Några undringar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Några undringar

    Dags att köpa mitt första akvarium!

    Har klurat fram och tillbaka och har några undringar jag hoppas kunna få svar på.

    1. Platsen i lägenheten jag helst vill ha akvariet på är ganska nära ett fönster. Det kommer således komma in en hel del dagsljus på karet, dock kommer det aldrig att komma solljus på det. Kommer dagsljuset vara ett problem eller är det bara problem när det kommer solljus på?
    2. Har surfat omkring på nätet och letat efter det ultimata akvariet för mig och fastnat för ett 170 liters aquael med utbuktande framruta. Känns som en lagom storlek. Stort nog för att man ska kunna välja på många olika fiskar och litet nog att passa i en lägenhet. Kommentera gärna om jag tänker rätt där. Min undran är om akvariebutiker i allmänhet tar på sig att ta in ett sådant kar man önskar eller får man nöja sig med vad dom har inne? Just detta kar har jag bara hittat på en plats på internet och jag skulle helst köpa i en fysisk butik i krokarna kring Göteborg.
    3. Min tredje undrar handlar om artbeteckningarna här på sidan och då särskilt vilken storlek på akvarie olika fiskar kräver. När det står t.ex. 100 liter & 80 cm, och man har just den specifikationen men inte mer, är det då bara rekommenderat att man har en eller ett par av den arten? eller hur funkar det?
    4. Om man köper ett kar med buktande framruta, får man då problem med att hitta en passande (buktande) ljusarmatur? Blir man låst till att använda en armatur av samma tillverkare som karet?
    5. En rädsla man har är att karet eller pumpen ska börja läcka, något man ser ganska många trådar om på forumet. Hur vanligt är det att ett kar eller en pump börjar läcka helt utan åverkan? Handlar läckagen generellt om dåligt handlag och skador eller är spontanläckande något man ska ha med i kalkylen?

    Om någon skulle ha ett förslag till alternativ till aquael-karet jag överväger så är ni välkomna!

    tack på förhand

    mvh Term
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    #2
    Ursprungligen postat av Term
    Dags att köpa mitt första akvarium!

    Har klurat fram och tillbaka och har några undringar jag hoppas kunna få svar på.

    1. Platsen i lägenheten jag helst vill ha akvariet på är ganska nära ett fönster. Det kommer således komma in en hel del dagsljus på karet, dock kommer det aldrig att komma solljus på det. Kommer dagsljuset vara ett problem eller är det bara problem när det kommer solljus på?
    2. Har surfat omkring på nätet och letat efter det ultimata akvariet för mig och fastnat för ett 170 liters aquael med utbuktande framruta. Känns som en lagom storlek. Stort nog för att man ska kunna välja på många olika fiskar och litet nog att passa i en lägenhet. Kommentera gärna om jag tänker rätt där. Min undran är om akvariebutiker i allmänhet tar på sig att ta in ett sådant kar man önskar eller får man nöja sig med vad dom har inne? Just detta kar har jag bara hittat på en plats på internet och jag skulle helst köpa i en fysisk butik i krokarna kring Göteborg.
    3. Min tredje undrar handlar om artbeteckningarna här på sidan och då särskilt vilken storlek på akvarie olika fiskar kräver. När det står t.ex. 100 liter & 80 cm, och man har just den specifikationen men inte mer, är det då bara rekommenderat att man har en eller ett par av den arten? eller hur funkar det?
    4. Om man köper ett kar med buktande framruta, får man då problem med att hitta en passande (buktande) ljusarmatur? Blir man låst till att använda en armatur av samma tillverkare som karet?
    5. En rädsla man har är att karet eller pumpen ska börja läcka, något man ser ganska många trådar om på forumet. Hur vanligt är det att ett kar eller en pump börjar läcka helt utan åverkan? Handlar läckagen generellt om dåligt handlag och skador eller är spontanläckande något man ska ha med i kalkylen?
    Om någon skulle ha ett förslag till alternativ till aquael-karet jag överväger så är ni välkomna!

    tack på förhand

    mvh Term

    Ska försöka svara så bra som möjligt på dina frågor och hoppas att du får lite svar på dina funderingar!

