Byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    Byta vatten?

    Hej! jag igen .
    Vill ju gärna försäkra mig om att allt blir så bra som möjligt nu när jag är nybörjare.
    har tänkt lite på vattenbyte i akvariumet. Eftersom man helst inte ska ta ljummet vatten från kranen då det finns bakterier i det, hur ska man göra ett vatten byte med lagom temperatur utan att det blir bakterier?

    Ska man ta kallt vatten i en hink och sen värma med doppvärmaren?
    Eller kan man ta kallt vatten och sen liite kokt vatten som värmer upp det?

    Kanske är lite dumma frågor, men som sagt, vill ju inte misslyckas
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Eftersom du inte kommer att byta så mycket vatten, max 5 liter, så spelar det ingen större roll om du använder kallt vatten. Fiskarna tål den temperatursänkning som blir. Vissa arter tycker t.o.m att det är bättre med lite temperaturvariationer.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      det är normalt ingen som helst fara att ha lite halvljummet vatten.

      spola bara någon minut så att eventuella avlagringar följer med.

      de flesta kör nog med halvljummet vatten.


      själv kör jag bara med kallt....så kallt det bara går.....

      vilket resulterar i att tempen sjunker från 27-28 grader till kanske 24 i karet.

      mina fiskar tror då att det har regnat.....och leker......
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Eftersom du inte kommer att byta så mycket vatten, max 5 liter, så spelar det ingen större roll om du använder kallt vatten. Fiskarna tål den temperatursänkning som blir. Vissa arter tycker t.o.m att det är bättre med lite temperaturvariationer.

        nu när jag kollade din profil, och läste Guy's inlägg så håller jag med Guy.
        Om du bara byter 5 liter, så sjunker nog inte tempen med mer än 1-2 grader.......och det gillar de flesta firrar....

        kör på kallt....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • sundancer
          • October 2008
          • 145

          #5
          Ok, tack så mycket för svaren :-D
          --------------------------------
          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
          47 L (Guppy)

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Jag gör 25% vattenbyte varanan vecka, då byter jag mot enbart kallt vatten, alltså i mitt 300 liters akvarium, tempraturen brukar sjunka 2 grader då, tror inte att tempraturen sjunkar något om du bara ska byta 5 liter.

            Kommentar

            Arbetssätt...