Min planerade fiskbesättning, åsikter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Min planerade fiskbesättning, åsikter?

    Hej!

    Har suttit och surfat omkring och vart i ett par zoo-butiker och tittat och fastnat får några olika fiskar.

    Jag ska inom kort köpa ett Juwel RIO 180 och undrar om den besättning av fiskar jag tänkt mig ryms i det och om de passar hyggligt att ha ihop.

    Jag vill ha:

    • 3 Labidochromis Golden

    • 3 st av en enfärgat blå ciklid t.ex. Labidochromis Freibergi eller Melanochromis joanjohnsonae

    • Ett stim tetror, glödband eller neon 15-20 st

    • Är ganska förtjust i malar och vill ha ett par olika, framförallt Vändmal, Ancistrus och metallpansarmal 1-2 st per sort.

    • Skulle gärna ha en praktbotia eller två, men de kanske inte trivs i ett 180 liters, vad tror ni?

    • Skulle det gå att ha några räkor eller skulle de bara ätas upp?

    Självklart ska jag inte köpa alla på en gång men tror ni att denna besättning jag överhuvudtaget kan ha i detta kar och tillsammans i framtiden?

    Säg gärna om jag behöver ha färre av någon sort, någon sort inte passar alls eller om det förhoppningsvis inte är något problem alls. Har jag tänkt mig för många sorter?

    mvh Term
    Senast redigerad av Term; 30 September 2008, 12:43.
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #2
    Dom två första kommer ifrån lake malawi och ciklider där ifrån är i regel ganska ilskna och kan inte hållas med tetror,Dom blir nog mat då.Men malar kan du ha med malawis!
    Det har jag och tycker det funkar bra men vissa säger att man inte ska ha det för att malawis är för agresiva. Se till att ha mycket gömställen bara.
    Tycker du ska sattsa på malawi där har du en massa snygg fisk
    Räkorna går bort.


    Ursprungligen postat av Term
    Hej!

    Har suttit och surfat omkring och vart i ett par zoo-butiker och tittat och fastnat får några olika fiskar.

    Jag ska inom kort köpa ett Juwel RIO 180 och undrar om den besättning av fiskar jag tänkt mig ryms i det och om de passar hyggligt att ha ihop.

    Jag vill ha:

    • 3 Labidochromis Golden
    • 3 st av en enfärgat blå ciklid t.ex. Labidochromis Freibergi eller Melanochromis joanjohnsonae
    • Ett stim tetror, glödband eller neon 15-20 st
    • Är ganska förtjust i malar och vill ha ett par olika, framförallt Vändmal, Ancistrus och metallpansarmal 1-2 st per sort.
    • Skulle gärna ha en praktbotia eller två, men de kanske inte trivs i ett 180 liters, vad tror ni?
    • Skulle det gå att ha några räkor eller skulle de bara ätas upp?
    Självklart ska jag inte köpa alla på en gång men tror ni att denna besättning jag överhuvudtaget kan ha i detta kar och tillsammans i framtiden?

    Säg gärna om jag behöver ha färre av någon sort, någon sort inte passar alls eller om det förhoppningsvis inte är något problem alls. Har jag tänkt mig för många sorter?

    mvh Term
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • Jemmba
      • January 2008
      • 432

      #3
      Malwi är förövrigt en bra nybörjar fisk bara man sätter sej in i vilka som funkar med vilka! och det kan va lite trixigt i början.
      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ursprungligen postat av Term
        • Är ganska förtjust i malar och vill ha ett par olika, framförallt Vändmal, Ancistrus och metallpansarmal 1-2 st per sort.
        Ancistrus och vändmal borde funka. Pansarmalar är en stimfisk, och du bör skaffa minst 6 st.
        Ursprungligen postat av Term
        • Skulle gärna ha en praktbotia eller två, men de kanske inte trivs i ett 180 liters, vad tror ni?
        För det första: De vill vara i en grupp på minst 5-6 individer, sen är de ALLDELES för stora för ett 180L, så skippa dem helt.

        Kommentar

        • Term
          • September 2008
          • 54

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Ancistrus och vändmal borde funka. Pansarmalar är en stimfisk, och du bör skaffa minst 6 st.För det första: De vill vara i en grupp på minst 5-6 individer, sen är de ALLDELES för stora för ett 180L, så skippa dem helt.
          Praktbotia faller bort då, var inne på artbeskrivningen nu och vet inte vad jag tänkte, alldeles för stor som sagt.

          Är alla malarna jag tänkt mig totalt bottenfixerade eller rör de sig även på andra platser? Har fått för mig att pansarmalarna simmar runt en del, är det rätt?

