En säkerligen knäpp fråga men....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    En säkerligen knäpp fråga men....

    Inatt när jag ammade min lillkille kom jag att tänka på luftpump, ska man ha en när man har ett innerfilter byggt i modulen, eller syresätts vattnet tillräckligt av den pumpens utblås???

    Funderade även på hur många fiskar vi kan sätta i akvariet när vi startar upp det?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, du behöver ingen luftpump.
    Hur stort är karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maraschino
      • September 2008
      • 178

      #3
      350L hörn..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ett tiotal tetror är inga problem som inkörsfiskar eller likvärdigt, om du inte ska ha tetror.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Maraschino
          • September 2008
          • 178

          #5
          Räknas molly som likvärdig, de är ju lite större så om man sätter i fem-sex stycken sånna går det?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter som ett bra val och ett bra antal.
            Se bara till så de inte blir sjuka då de ibland kan vara lite känsliga, och speciellt mot vita prick.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det låter som ett bra val och ett bra antal.
              Se bara till så de inte blir sjuka då de ibland kan vara lite känsliga, och speciellt mot vita prick.
              vilket gör att jag hellre kör igång med platys eller endlers.



              kom ihåg.....hellre en korkad fråga (nu tycker jag din fråga var riktigt bra) för mycket, än en smart fråga för lite......

              läs mycket på nätet eller i böcker.....fråga mycket.....

              och sist men inte minst,,,,,,gå ut och köp följande med omgående verkan:




              Tålamod

              Tålamod

              Tålamod

              Tålamod


              Om du har svårt att hitta affären som säljer det, så tillverka det själv...

              Välkommen till träsket där man har en enorm njutning av sin hobby....


              ..
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Maraschino
                • September 2008
                • 178

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                vilket gör att jag hellre kör igång med platys eller endlers.



                kom ihåg.....hellre en korkad fråga (nu tycker jag din fråga var riktigt bra) för mycket, än en smart fråga för lite......

                läs mycket på nätet eller i böcker.....fråga mycket.....

                och sist men inte minst,,,,,,gå ut och köp följande med omgående verkan:




                Tålamod

                Tålamod

                Tålamod

                Tålamod


                Om du har svårt att hitta affären som säljer det, så tillverka det själv...

                Välkommen till träsket där man har en enorm njutning av sin hobby....


                ..
                Vi köpte karet för tre veckor sen, har funderat en hel del på hur vi vill att det ska se ut och vilka fiskar vi vill ha där i!
                Då ingen av oss har någon större erfarenhet av akvarie så läses det en hel del här på zoopet och andra ställen på nätet, vi suger i oss massor av information om de fiskar vi valt att starta vårt akvarieliv med!!

                Vi kommer ha platy, molly och silverhaj till att börja med! Tips på var man hittar platyn som är gul med röd stjärt!?

                Skynda långsamt är melodin här hemma just nu! Väntar dock ivrigt på leverans från pwss så att vi kan få börja inredningen! :-) Jag vill även ha äppelsnäckor men tycker det är svårt att hitta info om de, hur de är, vad de vill ha osv...

                Kommentar

                • alg_oa1
                  • May 2007
                  • 473

                  #9
                  Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om man till exempel har ett Malawi kar utan växter, behöver man en luftpump (beroende på fiskarnas storlek/antal. För då finns det inga växter som kan produsera syre.
                  Om man istället har ett växt akvarium med lika stora fiskar behöver man inte en luftpump för då sköter växterna syresättningen. Om man har luftpump i ett växt akvarium så driver bubblorna från pumpen ut koldioxiden ur vattnet och växterna har inget att produsera syre av.
                  Är min "teori" riktig?
                  Om inte, hur är det då?

                  Tacksam för svar
                  "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    En syrepump är mer eller mindre värdelös för syresättningens skull.
                    Nästan det enda sättet den avger syre är när ytvattnet får en rörelse av luftbubblorna som syresätter vattnet och med den korta tiden som syrebubblan färdas genom vattnet hinner den inte avge något syre.
                    I tex ett Malawikar utan växter får vattnet syre genom ytcirkulationen.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Ok, men om man inte har någon ytcirkulation alls då? Kommer fiskarna i växtakvariet klara sig fint på grund av växterna och i malawi karet kommer fiskarna att dö för att där finns inga växter som kan tillverka syre?
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        mängden syre som kommer från växter ut i vattnet gör nog vare sig till eller ifrån.

                        enda sättet att få ner vettig mängd med syre i vatten är som ansjo säger, ytrörelse.

                        det får man genska enkelt genom att rikta utblåset från pumpen lite snett mot ytan.
                        det behöver inte alls bubbla,,,,,en lätt krusning räcker gott.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Nja, växter avger en hel del syre i vattnet och i tex växtkar ser man detta under kvällen när vattnet blivit så syremättat att det bubblar syre från växterna.
                          Förenklat kan man säga att i växtkar vill man även för det mesta undvika ytcirkulation då du riskerar att dra ur co2 eftersom du tillför syre genom cirkulationen.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

                            #14
                            Okey, tack!
                            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                            Kommentar

                            • Maraschino
                              • September 2008
                              • 178

                              #15
                              Ok, fler frågor!!!

                              Hur vet man om ett akvariegrus innehåller aluminiumsilicat, eller vad det heter!? Det är ju inte nyttigt för vare sig fiskar eller växter?
                              Har nämligen en säck AkvaStabil, shining black hemma som vi tänkt ha i akvariet, står inget på den om vad som är eller inte är i!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...