Är svampen farlig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Är svampen farlig?

    Har något som växer som halvgenomskinliga kuddar/hinnor på min rot. Efter att ha tagit loss lite och tittat på det i mikroskåp är jag ganska säker på att det är svamp (ser ut som en massa trådar i 10x förstoring).

    Kan det vara farligt för mina fiskar, räkor och snäckor?
    Vad ska jag i så fall göra åt den?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    möglet är vanligt att man får på rötter som man har ner i karet. vissa tar upp dem och borstar bort dem, andra har räkor som älskar det (även malar?) och vissa låter det försvinna av sig självt...

    jag lät mina räkor ta bort det!

    o nej det är inte farligt vad jag vet
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Skönt att det inte är farligt
      Det får nog försvinna av sig själv. Mina amanoräkor verkar inte intresserade däremot är dom väldigt duktiga på att äta alger
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Om du vill ha bort det direkt kan du lägga roten i ett starkt saltbad, ska tydligen göra susen. Är det en red moore-rot du har? De brukar bli kleggiga av svamp.

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Om du vill ha bort det direkt kan du lägga roten i ett starkt saltbad, ska tydligen göra susen. Är det en red moore-rot du har? De brukar bli kleggiga av svamp.
          Tror att den kallades mopani. Saltbad är kanske bra mot svamp men tror inte att javaormbunken som sitter på roten blir så glad då. Har nog ingen tillräckligt stor bytta heller. Just nu sitter den mesta av svampen på baksidan så det stör inte så mycket. Får överväga att ta upp och skrubba alternativt saltbada om svampen tar över hela roten. Tack för tipset!
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • nesseman
            • December 2007
            • 362

            #6
            lånar lite...
            ja har en Red Moore swamp rot..den har ju fått sånt vittt skägg.. inga problem.. Men är det nåt speciellt med denna rot i o med namnet?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Som jag förstått det är Red Moore subfossila (dvs ett par tusen år gamla men ännu inte omvandlade till sten) rötter av antagligen bok eller ek ur torvmossar i Tyskland.

              Det vita är antingen algsvampar eller helt enkelt mögel. Det verkar inte vara farligt, och de flesta algätande djur verkar tycka det är väldigt gott.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...