Egintligen mitt 3e akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per-Olof
    • September 2008
    • 4

    Egintligen mitt 3e akvarium

    Men efter ett uppehåll på ca 20 år så har jag nu startat igen. Köpte ett 120 liters akvarium för en månad sedan och startade upp utan fiskar. Ett misstag var väl att inte lägga i ett liggunderlag eller liknande i bottnen, å andra sidan har jag nästan inga stenar, å andra sidan är de tre stenar jag har tre stycken lavastenar. Mer om det senare.

    Det finns även en rot som jag bundit fast en Anubias på. Den jag köpte var rätt stor så jag delade den i två delar. Den andra sitter planterad i gruset framför. Övriga växter är en hornsäv som hittills växer ca 10 cm i veckan. Två svärdsplantor som jag delat, två gräslikknande tuvor jag inte minns namnet på samt en röd planta (som jag inte heller minns namnet på) som jag också delat. Överlag så växer det mycket bra!

    Efter ca två veckor släppte jag i två zebra botior (därav det dåliga med lavastenen) samt sex stycken Hengeli Rasboror. Botiorna har gjort sig hemmastadda under roten, den ena syns till en kvart om dan, den andra något längre.

    Sedan dess har följande fiskar tillkommit:
    2 st Siamesiska algätare
    2 st Dvärgguramis
    2 st Killis

    Planerar igentligen inga flera fiskinköp, förutom eventuellt en kompis till botiorna, tror de vill ha en till för de tror att de är algätare på det sätt de har slagit följe med de jag har.

    Dvärgguramisarna har lekt två gånger på 10 dagar.

    Det är så långt det har kommit just nu och hoppas att det fortsätter i samma stil. Håller ständigt koll på Nitrit, nitrat, ph (det är något högt, försöker sänka) och amonuim och amoniak.
  • Per-Olof
    • September 2008
    • 4

    #2
    En fråga: är det någon som har erfarenhet utan ett Bluevave filter? Är det delar i det som skall bytas regelbundet?

    Kommentar

    Arbetssätt...