Vilka malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    Vilka malar?

    Hejsan!
    Jag har precis köpt ett 47 L akvarium och funderar nu över vilka malar som passar bäst. Jag har tänkt ha mörk sand och mycket växter då jag även vill ha neontetror och Guppys. Temperaturen ska ligga på runt 23 grader.

    Nu undrar jag vilken sorts mal som kommer passa? och om jag helst ska ha två stycken?
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Du kan ha några stycken små pansarmalar: Corydoras habrosus, pygmaeus och hastatus. Eller Aspidoras pauciradiatus, men de är knepigare att hitta - och att hålla.
    Fler pyttemalar man kan ha turen att hitta: Physopyxis lyra (den minsta knorrmalen), Hara jerdoni (snarlik, fast från Asien och inte alls nära släkt) och Hyalobagrus flavus (min favorit!).
    När det gäller L-malar blir det lite knepigare. Det är egentligen bara Otocinclus som passar.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Jag hade rekommenderat dvärgotocinclus. Har nyligen köpt 3 stycken och de är jättesöta
      325L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Jag skulle rekommendera snäckor eller räkor De äter oxå alger.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • sundancer
          • October 2008
          • 145

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Jag skulle rekommendera snäckor eller räkor De äter oxå alger.
          Ok, vad spännande :-) Aldrig tänkt på, vad ska det vara för sorts snäckor eller räkor då? Har inte de en tendens till att föröka sig snabbt?
          --------------------------------
          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
          47 L (Guppy)

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Du kan ha en ensam äppelsnäcka tex om du nu inte vill ha snäcklingar. Annars är det lagom med 2st. Det du då behöver tänka på är att ha heltäckande ramp så de inte smiter. De vill även ha ett ganska högt Ph för att inte skalet ska ta skada.
            Räkor finns det en del att välja på. Själv tycker jag red/black chrystal är charmiga.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Jag tycker 47 liter är för litet för neontetror, eftersom du bör ha minst 10 stycken sådana för att bilda ett stim.

              Några guppy kan du ha men som algätare passar nog räkor bäst, de är också roliga att titta på. Deras yngel kommer ätas upp av guppysarna så du behöver nog inte vara orolig för att det blir för många.

              Otocinclus är ganska känsliga fiskar och även om de är bra på att äta alger så tror jag de skulle trivas bättre i ett större akvarium.

              Och lita inte på vad de säger i djuraffären, de kommer säkert försöka sälja på dig en algätande mal som blir alldeles för stor för ditt akvarium.
              / Ebba

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Mina amanoräkor är kanske inte världens snyggaste men dom är fruktansvärt bra på att äta alger (kallas ofta algräka). Larverna behöver bräckvatten för att utvecklas så det är ingen risk för räkinvasion

                En bild på en av mina duktiga renhållare
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Instämmer med nina82, toccata och tovetott, akvaristiken är lite bak och fram här, alla kan bära hem ett litet nattuksbords akvarium med en påse guppisar bara för att 2 veckor senare sitta med sjuk och död fisk, en större vattenvolym är alltid enklare pga att den är så mycket mer lätt balanserad, i ett stort akvarium kan man hinna parera saker som temperatursvängningar och dåliga vattenvärden, börja med äppelsnäckor och amanosar så kan du kanske gå vidare med akvaristiken utan att behöva gå på dom vanliga minorna.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • sundancer
                    • October 2008
                    • 145

                    #10
                    Tack för alla svar, jag nappar direkt på snäckorna och räkorna, de är ju mindre och dessutom roliga att titta på :-). Vilken sorts inredning är bäst för dem?

                    Har också bestämt att jag bara ska ha Guppy i mitt lilla kvarium, och låter neontetrorna vara. När vi har renoverat klart här hemma har jag tänkt inskaffa ett större akvarium och då kan jag ju ha flera olika sorter :-).

                    Gaffel: Ok, menar du att jag sa sätta in snäckorna och/eller räkorna innan jag sätter ner fiskarna? Om jag ska göra det, ska jag sätta ner dem i samband med uppstartandet eller ska jag starta upp akvariet ett par dagar innan snäckorna/räkorna ska ner?
                    --------------------------------
                    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                    47 L (Guppy)

                    Kommentar

                    • sundancer
                      • October 2008
                      • 145

                      #11
                      Förresten, hur många räkor/snäckor kan man ha? Går dessa att köpa i de flesta djur/akvarie affärer?
                      --------------------------------
                      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                      47 L (Guppy)

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Hej igen! Bra att du kör på endast guppy och räkor
                        Det är verkligen mycket roligare med ett större akvarium, det är lättare att få balans i det och man kan ha fler olika sorters fiskar. Så satsa på det så fort du kan. Själv har jag 110 liter men vill ha 300 liter senare när jag flyttat.

                        Så här funkar det: Du kan släppa i fiskar nästan direkt efter att du fixat iordning akvariet, men det är bra om pumpen får gå ett tag så alla luftbubblor försvunnit ur filtret.

                        Samtidigt som du köper dina fiskar kan du också dosera bakteriekultur som man köper på flaska, som är tänkt för uppstart av akvarium. Dessa bakterier sätter sig fast i filtret och börjar göra nytta direkt. Man kan pytsa i lite varannan dag hela första veckan, till exempel, eller följa instruktionerna på flaskan.

