Det går inte så bra som planerat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Det går inte så bra som planerat

    Jag har ett nystartat (begagnat) akvarium på 130 liter som har varit igång en vecka. Det är inrett med aquael oda bakgrund, svart småkornig grus (sköljt noga), mangrove rötter, stenar och 9 växter bl a svärdplanta, anubias, vattenpest. De enda invånarna är för tillfället 10 små glödbandstetror som verkar trivas väldigt bra. Jag har tillsatt nitrivec varje dag och florena 1 gång. Filtret är aquael uni 500, 2 st 18W ljusramp och 26-27 grader i akvariet.

    Jag tycker att jag har gjort allt som man ska när man startar ett akvarium men ändå går det fel . Igår märkte jag en grön ludig hinna på en av rötterna, en del av bakgrunden samt stenen. Är det alger eller cyanobakterier, tror ni? Efter jag läst lite här på forumet ser det mest ut som cyano. Hur kan det komma så fort? Vad gör jag för fel och hur ska jag åtgärda det?
    Tacksam för råd och tips på ”lätt” svenska då jag inte är så teknisk
    325L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som cyano, och en lätt åtgärd är att du suger upp så mycket av det som möjligt och sedan göder du växterna med PMDD. En av ingredienserna i PMDD är KNO3 som är motverkande mot cyano och så gör du växterna glada samtidigt.
    PMDD kan du skaffa på tex http://www.haack.se/pmdd/ .
    Och välkommen hit förresten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Jag är nybörjare precis som du och har fått lite alger efter bara några dagar. Har fått veta att det är fullt naturligt och inte är någon fara så länge det inte blir för mycket.

      10 tetror från början? Vad jag har hört så ska man starta med betydligt färre fiskar...men är som sagt nybörjare jag med så det finns säkert någon som vet bättre.

      Lycka till!
      Senast redigerad av ToveTott; 29 September 2008, 10:45. Anledning: Såg precis ansjos inlägg
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Hur många fiskar vid uppstart beror på hur stor vattenvolymen är, samt hur mycket fiskarna skitar ner. Det är vad jag tror iaf. Startade själv upp mitt 350L med 10 tigerbarber

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          10 små tetror är inget större problem i ett 130 liters kar vid nystart och Tetra61 har gått efter skolboken.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det låter som cyano, och en lätt åtgärd är att du suger upp så mycket av det som möjligt och sedan göder du växterna med PMDD. En av ingredienserna i PMDD är KNO3 som är motverkande mot cyano och så gör du växterna glada samtidigt.
            Tack för tipset har tittat på deras hemsida men är inte riktigt säker vad jag ska beställa. Är det portions PMDD Micro+? Hur doserar jag sen?
            325L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Skulle nog satsa på en portion med NutriSi istället då vi har någorlunda likt vatten, Micro är om jag inte minns fel för akvarier med lite hårdare vatten.
              Sedan blandar du varje ämne i en 0,5 liters flaska som du doserar 10 ml/100 liter akvarium från varje flaska, och i ditt fall ca 15 ml. Detta gör du en gång i veckan lämpligen efter du har gjort ditt veckovattenbyte på 25-30%.
              Vill du annars vara lite ekonomisk så är det bra mycket billigare i längden att köpa ett trepack, men det är upp till var och en.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                10 små tetror är inget större problem i ett 130 liters kar vid nystart och Tetra61 har gått efter skolboken.
                Hm... betyder det att jag borde ha fler än dom två fantomtetror och två amanoräkor som jag startar upp mitt akvarium på 102 L med?
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Var och en gör som den vill, men de fiskar och räkor du har gör inte mycket väsen av sig i ditt kar.
                  Det finns så många olika idéer om hur kar ska komma igång, och visst är det bra att vara försiktig i början men samtidigt tror jag att man kanske kan bli för försiktig. Ska jag råda någon att dra igång ett 100 liters kar från scratch med hur många fiskar h*n ska ha, så i ditt fall är det minst den dubbla mängden.
                  Sedan är det väldigt beroende på om man är lite vanare akvarist, om man kör med bakterier eller har möjlighet att få mulm från ett annat filter mm.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Var och en gör som den vill, men de fiskar och räkor du har gör inte mycket väsen av sig i ditt kar.
                    Det finns så många olika idéer om hur kar ska komma igång, och visst är det bra att vara försiktig i början men samtidigt tror jag att man kanske kan bli för försiktig. Ska jag råda någon att dra igång ett 100 liters kar från scratch med hur många fiskar h*n ska ha, så i ditt fall är det minst den dubbla mängden.
                    Sedan är det väldigt beroende på om man är lite vanare akvarist, om man kör med bakterier eller har möjlighet att få mulm från ett annat filter mm.
                    Jag kör med nitrivec. Det blir kanske en till tur till affären den här veckan då
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • aneta
                      • September 2008
                      • 261

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Skulle nog satsa på en portion med NutriSi istället då vi har någorlunda likt vatten, Micro är om jag inte minns fel för akvarier med lite hårdare vatten.
                      Sedan blandar du varje ämne i en 0,5 liters flaska som du doserar 10 ml/100 liter akvarium från varje flaska, och i ditt fall ca 15 ml. Detta gör du en gång i veckan lämpligen efter du har gjort ditt veckovattenbyte på 25-30%.
                      Vill du annars vara lite ekonomisk så är det bra mycket billigare i längden att köpa ett trepack, men det är upp till var och en.
                      Har beställt NutriSi nu, hoppas på en snabb verkan för bakterierna tar över akvarium men än så länge glöder tetrorna glatt
                      325L

                      Kommentar

                      • alg_oa1
                        • May 2007
                        • 473

                        #12
                        Uhh! Det här har jag helt missat! Jag använder Micromix och har ett Ph värde på 7. Vad är det för skillnad då (och hur stor)? Mellan nutriSi och micromix alltså.
                        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #13
                          Jag länkar till några bilder så att ni kan se hur det ser ut och det är inte alls snyggt Det hänger massa bruna trådar överallt och på roten dessutom finns det konstiga bubblor, är det verkligen cyano?




                          Vad ska jag göra i väntan på medicin? Ska jag byta vatten redan nu eller vänta?
                          325L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...