
                      OK! och filtret heter?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • zoolander
                        • August 2008
                        • 271

                        #12


                        Börjar fundera på om jag matar lite för sparsamt... matar 1 gång per dag med flingfoder. Men jag kanske är för snål.

                        Gjorde test på vattnet igår och det såg bra ut. Inget nitrin. PH ca 7.5.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13117

                          #13
                          Ursprungligen postat av zoolander
                          http://www.akvariumbutiken.se/filter..._300_1846.html

                          Börjar fundera på om jag matar lite för sparsamt... matar 1 gång per dag med flingfoder. Men jag kanske är för snål.

                          Gjorde test på vattnet igår och det såg bra ut. Inget nitrin. PH ca 7.5.
                          Att det beror på svält tror jag vi kan utesluta, du ger ju ändå lite flingor varje dag! Det där crystal filtret är jag väldigt skeptisk till, det har inget bra filtermaterial utan bara typ filtervadd och en tunn tunn filtermattat, det du kan göra med det filtret är att ersätta hela innehållet med en grov blå filtermatta som är 3cm tjock och skjuter ner i filtret precis som du gör med filterkassetten då kommer du få ett bra filter även om du inte har nitrit så kan andra nivåer vara för höga ex. ammonium/ammoniak...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...