                        Det viktiga är att bara köpa några FÅ fiskar först, kanske en guppyhane och 2 honor! Sen låter du dessa gå i akvariet i ca 3-4 veckor, först därefter kan du köpa några fler honor och kanske en hane.

                        Att man ska ta det så långsamt är bara för att det ska hinna bildas nyttiga bakterier i filtret, som kan bryta ner skadliga ämnen. Alltså är det viktigt att inte göra rent filtret i början. Man kan göra rent det när det börjat klägga igen och blivit dålig cirkulation, det brukar ta lång tid. Då sköljer man av det lite försiktigt i ljummet vatten men låter lite "smuts" sitta kvar, det innehåller nyttiga bakterier.

                        Jag skulle ha köpt tre guppies och en räka nu i början, det borde fungera som "uppstart"-population de första 3-4 veckorna i ditt 47-liters. Mata sparsamt i början så det inte blir så mycket skräp att bryta ner när det inte finns så mycket nyttobakterier ännu.

                        Men totalt sett skulle jag nog senare bara ha 5-6 guppies och 2-3 räkor, för guppysarna kommer föröka sig...

                        Sen kan du börja byta cirka 30% av vattnet en gång i veckan redan efter första veckan, bara du inte rör filtret

                        Ju fler växter, desto finare blir det tycker jag, så satsa på mycket växter.

                        Lycka till!
                        Senast redigerad av toccata; 05 October 2008, 13:58.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • sundancer
                          • October 2008
                          • 145

                          #13
                          Ursprungligen postat av toccata
                          Hej igen! Bra att du kör på endast guppy och räkor
                          Det är verkligen mycket roligare med ett större akvarium, det är lättare att få balans i det och man kan ha fler olika sorters fiskar. Så satsa på det så fort du kan. Själv har jag 110 liter men vill ha 300 liter senare när jag flyttat.

                          Så här funkar det: Du kan släppa i fiskar nästan direkt efter att du fixat iordning akvariet, men det är bra om pumpen får gå ett tag så alla luftbubblor försvunnit ur filtret.

                          Samtidigt som du köper dina fiskar kan du också dosera bakteriekultur som man köper på flaska, som är tänkt för uppstart av akvarium. Dessa bakterier sätter sig fast i filtret och börjar göra nytta direkt. Man kan pytsa i lite varannan dag hela första veckan, till exempel, eller följa instruktionerna på flaskan.

                          Det viktiga är att bara köpa några FÅ fiskar först, kanske en guppyhane och 2 honor! Sen låter du dessa gå i akvariet i ca 3-4 veckor, först därefter kan du köpa några fler honor och kanske en hane.

                          Att man ska ta det så långsamt är bara för att det ska hinna bildas nyttiga bakterier i filtret, som kan bryta ner skadliga ämnen. Alltså är det viktigt att inte göra rent filtret i början. Man kan göra rent det när det börjat klägga igen och blivit dålig cirkulation, det brukar ta lång tid. Då sköljer man av det lite försiktigt i ljummet vatten men låter lite "smuts" sitta kvar, det innehåller nyttiga bakterier.

                          Jag skulle ha köpt tre guppies och en räka nu i början, det borde fungera som "uppstart"-population de första 3-4 veckorna i ditt 47-liters. Mata sparsamt i början så det inte blir så mycket skräp att bryta ner när det inte finns så mycket nyttobakterier ännu.

                          Men totalt sett skulle jag nog senare bara ha 5-6 guppies och 2-3 räkor, för guppysarna kommer föröka sig...

                          Sen kan du börja byta cirka 30% av vattnet en gång i veckan redan efter första veckan, bara du inte rör filtret

                          Ju fler växter, desto finare blir det tycker jag, så satsa på mycket växter.

                          Lycka till!

                          Tack så mycket för de grundliga instruktionerna :-D. Låter jättebra, och mycket växter hade jag redan tänkt ha då jag vill ha snabbväxande växter, och som du säger så ser det ju finare ut också :-). Ett större akvarium har jag tänkt skaffa när vi renoverat färdigt så vi kan ha det i matsalen, och när jag bevisat för mannen att jag kan sköta ett akvarium ;-). När man köper fiskarna, hur länge kan de vara utanför akvariumet? Har en bit till affären.
                          --------------------------------
                          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                          47 L (Guppy)

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Mina fiskar var i plastpåsar i 9 timmar när jag flyttade, så det går nog bra i påse rätt så länge. Men ska du ut i kylan får de rulla in plastpåsarna i tidningspapper, det är också bättre för fiskarna för då blir det mörkt och då håller de sig lugna.

                            När du kommer hem med fiskarna kan du hälla bort några deciliter vatten från påsen ut i avloppet, sen fylla på med en deciliter från ditt akvarievatten, typ en gång i timmen, några timmar i följd.

                            När de varit i det blandade vattnet i påsen guppandes i akvariet några timmar kan du fånga dem en och en med håv och lyfta över till ditt akvarievatten. På så sätt får du inte med dig något av djuraffärens vatten, man vet aldrig vad det kan finnas för dåligt i det.

                            Lycka till.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            Arbetssätt...