Filter frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassypassy
    • August 2008
    • 40

    Filter frågor

    Jag är som sagt ny på allt med akvarier så alla tips mottages tackamt!
    Jag har en pump med ett filter i kallas detta inner filter? Bör man ha fler filter? Jag har ett 72 liters.Hur ofta bör jag rengöra filtret?Jag rengjorde det när jag nyss startat akvariet vilket visade sig dåligt för bakterierna där i som redan fanns försvann ganska många.Nu har jag inte vågat rengöra på några veckor eller mera.Gör dock vatten byten en gång i veckan.
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

    #2
    Man bör ha ett filter. Jag rengör mina filter 1 gång per år. Fortsätt med vattenbytena en gång per vecka. Mata inte för mycket, fråga ännu mer. Njut av dina fiskar...
    Tanganyika

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      mina innerfilter har jag inte behövt rengöra på flera månader nu.

      har man rätt belastning och rätt mängd mat så ska man nog inte behöva rengöra
      oftare än var 3-4:e månad........

      men har man hög bealstning, så blir det oftare.......
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Sassypassy
        • August 2008
        • 40

        #4
        Tack för svar! Jag rengjorde filtret igår och det var igensatt så nu blev vattnet klarare.Men det var nog 2 månader sedan jag rengjorde det

        Kommentar

        • it_mutt
          • November 2006
          • 88

          #5
          Om du BEHÖVER rengöra ditt filter efter två månader, så skulle jag tro att karet är lite överbelastat. Dvs för litet filter/för mycket fisk. Alternativt ett filter med väldigt liten filtervolym. Men det är bara min tanke iaf

          Kommentar

          • Sassypassy
            • August 2008
            • 40

            #6
            Jag, filtret är inte stort.....nitratet är på 30 kan det hänga ihop? Borde jag skaffa ett till filter? Vilket i så fall?

            Kommentar

            • Sassypassy
              • August 2008
              • 40

              #7
              Glömde säg att jag har totalt 11 fiskar i mitt akvarie på 72 liter.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av Sassypassy
                Tack för svar! Jag rengjorde filtret igår och det var igensatt så nu blev vattnet klarare.Men det var nog 2 månader sedan jag rengjorde det
                Hur ofta man måste rengöra beror på hur finporigt och stort filtermaterial som sitter i pumpen, hur många och hur stora fiskar man har, hur ofta man byter vatten mm! Nu vet du iallafall med vilken intervall du behöver rengöra DITT filter Får du problem med fiskar som ofta insjuknar eller dör lite då och då så kan det va ett tecken på för dålig filtrering och du behöver komplettera med ett till!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sassypassy
                  • August 2008
                  • 40

                  #9
                  Tänkte skriva nån rad till i den här tråden så jag slipper starta en ny igen.
                  Mitt akvarie är rätt grumligt .Känns hopplöst allt jag gör blir fel känns det som! Jag har lite penselalger som jag avlägsnat.Nu undrar jag:
                  De lysrör som satt i när jag köpte akvariet kanske är de inte tillräckligt bra? Det står 18w och det är 2st från philips TL-D.
                  Filtret är småporigt och litet. På förpackningen står det Aqua El fan filter plus FAN-2 sedan står det output 90-450l/h plus att det är rekommenderat för 100+150liters akvarie.
                  Vill ju att mitt akvarie ska vara vackert att se på

                  Kommentar

                  • Sassypassy
                    • August 2008
                    • 40

                    #10
                    Botten var jäkligt grumlig nu när jag bottensög det och det virvlar omkring i akvariet!! Jag matar YTTERST sparsamt varannan dag lite det hamnar aldrig extra mat på botten.
                    Växterna ruttnar lite med men det har jag plockat bort direkt.VAD gör jag för fel??

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      När du gör rent filtret ska du inte göra rent det noggrant, utan bara skölja bort den värsta smutsen i vatten som har samma temperatur som i akvariet. Låt lite smuts vara kvar. Smutsen är ju nyttiga bakterier!

