Fiskarna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaho
    • September 2008
    • 34

    Fiskarna dör

    Hej!
    Jag köpte ett 200 liters akvarium i somras som inte varit några större problem förän för nån månad sen. Alla fiskar utom en "tappade" färgen och dog.
    Jag har tagit vattenprover och kollat nitratvärden, ph och nåt mer ja inte mins namnet på. Nitratvärdet var välldigt mycket för högt men efter ett antal vattenbyten ligger det som det ska iaf. Vattenbyten gör jag så ofta fiskaffären har sagt till mig och plockar bort döda blad ifrån växterna och sånt.
    Nån som har nån idé på vad som är fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    så ofta som affären sagt???
    Senast redigerad av åheim; 17 September 2008, 19:50.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • idaho
      • September 2008
      • 34

      #3
      Det var lite luddigt kanske. En gång i veckan har dom sagt till mig att byta vatten.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        En gång i veckan låter ju bra, men hur mycket vatten byter du?
        Bottenslammar du något?
        Hög fisklast?
        Hur sköter du pump o filter?

        Tänk på att man sällan lämnar för lite info för att folk skall kunna hjälpa en.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Nitrat är inte så hemskt giftigt för fisk och skall upp i mycket höga värden innan det blir problem. Nitrit är mycket värre, och kan orsaka massdöd på det sättet du beskriver. Det borde dock inte vara någon risk med det efter en månad.
          Beskriv gärna symtomen lite bättre, står fiskarna och flämtar? Annorlunda beteende i övrigt? Märken på kroppen? Har du satt i något nytt i akvariet på senare tid?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Alfons
            • March 2008
            • 42

            #6
            Kan inte så mycket gällande vatten och sådant men vet att om du har frigolit i akvariumet så kan det vara antimögel behandlat vilket frigoliten ANTAGLIGEN va i vårat akvarium som vi pallade upp BTN bakgrunden med.. fiskarna tappade färg och dog..

            Kommentar

            • idaho
              • September 2008
              • 34

              #7
              Ingen frigolit, 1/4 av vattnet byts varje vecka med slamhävert så inget bottenslam heller, filtret sköljs i kallt vatten.
              Jag menade nitrit men skrev lite fel. Det värdet var som sagt dåligt men bättre nu.
              Innan fiskarna dog bleknade dom i färgen och såg ut att bli lama på ena sidan av kroppen. Den första som dog var algätaren dumt nog.
              Jag har bara en fisk kvar nu, eftersom ja inte vågat köpa nya och det är en slöjstjärt. Det enda knasiga beteendet den har är att den power-nappar på botten imellanåt. Jag blir lika rädd varje gång.
              Jag köpte en "glas-klippa", men den plockade jag upp ganska snabbt. Annars är det inget som verkar annorlunda eller ser konstigt ut. . Det förra akvariet låg på 20 liter och det funkade hur bra som hellst utan att nån dog men det är förmodligen inte samma skötselsätt på mindre. Det är förmodligen jag som gör något galet.

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Sluta att skölja filtret varje vecka, så blir risken att nitriten höjs igen mindre Filtret bör man inte röra alls, förrän vattenflödet har minskat mycket (typ en gång var tredje månad sköljer jag det litegrann). Det är viktigt att låta en hel del smuts vara kvar i filtret, men det har du säkert redan hört. Smutsen/slammet är ju nyttiga bakterier. Det är ju alla bra bakterier i filtret som gör att nitrit och annat ombildas och bryts ned. Därför ska man låta det vara.

                Men symptomen du beskriver verkar konstiga så du får fortsätta att felsöka om det är något i akvariet som är fel. Vad har du för sand? Matar du mycket eller litet? Man bör mata mindre än man tror Inget får falla ner till botten och grisa ner..

                Jag tycker det låter bra med 1/4 varje vecka, bara du låter bli filtret
                / Ebba

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Du kan även köpa nitrivec för att få bukt eller förebygga nitritproblem.

                  Har du möjlighet att ta kort på karet och visa? Är pumpen stark nog för ditt 200L kar?
                  Vad har du för växter? Jag läste om en växt som tydligen såldes som akvarieväxt men visade sig vara en vanlig krukväxt, och den gjorde så att ex. räkor dog. Så vad har du för växter?
                  Många gånger kan man inte lita på allt de säger i en butik, det är klart att det finns de som är seriösa, men lika ofta (eller snarare oftare) ser jag butiker som hellre säljer på kunden en massa utan att bry sig om vad det kommer leda till...

                  Men som sagt, lite bilder så kan vi ju ta oss en titt.
                  Vad har du för temperatur i vattnet?
                  Har du i vattenberedningsmedel vid byte? Har du i salt?

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Generellt behövs inte vattenberedningsmedel om man har kommunalt vatten i sverige, men i vissa kommuner kan det behövas, och man kan ju ha i det för säkerhets skull för att vara på den säkra sidan.

