Regnbågshaj/labeo eller Eldstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Regnbågshaj/labeo eller Eldstjärt?

    Jag har nu färdigställt "nya" akvariet efter att ha monterat min egenhändigt gjorda bakgrund och köpt till några växter, samt ytterligare en mal.

    Tanken är att det nu skall befolkas med tre Pakistanbotior och två-tre regnbågshajar/regnbågslabeos.

    Enligt killen i zoobutiken ska det fungera med dessa ihop. Han menar att Eldstjärten, som jag först tänkt mig isf Regnbågslabeo, är för aggressiv att ha fler än ett exemplar i mitt 200 liters, men att Regnbågslabeon inte är lika elak mot egna och andra arter.

    När jag läser inlägg om dessa båda sorter - Eldstjärt och Regnbågslabeon - blir jag dock lite villrådig eftersom de beskrivs som ganska stökiga och tuffa båda sorterna?

    Ni som har erfarenhet av dessa arter.....ge mig lite raka fakta please.
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Eldstjärt är en aggressiv fisk i allmenhet. Mest mot andra Eldstjärtar men på äldre dagar kan de bli riktigt tjuriga och ge sig på andra fiskar också.
    Rekommenderas max en på typ... upp till 400 liter har jag för mig....

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Grodlund
      Eldstjärt är en aggressiv fisk i allmenhet. Mest mot andra Eldstjärtar men på äldre dagar kan de bli riktigt tjuriga och ge sig på andra fiskar också.
      Rekommenderas max en på typ... upp till 400 liter har jag för mig....
      - Ja, det har jag också hört o läst, men min tänkta besättning är alltså Regnbågshajar och Pakistanbotior. Har du någon erfarenhet av hur Regnbågshajar beter sig mot andra än artfränder?

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Någon?

        Ska nämligen hämta Botiorna efter jobbet om några timmar.

        Kommentar

        • Emmma
          • January 2007
          • 340

          #5
          Jag skulle köpa fler botior och bara ha en regnbågshaj, möjligt att det skulle fungera med flera i ett väldigt stort akvarium men hos mig skulle det inte fungera med två i 200l. Min är snäll mot de flesta fiskar men jagade nästan ihjäl de tre siamesiska algätare jag hade en kort period.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Men det är alltså en Regnbågshaj/labeo du menar då? Inte en Eldstjärt?
            Jag undrar eftersom han (Guldfisken Zoo) sa att Regnbågshajen går bra några stycken tillsammans, men att Eldstjärtar däremot inte ville ha sällskap av andra Eldstjärtar eller fiskar med liknande kroppsform.

            (Regnbågshaj/labeo=Gråsvart med alla fenor röda. Eldstjärt=kolsvart med enbart stjärtfenan röd)
            Senast redigerad av perfetto; 23 September 2008, 13:16.

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Jo, det är en regnbågshaj. Fullvuxen och ganska sur.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Men tusan alltså....jag som hade tänkt mig ett par tre stycken sådana ihop med Botiorna....*snyft*

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Du kommer kanske kunna ha flera regnbågshajar ihop när de är små men när de blir äldre kan de bli ganska griniga mot varandra.
                  Chansen är förstås att om du skaffar små exemplar och låter de växa upp tillsammans att de håller ihop och inte bråkar. Men risken finns ju oxå att de blir riktiga surskallar när de blir äldre och du då måste välja att behålla endast en av dem.

                  Varför måste du ha fler?

                  Vi hade en fullvuxen ett tag och den var hyffsat snäll ändå. Skaffade Siameser och den jagade dem ett varv i akvariet för att sen krypa tillbaka till sitt gömställe under roten. Så gjorde han några gånger per dygn. Han skadade aldrig någon men var en riktig surgubbe (Jag vet att man inte ska ha Regbågshaj/Eldstjärt ihop med Siameser )
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Fler botior än tre! De kommer visa sig mycket mer och kommer garanterat vara favoriterna i karet!

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ja, det kommer nog bli några Botior till. Köpte tre igår, plus fyra lite mindre randiga saker som tydligen funkar bra ihop med Botiorna.
                      Botiorna var pigga och slingrade runt o letade håligheter i min konstgjorda bakgrund. Såg två som låg och trängdes i en ganska smal urgröpning innan jag släckte för kvällen. Idag morse var de ute o sonderade terrängen dock.
                      De randiga har hela tiden simmat omkring som ett litet ministim o även ätit lite flingfoder.

                      Funderar på om jag då kanske ska nöja mig med en Regnbågshaj eller Eldstjärt, med tanke på att de ofta tycks bli tjuriga som gubbar.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        3 pakistanier?

                        4 randiga saker? Är det en botia? Histrionica?

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          3 st Pakistanbotia ja, och så tre små randiga...hmm...kan det möjligen vara barber tro? Lite ljusröda med svarta ränder tvärs över kroppen. Sådär 3 cm i nuläget.

                          Tänkte köpa ytterligare ett par PB om någon vecka, och då även några "små randiga" till : )

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Möjligtvis fembandsbarber?

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ja, så ser de ut.

                              (om det är sådana du har på bild från ditt akvarium alltså...det där stimmet med randiga småfirrar)

                              Funderar även lite smått på att byta ut mina två malar mot asiatiska sådana för att sluta cirkeln och köra en rent asiatiskt miljö.
                              Senast redigerad av perfetto; 24 September 2008, 12:11.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...