          Ursprungligen postat av Jemmba
          Dom två första kommer ifrån lake malawi och ciklider där ifrån är i regel ganska ilskna och kan inte hållas med tetror,Dom blir nog mat då.Men malar kan du ha med malawis!
          Det har jag och tycker det funkar bra men vissa säger att man inte ska ha det för att malawis är för agresiva. Se till att ha mycket gömställen bara.
          Tycker du ska sattsa på malawi där har du en massa snygg fisk
          Räkorna går bort.
          Är det storleken på tetrorna som gör det eller finns det annan stimfisk i liknande storlek eller aningen större som man kan ha med malawiciklider?

          Skulle pansarmalarna (eller någon av de andra malarna för den delen) passa som uppstartsfisk? Vore ju trevligt att ha någon typ av fisk från start som kan hålla nere algtillväxten.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            om du sak ha malawi ciklider så ha bara dem d¨å..om du ska ha tetror och pansarmalar så har dem då..blanda dem inte..tetrorna kommer att bli käk.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              vidare.....det är inte många tetror eller pansarmalar som gillar samma vatten som Malawi....

              gå gärna in på artbeskrivningarna och kolla inte enbart tempen, utan även PH-värde.

              läs nooooga igenom måååånga artbeskrivningar innan du beslutar dig.


              sist men inte minst...det blir faktiskt klart snyggare i karet om man fokuserar på ett fåtal arter och mer fisk av varje art....samt att det är enklare att hålla ordning på maten...dvs om man fokuserar på fiskar som äter vegetarisk mat, så blir antalet burkar man håller i kylskåpet mindre, samt att man riskerar inte att en fisk som är vegetarian äter en massa anamilisk föda och därmed inte mår så bra.....tro det eller ej, men rätt många fiskar fattar inte att just den maten man stoppar ner, inte är tänkt till just dom, utan dom andra i karet, vilket gör att de slafsar in "fel mat" i munnen...och sedan kanske .....dör....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Jemmba
                • January 2008
                • 432

                #8
                Ancistrus skulle funka bra som uppstarts firre.
                När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                Kommentar

                • Term
                  • September 2008
                  • 54

                  #9
                  Hmm, när jag läst om malawiciklider innan så har problemet med aggressiviteten inte verkat så stort att man knappt kan ha andra typer av fiskar, men så är det alltså?

                  Läste i en annan tråd om malawiciklider att man knappt kan ha några växter heller eftersom de har en tendens att gräva upp dem, stämmer detta?

                  Får nog ta en rejäl funderare, känns lite trist att vara så låst med sitt första akvarium, man vill ju kunna prova på lite olika fiskar och växter...

                  Alla malawiciklider har väl ett liknande beteende och lite av charmen ligger ju i att fiskarna har olika och gärna lite udda beteende. Min grymt fina är dom i och för sig. Jag har ett svårt beslut framför mig.

                  Ancistrus som startfisk blir det nog.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Term
                    Hmm, när jag läst om malawiciklider innan så har problemet med aggressiviteten inte verkat så stort att man knappt kan ha andra typer av fiskar, men så är det alltså?

                    Läste i en annan tråd om malawiciklider att man knappt kan ha några växter heller eftersom de har en tendens att gräva upp dem, stämmer detta?

                    Får nog ta en rejäl funderare, känns lite trist att vara så låst med sitt första akvarium, man vill ju kunna prova på lite olika fiskar och växter...

                    Alla malawiciklider har väl ett liknande beteende och lite av charmen ligger ju i att fiskarna har olika och gärna lite udda beteende. Min grymt fina är dom i och för sig. Jag har ett svårt beslut framför mig.

                    Ancistrus som startfisk blir det nog.


                    det där med att prova olika fiskar kan jag förstå.

                    men det är nog ingen bra idé isf att börja med Malawi.

                    blandar man för friskt, så kommer inte fiskarna att uppträda naturligt
                    de blir sönderstressade

                    då är det klart bättre att börja med Sydamerika eller Asien.

                    Där kan man blanda lite mer.

                    Gärna så att man har fiskar i alla våningar.

                    Exempelvis på Sydamerika kan man ju tänka sig lite bilbukar längst upp,
                    några tetror (stora) + skalarer i mitten, samt några corydorasmalar på botten.....vips har du många olika fiskar som funkar ihop.....om man har ett kar som är i rätt storlek....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Term
                      • September 2008
                      • 54

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      det där med att prova olika fiskar kan jag förstå.

                      men det är nog ingen bra idé isf att börja med Malawi.

                      blandar man för friskt, så kommer inte fiskarna att uppträda naturligt
                      de blir sönderstressade

                      då är det klart bättre att börja med Sydamerika eller Asien.

                      Där kan man blanda lite mer.

                      Gärna så att man har fiskar i alla våningar.