                    Men här i stockholm (solna) upplever jag att mina fiskar mår sämre med vattenberedningsmedlet än utan faktiskt. I växjö var jag däremot tvungen att ha vattenberedningsmedel för att de använder ammoniumsulfat i vattnet istället för vanligt klor. Vanligt klor går att vädra ut från vattnet genom att plaska runt med det eller låta det stå nåt dygn.

                    Har du egen brunn bör du göra vattentest och kolla hur det ligger till med dina värden.

                    Så jag tror snarare att det har att göra med något av detta som vi nämnt i tråden:

                    > för höga nitritvärden - avhjälps genom att sluta göra rent filtret samt tillsätta nitrivec
                    > någon dekoration eller sten i akvariet är skadlig. vissa svarta stenar kan innehålla aluminium i någon form till exempel.
                    > någon växt i akvariet är skadlig och ej för akvariebruk (tror dock ej det är så eftersom du haft akvariet igång länge)
                    > du har fått någon sjukdom i akvariet - då gäller det att kolla symtpom och ta reda på vilken.

                    hoppas du lyckas klura ut vad det är!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      du hade som sagt väldigt höga nitritvärden så då kan man nog anta att det var detta som låg bakom fiskdöden! du nämnde att ditt 20 Liters hade funkat felfritt och det kan ha berott på att man inte får plats med så mycket fisk och filtret klarar då belastningen, men har du ett 200 liters så stoppar man oftast i mycket fisk och även lite större arter och sen bara ett innerfilter som inte har den filtermassa som krävs för att upprätthålla den biologiska balansen och då kommer nitrit problemen som ett brev på posten (alltså efter nån månad)! nu vet jag inte riktigt vad du har för filter i ditt kar men du kan kanske ge lite info om det så kan vi kanske komma fram till om det är tillräckligt!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • idaho
                        • September 2008
                        • 34

                        #12
                        Ojdå, sköljning av filtret första tabben.
                        Jag hade en eheim 2213 men den la av så den ligger och väntar på lagning eller tippen. Dom rekomenderade mig att köpa en Sigma Plus 3 så den håller igång allt så länge. (Enda nackdelen med den är att sugpropparna är för små så den lossnade en kväll när jag var ut =vattenläckage ända till hallen. Inget skadligt för fiskarna iaf )

                        Det är finkornigt grus av den mindre sorten. Annars är det en stock och vanliga stenar- inga svarta.
                        Jag har dom där grovbladiga lägre växterna som syns ofta i akvarium. Mins inte vad dom heter men dom har följt med ifrån förra akvariet plus några fler då av samma sort.
                        Tyvärr är min kamera död så ja kan inte ta några kort.
                        Jag är ganska säker på att jag inte övermatar den stackarn som är kvar. Han får ytterst lite nu när han är ensam.
                        Senast redigerad av idaho; 23 September 2008, 23:13.

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          När man köper ett nytt filter och tar bort det gamla så tar man ju också bort alla nyttiga bakterier i filtret. Det blir som att starta akvariet helt på nytt, i princip. När du bytte filter var fiskbelastningen för stor för det nya filtret, troligen. Då skapas höga nitrit-värden direkt. När man byter filter bör man låta skit från det gamla filtret sugas in i det nya (till exempel genom att krama ur det i en hink och låta nya filtret gå där).

                          Så det är min teori iallafall. Sigma plus 3 är nog helt okej, men har du filterdelar till det??

                          Jag har sigma plus 2 tror jag, om jag minns rätt. Är det som ett pumphuvud med lösa filterpatroner som man sätter på under?

                          För har du inga filterdelar får du ju nitrit direkt. HAR du filterdelar så kommer det nog gå bra, bara du inte gör rent filtret som sagt

                          Lycka till!
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • idaho
                            • September 2008
                            • 34

                            #14
                            Jodå det följde med tre filter. hm..andra tabben. jag satte i det och körde igång det direkt. jag fick lite panik när dena förra la av så jag körde ner den direkt efter att ha sköljt den i vanligt kramnvatten..aj aj.
                            Nu verkar det gå bra iaf Hoppas det håller sig.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Jag tycker sådana sigma-filter är jättebra för de har stooor filteryta för bakterier att sätta sig fast och om det sitter tre filter på den är den troligare mycket bättre än den pump du hade innan. Så låt det nu bli lite skitigt detta filter, så kommer allt gå bra

                              Jag tycker flödet knappt minskar i Sigma-filter förrän efter flera månader. Jag har som sagt ett med två patroner och rengör det typ aldrig. Så först när du tycker det sprutar på dåligt kan du skölja av det, helst i vatten i samma temperatur som akvariets vatten, och låt lite skit vara kvar.

                              Hoppas det går bra nu då. För säkerhets skull kan du pytsa i (överdosera!) Nitrivec en vecka i sträck för att få igång nyttobakterierna lite.

                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...