    1. Det blir bara ett problem med alger osv om solljuset ligger rakt på karet, att rummet är ljust spelar ingen roll:-) det är ju bara bra för växterna.

    2. 170 liter är ett perfekt nybörjar kar! inte alltför stort men heller inte för litet, alltså lätt att få bra vattenvärden osv! 170 liter är också en sån storlek som dom flesta akvariebutiker/djuraffärer har hemma! iaf dom lite större affärerna! Men har dom inte det hemma så kan du absolut beställa, kan dock inte tipsa om någon bra akvarieaffär i götet då jag bor i sthlm.

    3. Jag är faktiskt inte 100% säker på vad som gäller med dom här artbeskrivningarna, men jag antar att det är så att om det är tex. en stimfisk och de står 100 liter och 80 cm så ska det vara stort nog för ett stim på åtminstonde 6-10 individer. Om det är en par-bildande fisk så är det förmodligen stort nog för åtminstonde 2 individer! Sen om jag inte misstar mig så finns det ju någon regel att man ska ha 10 liter fisk per 1cm vuxen fisk!

    4. Om du vill ha en heltäckande lysrörsramp, alltså en ramp som täcker hela översidan så kommer du förmodligen behöva köpa från samma tillverkare som karet, men sen kan du ju köpa smalare lysrörsramper, alltså om ditt kar är 50 cm brett så kan du ju ha en ramp som bara är 25 cm bred, det är fortfarande samma mängd ljus!

    5. Att akvarium börjar läcka skulle jag säga är ganska ovanligt, men visst händer det, absolut! men det är oftast gamla akvarium eller akvarium som står snett som springer läck! därför är det väldigt viktigt att det står på en bra ställning eller bänk och att det är rakt! Använd vattenpass! Sen att du köper nytt är ju ytterliggare än säkerhet att ditt kar kommer hålla. Ytterfilter tror jag oftare springer läck hos folk, där ska man ju koppla ihop slangar osv själv vilket medför en risk! Men så länge man gör det ordentligt och kollar hur allt sitter ibland efter man startar akvariet så minskar ju även den risken!


    Hoppas du fått lite svar på dina frågor! Och välkommen till Akvariehobbyn!

    Kommentar

    • DJ_Metal
      • September 2008
      • 72

      #3
      vet en i Trollhättan som är billig på nya saker tex armatur 750 kr 125cm med 2 rör.
      kan vara värt att åka en liten bit.

      Kommentar

      • J Stefan J
        • July 2006
        • 74

        #4
        När det gäller läckage på akvarium så är det väldigt ovanligt. Sedan underlättar det om man har innerfilter d.v.s filtret i akvariet. Då är det ju bara själva akvaiet som kan läcka. Själv använde jag ytterfilter under många år nämligen Eheim. Det var en nyttig erfarenhet trots att det ofta läckte när man skulle göra rent filtret & satte tillbaka det. Men trots att jag varken då eller nu varit vidare praktiskt lagd så hände det aldrig att det började läcka igen när jag hade fått det tätt & lämnade akvariet. Jag vet inte varför jag trälade så länge med ytterfilter men det är vansinne. Ett innerfilter fixar men att rengöra på en kvart & med en vas eller liknande blir vattenspillet minimalt.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Gällande artbeskrivningarna så visar den absolut minsta för en fisk, sen hur många av den fiskarten avgör man själv, om dert sdtår 100 liter så är det ju inte bara för att man kan ha en per hundra liter.

          Och 10 liter per cm fisk är fel, däremot brukar man räkna 1 kubikcentimeter vuxen fisk per liter

          Men undantag finns ju såklart, bara för att du har 170 liters akvarium kan du ju inte gärna köpa en 170 cm lång fisk. Där får helt enkelt det sunda förnuftet stoppa en i affären, titta zoopets artbeskrivningar innan du köper något oplanerat så ser du ju hur stora dom blir, och du kan mäta i ditt akvarium hur mycket plats dom får kvar efter dom vuxit klart, och om det räcker.

          Blir nog bra dethär. Bara golvet i lägenheten håller så ^^
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Term
            • September 2008
            • 54

            #6
            Tack för alla bra svar!

            Orolig för golvet behöver man väl inte vara när huset är i betong och golvet är ekparkett? 200 kilo ska det väl klara?

