Var hitta en bra beskrivning på hur man inreder filtermoduler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Var hitta en bra beskrivning på hur man inreder filtermoduler?

    Vi ska använda oss av en modul till filter, men nu sitter jag och funderar över hur man ska göra för att få den och fungera på bästa sätt..

    Modulen vi ska använda är BTNs T modul.

    Min tanke är att man fyller den med filtermatta i småbitar, i med pumpen överst antar jag. Sen kommer problemet hur gör man med insug och utsug? Alltså hur suger pumpen vattnet genom filtermaterialet och var bör utblåset sitta??
    Pumpen är en Eheim compact 2000..
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Om du limmar fast pumpen eller bara låter den sitta fast i en kort utblåsslang som du limma fast i hålet i modulen samt tar ut ett hål för raster eller liknande i andra änden så brukar resten sköta sig själv, håller själv på med att skapa en egen modul i byggskum som ska lackas med lanat 1600 och tänkte se om man kan få den att suga sig fast mot botten.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Kryptonit
      • October 2006
      • 139

      #3
      Jag klippte till former och körde flera lager av matta istället för småbitar.
      Bild: http://www.kryptoniten.se/temp/modul.jpg
      Pumpen är ett pumphuvud från eheim 2252 i mitt fall. Efter bilden är tagen har jag tagit bort den understa filtermattan och lagt några stenar där istället då det filtret täpptes igen fort när det låg mot insuget.

      Testade småbitar i en annan modul tidigare, men tyckte inte det blev bra.
      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

      Kommentar

      • Marsipulami
        • September 2008
        • 203

        #4
        Finns på hemsidan:

        Kommentar

        Arbetssätt...