Hur mycket växter och när kan jag ha i fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Hur mycket växter och när kan jag ha i fiskar?

    Har en tråd under projekt där jag har fått höra att jag borde ha fler växter i mitt nystartade akvarium på 102L. Vill nu gärna ha lite fler åsikter i frågan.

    Så här såg akvariet ut efter att växterna planterats i onsdags:


    Sedan dess har en del växter växt med flera centimeter. Har tyvärr fått några bruna alger på några av javaormbunkens blad.

    Dessutom undrar jag när jag kan köpa mina första fiskar. I affären sa dom en vecka. Stämmer det? och borde jag vänta längre nu när jag fått alger?

    Jag har inte tillsatt någon extra näring.

    Tacksam för alla svar!
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag tycker man ska droppa ner ett par fiskar så fort ev grummel lagt sig och tempen stabiliserats. att vänta en vecka förstår jag mig inte riktigt på då man inte får några avfallsprodukter (från fiskarna ) som kan starta upp bakterierna.

    men viktigt, man ska börja med FÅ fiskar och sedan efter hand öka på fisksamhället i karet. på detta sätt undviker man (i de flesta fall) nitritspikar...

    och algerna är ingen fara, det är ju naturligt tycker jag! (om de inte tar över karet vill säga!) Sen borde du fixa lite käk till växterna i form av näring till dem...

    Lycka till med karet nu

    Edit: nu såg jag bilden på karet! supersnyggt är det ju! en bakgrund skulle kanske vara bra? nu är det ju bara fisk som behövs!
    Senast redigerad av smurfmats; 28 September 2008, 21:19.
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #3
      Läs denna tråd, där har du mycket bra info.

      Vad gäller alger så är det fullt normalt med brun(kisel)alger vid uppstart, dessa försvinner normalt av sig själva.
      Senast redigerad av Hawkmoon; 28 September 2008, 21:46.
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Fint akvarium! Det är helt normalt att få brunalger i början, de brukar försvinna efter några månader när akvariet har kommit igång. En bra algätare är Ancistrus som blir cirka 13 cm när den är vuxen (tar dock lång tid).

        Du kan släppa i några fiskar redan nu, kanske 2-3 stycken. Sen låter du dessa gå där i tre veckor, sen 2-3 till, osv... Då bygger du långsamt upp de nyttiga bakterierna i filtret, så att de kan bryta ner farliga ämnen som uppstår av fiskarnas bajs. Nu i början finns det för få bakterier, därför ska man inte släppa i så många fiskar på en gång.

        Gör sedan inte rent filtret på länge, kanske om 2-3 månader, när du kan se att vattenflödet minskat! Det är allt "smuts" (bakterier) i filtret som gör att akvariets vattenkvalitet blir bra När du gör rent filtret efter lång tid, så ska du bara skölja bort den värsta smutsen, lite ska vara kvar.

        Du kan gott köpa några fler växter, jag kan tipsa om Anubias som är väldigt tåliga och bildar en fin matta med häftiga rötter på botten, om du köper de lågväxande sorterna. Fler växter är bra, för de tar upp mycket näring som bildas av bajs och annat i bottenskiktet. Har du för få växter kan det bli för mycket näring i akvariet, då kommer det alger istället.

        Börja byt 30% vatten en gång i veckan, brukar funka bra

        Det var bara mina tips, lycka till!
        Senast redigerad av toccata; 28 September 2008, 21:54.
        / Ebba

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #5
          Tack för tipsen! Skönt att höra att det är normalt med alger i början. Det är inte lätta att vara nybörjare när man kan få helt olika svar beroende på vem man frågar.

          Smurfmats: Han i akvarieaffären menade att växterna skulle ha en vecka för att rota sig. Vad kul att du gillar det! Bakgrund är på gång

          Hawkmoon: Den tråden är läst minst tre gånger

          Toccata: Tack Har koll på det där med att man inte ska ha alla fiskar på en gång. 30% i veckan redan nu? Vet att jag läste någonstans att man inte ska byta vatten alls första veckorna Har redan en anubias som jag gillar skarpt så det kanske blir någon mer...

          Första fiskarna flyttar troligtvis in idag Kanske tillsammans med några till växter...
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            hm, märkligt svar av snubben i affären. så växterna skulle inte klara av att rota sig om det finns fisk i karet eller?

            o sen ang olika svar när det handlar om akvarium så är det bara att vänja sig. detta är ingen exakt vetenskap så det är många med olika åsikter och meningar om hur det ska skötas...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Det funkar nog att inte byta vatten alls de första veckorna, men jag tycker inte det gör någon skada att ge fiskarna 30% friskt vatten, eftersom det ändå är filtret som är det viktiga, det är det som man inte ska röra i början

              Men som sagt, fiskarna klarar sig nog om du inte byter vatten i början, om det känns lugnare så, hehe.

              Växterna kommer att rota sig efter ett tag. Ett tecken på att de har börjat ta upp näring från botten är ju att de börjar växa märkbart. Men det blir ju ingen näring på botten om man inte har fiskar som bajsar, generellt sett

              Lycka till med akvariet!
              / Ebba

              Kommentar

              Arbetssätt...