                      Men som andra säger: Om vattenflödet minskar efter bara 1-2 månader så är troligen filterytan för liten för akvariet, eller fiskbelastningen för stor. Ju större yta i filtret, desto mer plats för alla nyttiga bakterier.

                      Om du väljer att köpa en ny pump som har en större filtermatta, så låt båda pumparna vara i akvariet samtidigt i en månad... För om man sätter i en ny pump i ett akvarium, och tar bort den gamla, så tar man ju bort alla nyttiga bakterier i det gamla... Då kommer nitrit-halterna i akvariet att öka och fiskarna troligen dö.

                      Vilken sorts fiskar har du?

                      Att vattnet är grumligt kan bero på flytalger.
                      Algerna gynnas när det finns mycket näring i akvariet.
                      Näringen kommer av 1.) fiskarnas bajs och 2.) fiskarnas mat. Har du för mycket fiskar och matar för mycket så blir det genast mer näring i akvariet.

                      Jag tror att problemet är att filtret är för litet, annars skulle det inte bli så mycket smuts och kladd på botten tror jag. Hur är vattenströmmen då, flyter det på bra? Det ska vara mycket rörelse på ytan och genom akvariet.

                      Det bästa du kunde göra är: Gör inte rent filtret, köp många snabbväxande växter som kan ta upp en massa näring. Köp nytt lysrör (Aquarelle finns på välsorterade djuraffärer).

                      Kanske investera i ett större filter, men då får de som sagt gå bredvid varandra ett tag för att skapa bakterier i det nya.

                      Hur länge har du lyset tänt? 8-10 timmar är lagom.

                      Det var bara några saker jag kunde komma på som kanske har med problemet att göra. Hoppas det ordnar sig!
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Sassypassy
                        • August 2008
                        • 40

                        #12
                        När jag rengjort filtret så har jag "sparat" lite smuts *ler*.
                        Jag antar att det blir snabbt smutsigt är för att jag har för stora fiskar för mitt akvarie.Men men jag är nybörjare och lär mig med tiden haha! Jag har 2st mosaikgurami trivs jättebra.2st dalmatinermolly glupskare fisk finns inte! 1 dvärgurami 3st pansarmal fläckig 3 st ancistrus.
                        Hur ofta behöver malarna gröntabletter? Kanske blir det för mycket mat till dem.Ger dem som de andra varannan dag 2st till alla men delar dem på mitten.
                        Vattenströmningen har varit bra men jag tror den är för svag har ökat lite nu.
                        Jag har lysrören tända i 10tim.Kanske borde jag köpa nya lysrör är de som sitter i nu för svaga??
                        TUSEN tack för alla goda råd! VERKLIGEN TACK!

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Ja då tror jag att det enda problemet är att ditt filter är för litet. Kolla runt efter ett större, men det är viktigt att själva filterytan är betydligt större, inte bara själva pumpen. Flera av de nya pumparna tycker jag har otroligt lite filtermassa för så stor pump! Men får öppna förpackningen och titta, eller titta runt på internet.

                          Men OM du köper nytt filter, var noga med att ha båda i akvariet ett tag som sagt.

                          Malarna kan du mata varannan dag men visst kan du mata dem lite mer sällan om du tycker det blir mycket skit på botten. Bättre lite och ofta än mycket och sällan! Så att allt äts upp....

                          Pansarmalar vill ha tabletter med kött i gjorda för såna malar som äter kött, medan ancistrus vill ha algtabletter. Men de äter av varandras! Så du kan ta första gången algtablett sen vänta två dagar och sen tablett för pansarmalar

                          Lysrören är säkert inte för svaga, men det är viktigt att de har rätt ljus-spektra så att växterna får rätt sorts ljus. Aquarelle-lysrör är bra som sagt, kolla efter dem Och ha mycket växter för att minska problem med för mycket näring.

                          Lycka till!
                          / Ebba

                          Kommentar

                          Arbetssätt...