                      Exempelvis på Sydamerika kan man ju tänka sig lite bilbukar längst upp,
                      några tetror (stora) + skalarer i mitten, samt några corydorasmalar på botten.....vips har du många olika fiskar som funkar ihop.....om man har ett kar som är i rätt storlek....
                      Sydamerikanska ciklider och dvärgciklider är snällare då eller? Lättare att ha med andra fiskar?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Term
                        Sydamerikanska ciklider och dvärgciklider är snällare då eller? Lättare att ha med andra fiskar?

                        det generellt sett alltid så att fiskar som kommer från samma område är lättare att hålla ihop.

                        malawi funkar med malawi, undantag finns
                        tanga funkar med tanga, undantag finns

                        Asien och sydamerika är lite mer halvklurigt, eftersom de är så stora.
                        samt att variationen är större.

                        jag tycker man bör se på det ur ett "lanskapsperspektiv".

                        dvs man bör kanske skapa ett kar som återspeglar en viss typlokal.
                        exempelvis malawi från en viss del av malawisjön.
                        Sydamerika, från en viss del av säg amazonfloden.
                        etc
                        etc

                        utgår man från det, så har man skapat sig en fisklista.
                        utifrån den, så väljer man den fisken / fiskarna som verkar
                        mest intressanta, färg/beteende/etc etc. kollar upp om
                        dom fiskarna passar ihop.

                        det är ju inte alltid att de passar ihop bara för att de kommer
                        från samma flod / sjö.

                        exempelvis så skulle inte skalarer funka ihop med små små tetror
                        även om de kommer båda från amazonas. Jo, det skulle funka,
                        men små tetror har en tendens att åka ner i skalarens mage.


                        slutsats, utgå från ett visst område eller fisk, och bygg upp ditt
                        kar ifrån det......

                        samt....LÄS MYCKET innan du bestämmer dig....

                        ställ frågor i parti och minut på zoopet/ciklid.se/GOC.se/etc etc etc.

                        sist men inte minst...............................TÅLAMOD......
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Term
                          • September 2008
                          • 54

                          #13
                          Har tagit en rejäl funderare och tänkte ge mig i kast med att lägga upp en plan för ett sydamerikanskt kar. Att malawi är ratat (för tillfället iaf) beror mycket på att jag vill ha ett akvarium med mycket växter och det verkar inte passa så bra med malawi då.

                          Det framtida karet kommer med största sannolikhet vara ett på 180 liter.

                          • Ett par Skalar (Medveten om att det egentligen krävs ett större kar men kanske går det bra om man bara har två? I värsta fall får man väl lämna bort dem om de blir för stora.)
                          • 5-6 Kakaduaciklider
                          • 5-6 Gul fjärilsciklid
                          • 2 Ancistrus (Skulle gärna ha corydoras istället men de är väl inte lika duktiga algätare?)
                          • Ev ett stim tetror av någon lite större typ

                          Tänker mig att det inreds med mycket stenar i rösen omgärdade av växter samt med en ganska stor gren i mitten.

                          Finns det några problem med att ha Skalar och dvärgciklider tillsammans?

                          Vad tror ni? Har jag gjort några missar? (igen...)

                          mvh Term

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Corydoras äter inte alger över huvudtaget, så där har du rätt iaf. Dom har man till att käka matrester på bottnen.

                            Tycker också det hade låtit bättre med 1 kakadua hane och 2 honor, och likadant vid fjärilscikliderna. Hanarna kan bråka med varandra om revir.
                            Känns dessutom som väldigt mycket stor fisk i karet.

                            Allra bäst enligt mig skulle vara:

                            *Scalarerna (Ett lekpar har jag sett andra ha i 180 liter)
                            *En sorts dvärgciklider, 3-4 stycken av denna
                            *Ancistrus par
                            *10-15 Svarta fantomtetror

                            Jag själv tycker det är snyggare att ha lite mindre antal fisk än att maxa precis vad akvariumet pallar.
                            Senast redigerad av JojjeN; 08 November 2008, 12:39.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Jag tycker det är bra att du planerar att välja endast Ancistrus som bottenlevande mal, de är ganska revirhävdande på botten och blir ju mycket större än Corydoras. Har man dem tillsammans kan de stackars jättesnälla corydoras bli stressade av ancistrusen, iallafall är det min erfarenhet, särskilt vid matdags.

                              Dessutom är ancistrus bra på att äta alger. De äter även matrester som ramlar ner på botten, även om de främst är växtätare. Köp unga ancistrus, det tar ju ett tag innan de är 12 cm. Det är viktigt med flera trånga och mörka gömställen för dem där de kan gömma sig på dagen, såsom grottor eller kanske ett hål under en gren/rot, osv. Blir perfekt uppstartfisk

                              I övrigt håller jag med JojjeN, det blir snyggare att ha lite färre sorters fiskar istället för att pressa in så många som får plats. Fantomtetror skulle bli väldigt fint.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...