            Jag har för avsikt att bygga ett eget "skåp" att ha akvariumet på. Tänkte göra det av lecablock och MDF-skivor. Det borde väl gå att få stabilt och plant nog? Någon som har erfarenhet av en sådan konstruktion?

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Du ska vara lite försiktig eftersom du har ekparkett och då antagligen lagd på sand, känn efter där akvariet ska stå, sätt hälen i golvet och gunga till och känn om det rör sig eller låter från golvet.

              Tänker du använda mdf som hyllplan?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Term
                • September 2008
                • 54

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Du ska vara lite försiktig eftersom du har ekparkett och då antagligen lagd på sand, känn efter där akvariet ska stå, sätt hälen i golvet och gunga till och känn om det rör sig eller låter från golvet.

                Tänker du använda mdf som hyllplan?
                Det knirrar och knarrar lite, går man hårt på golvet så skallrar glasen i skåpen en aning. Någon svikt känner jag dock inte i golvet. På vilket sätt kan parketten vara ett problem?

                MDF som hyllplan ja. Konstruktionen jag tänkt mig är ungefär så här:

                ------
                II II II
                ------
                II II II
                ------

                Med en MDF skiva närmast golvet ser man ju till att vikten fördelas på ett bra sätt. MDF ska väl dessutom vara ganska rejält styvt och borde funka som underlag under akvariumet?

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Jag hade nog kört på ett underlag som inte kan ge med sig lika lätt som mdf, dessutom kommer långvarig fukt att få mdf att svälla.

                  Om golvet knirrar och glasen i skåpen skallrar så betyder det att parketten inte ligger stum mot golvet utan rör på sig, problemen brukar vara mindre närmre väggarna vilket gör att det kan bli stor skillnad bara en halvmeter ut, väg in karet ordentligt och provfyll.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Term
                    • September 2008
                    • 54

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Jag hade nog kört på ett underlag som inte kan ge med sig lika lätt som mdf, dessutom kommer långvarig fukt att få mdf att svälla.

                    Om golvet knirrar och glasen i skåpen skallrar så betyder det att parketten inte ligger stum mot golvet utan rör på sig, problemen brukar vara mindre närmre väggarna vilket gör att det kan bli stor skillnad bara en halvmeter ut, väg in karet ordentligt och provfyll.
                    Har du något förslag på skiva som kan passa?

                    Väga in karet, vad menas med det?

                    Menar du att problemet ligger i att vad som är plant utan belastning kanske inte är det under 200 kilos belastning?

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Exakt, och om underlaget är stabilt närmst vägg och sviktar en liten bit ut så kommer du att märka detta ganska fort när du fyller upp med vatten.


                      Jag skulle nog snarare rekommendera att du lägger en neopren eller tunn cellplast direkt mellan lättbetongen och parketten förutsatt att ingenting sviktar.

                      Nu är jag lite motståndare till att ställa lättbetongblock som pelare och använda då det inte är ett speciellt stabilt sätt att balansera ett akvarium på.

                      Kolla in bilden i den här länken, inte helt fel va?
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Term
                        • September 2008
                        • 54

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Exakt, och om underlaget är stabilt närmst vägg och sviktar en liten bit ut så kommer du att märka detta ganska fort när du fyller upp med vatten.


                        Jag skulle nog snarare rekommendera att du lägger en neopren eller tunn cellplast direkt mellan lättbetongen och parketten förutsatt att ingenting sviktar.

                        Nu är jag lite motståndare till att ställa lättbetongblock som pelare och använda då det inte är ett speciellt stabilt sätt att balansera ett akvarium på.

                        Kolla in bilden i den här länken, inte helt fel va?
                        Riktigt stilig konstruktion! Att spraya blocken svarta kan nog bli aktuellt...

                        Vad gäller min plan så är det inte fråga om några pelare i egentlig mening då bänken bara är tänkt att vara ca 45 cm hög. Således bara drygt 2 normala block hög. Har svårt att tro att den skulle gå att rubba.

                        Neopren låter som en god idé men det var egentligen skivan under själva akvariet jag undrade om, vad tycker du man ska använda där om MDF inte är lämpligt?

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          2. I Göteborg har du Hornbach som har akvarier i alla möjliga storlekar till väldigt bra priser.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...