Repa eller spricka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Repa eller spricka?

    Fick hem mitt sprillans nya Juwel Rio 180 igår till min stora glädje. Vid en närmare inspektion med ficklampa inuti akvariet visade det sig dock att det finns ett 7-8 cm långt "streck" i bottenglaset om utgår från silikonfogen mot bakglaset. Jag tycker själv att strecket ser ytligt ut, men jag har ingen erfarenhet av akvarieglas och vet inte hur en spricka i sådant glas skulle se ut jämfört med en repa. Går det att ta miste?

    Kan någon upplysa mig? Om det är en spricka kan jag ju byta men om det är en repa, kan jag byta då? Finns det ens någon poäng med att byta om det är en repa? Repor borde väl inte påverka stabiliteten och på botten påverkar de inte estetiskt?

    Nära där repan/sprickan är finns också en förtjockning i silikonet, det är ungefär dubbelt så tjockt och buktar ut lite på insidan av akvariet. Är detta bara att man gått omlott med silikonet eller kan det komma av en skada som också orsakat repan/sprickan?

    Man kan känna repan/sprickan med nageln.

    http://img82.imageshack.us/img82/6184/62665684eu4.jpg
    Senast redigerad av Term; 05 October 2008, 13:16.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det där skulle jag försöka reklamera.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Term
      • September 2008
      • 54

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      det där skulle jag försöka reklamera.
      Brukar det vara lätt eller problematiskt att reklamera ett akvarium?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        beror på felet och vilken affär man hafr köpt det av, ibland lätt...ibland svårt.

        som så mycket annat är det fråga om bedömning från enskilda personer som avgör.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Nytt akvarium ingen repa på någon ruta tycker jag. Begagnat får man leva med ev repor
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Term
            • September 2008
            • 54

            #6
            Bestämt mig för att reklamera, man vill ju inte riskera att det kommer läcka och som nybörjare kan jag inte avgöra om det är fara för det eller ej.

            Kommentar

            Arbetssätt...