Vad hände med fisken??? Och sniglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Little miss muffet
    • August 2008
    • 18

    Vad hände med fisken??? Och sniglar?

    Har ett relativt nystartat 54 l akvarium och nu har vi varit på semester i en vecka och en granne har matat våra 4 platys. Men när hon hade varit borta i ett par dagar och kommit tillbaka så fanns det bara 3 och inte ett spår av den fjärde. Vi har letat och tittat överallt men den finns bara inte, kan de andra tre ha ätit upp den om den dött?

    Och så nästa fråga, vi har börjat få massor av små sniglar och nu undrar jag vad man kan göra för att bli av med dem? Vad är lämpligt att ha i ett 54 l kar som äter sniglar?

    Vattnet verkar fortf helt okej efter snart 4 veckor men det är väl dags att byta lite vatten, hur mycket är lämpligt såhär i början?

    Många frågor men jag hoppas nån har nåt svar iaf
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Fisken har mest troligt dött och blivit uppäten. Död fisk är mycket populärt för de flesta andra invånare.

    Snäckinvasion får man oftast när man övermatar och det är svårt att veta vad som är lagom. Har själv snäckinvasion i mitt 45L.
    Jag plockar snäckor varje vattenbyte och håller på så sätt nere snäckbeståndet. Tror inte det finns någon snäckätare du kan ha i ditt 54L men det finns fällor. Något som lockar snäckorna till sig som man sedan bara kan plocka upp, med massor med snäckor på
    Tror det finns i vissa butiker men man kan nog göra de själv oxå. Vet inte hur bara.

    Du kan nog börja göra små vattenbyten var vecka nu. Ca. 20-30% är nog lagom.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Anetome Helena är en fin liten snäcka som äter upp alla andra snäckor. Sån kan du köpa så den får rensa upp.

      Kommentar

      • mandan
        Banned
        • April 2008
        • 210

        #4
        Hehe jag hade också snäckinvasion ett tag... Jag har ett 150 liters kar så det var jättejobbigt, men snäckorna älskade att vara under mina lavastenar så när jag lyfte på en en gång så kryllade det av sniglar..Men då tog jag bara en handduk och drog över och rengjorde alla lavastenar, sen fanns det inga kvar, men jag kanske bara hade tur

        Kommentar

        • Little miss muffet
          • August 2008
          • 18

          #5
          Tack för svaren!!! Det får nog bli nån liten snäcka som äter upp de andra så de inte blir för många då.

          Jag matar fiskarna väldigt sparsamt och funderar på hur länge jag behöver göra det? Nu har det gått 4 veckor och de får lite mat och jag har inte nån nitrit alls t ex men hur vet jag att de inte svälter ihjäl... en dog ju av nåt, de andra verkar dock okej.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            De svälter inte. Fiskar kan gå i veckor utan mat utan att svälta. Mata du sparsamt ett par veckor till iaf för att vara på den säkra sidan.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            Arbetssätt...