Ikea Expedit och akvarum :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Ikea Expedit och akvarum :)

    idag har vi en Expedit från ikea liggande ner.
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


    medveten om att det står 19kg per hyllplan. Men hyllplanen är "väggar" i detta fallet.

    På långsidan har vi ett akvarium stående på 60 Liter. Det märks inte på hyllan och känns "Säkert". Nu tycker jag att 60 liter börjar bli litet och vill öka till 120-160 liter....

    Frågan är om jag vågar ha det på hyllan? Jag har ingen annan naturlig plats att ställa akvariumet på...
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Eftersom "hyllplanen" blir "stödben" när Expiditen ligger ner så tål den en ganska så hög belastning, frågan är hur mycket belastning den pappersfyllda toppskivan tål innan den kolapsar.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      cirka 60 kilo........

      (har jobbat på det bolaget i 10 år)


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Dum-Dan
        • September 2007
        • 6

        #4
        Annars gör du standard-testet...du ställer dig helt enkelt på den tillsammans med någon annan så du prövar med 150-200 kg i belastning!

        Ett 120-160L lär ju säkerligen väga uppemot dessa vikter så med allt vatten och bottenmaterial...

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Dum-Dan
          Annars gör du standard-testet...du ställer dig helt enkelt på den tillsammans med någon annan så du prövar med 150-200 kg i belastning!

          Ett 120-160L lär ju säkerligen väga uppemot dessa vikter så med allt vatten och bottenmaterial...
          Passande a-namn!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Men det är ju bara tillfälligt. Kanske blir ranglig i sidled?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Bara dra dit två vinkeljärn (_|) på vardera sida så ska nog ev. ranglighet vara ett minne blott

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                cirka 60 kilo........

                (har jobbat på det bolaget i 10 år)


                .
                Hur långt är ett snöre?

                60kg per ??
                Det måste vara en väldans skillnad att belasta 1cm2 eller 1m2 med 60kg på en icke solid skiva.
                Jag misstänker att den är uppbyggd som en ram av spånskiva och sen fylld. Om belastningen täcker så stor yta att den även belastar denna "ram" så minskar ju risken att skivan ska pressas ihop.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Men det är ju bara tillfälligt. Kanske blir ranglig i sidled?
                  Ranglig i sidled tror jag inte den blir. Långt i från rangligheten hos en aluminiumställning iaf.


                  Det ända som lämnar ett litet frågetecken är den pappfylda skivan och hur mycket belastning den tål per ytenhet.
                  Själva konstruktionen sen är garanterat stadig så det räcker.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Hur långt är ett snöre?

                    60kg per ??
                    Det måste vara en väldans skillnad att belasta 1cm2 eller 1m2 med 60kg på en icke solid skiva.
                    Jag misstänker att den är uppbyggd som en ram av spånskiva och sen fylld. Om belastningen täcker så stor yta att den även belastar denna "ram" så minskar ju risken att skivan ska pressas ihop.

                    tyvärr.....det är inte spånskiva, det är en 2,3mm (ibland 3,0) tunn eländig masonitskiva, inuti så är det klossar av trä i hörnen, resten är i princip luft...........

                    sist jag kollade iaf när jag besökte fabriken i polen......
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • zoolander
                      • August 2008
                      • 271

                      #11
                      Vi har haft ett 60 liter på i ca 1.5 månad och den är hur stabil som helst. (Massa leksaker i facken dessutom)

                      Däremot vet jag inte om man skulle våga ställa ett 120 liter eller större på den.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        tyvärr.....det är inte spånskiva, det är en 2,3mm (ibland 3,0) tunn eländig masonitskiva, inuti så är det klossar av trä i hörnen, resten är i princip luft...........

                        sist jag kollade iaf när jag besökte fabriken i polen......
                        Precis det är ju den invändiga konstruktionen som är avgörande här.

                        Men jag vill minnas att det såg ut som grovfibrig spån vid alla plugghål iaf (Satt ihop en för ca 2månader sedan)
                        Att det yttre skiktet inte är spån det vet jag.
                        Och med lite tur innebär det att den innre konstruktionen ser ut något sådant här:
                        Koda:
                         _____ 
                        |     |
                        |-----|
                        |     |
                        |-----|
                        |     |
                        |-----|
                        |_____|
                        Men det ända sättet att få veta om det håller är nog att provbelasta med något som inte orsakar vattenskada, och se om det sviktar något.
                        Senast redigerad av heeke; 08 October 2008, 12:03.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av heeke
                          Precis det är ju den invändiga konstruktionen som är avgörande här.

                          Men jag vill minnas att det såg ut som grovfibrig spån vid alla plugghål iaf (Satt ihop en för ca 2månader sedan)
                          Att det yttre skiktet inte är spån det vet jag.
                          Och med lite tur innebär det att den innre konstruktionen ser ut något sådant här:
                          Koda:
                           _____ 
                          |     |
                          |-----|
                          |     |
                          |-----|
                          |     |
                          |-----|
                          |_____|
                          Men det ända sättet att få veta om det håller är nog att provbelasta med något som inte orsakar vattenskada, och se om det sviktar något.
                          på ett ungefär har du rätt.

                          de klossar som finns inne i möbeln, sitter där man ska dra i skruvarna.
                          inte som större stöd, de har ett mått på ungefär 5x5cm.

                          hade iaf för ett tag sedan när jag var på fabriken......

                          ibland är den i spånskivematrial, ibland i massivt trä, det beror lite på vad fabriken har för spill från den andra delen av produktionen, just den dagen....


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Är det små flinka kinesiska barnarbetar fingrar som står för arbetskraften?
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Är det små flinka kinesiska barnarbetar fingrar som står för arbetskraften?

                              nope....om du läser inläggen ordentligt så ser du att det var i polen....

                              varit på fabriken väldigt ofta....de har en arbetsmiljö som skulle få vilken svensk facksnubbe att dö av avund.....kort och gott, renare, mindre tunga luft, etc etc etc, än en normal svensk möbelfabrik,,,,,,

                              men de gjorde möbeln ungefär 75% billigare än någon svensk kunde.....

                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...