2 döda guppys på 2 dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_1980
    • September 2008
    • 59

    2 döda guppys på 2 dagar

    Startade mitt 54l kar för 2 veckor sen och i lördags var vi iväg och köpte lite fisk. Hade 2 guppy honor och 2 guppy hanar och 3 pansarmalar och en vanlig pleco mal. I förrgår såg jag hur den ena guppy hanen var vid ytan mycket och "flämtade" och sen igår hittade jag honom död på botten av karet och idag så var det den ena honan som hade samma symtom som hanen och hon dog . Har kollat vatten värdet och det finns inte nitrit och ph är bra och värmen i karet ligger på 24 grader. Har ett Aquael fanfilter 1, den är riktad upp mot ytan och skapar bra rörelse mot ytan. Är det syresbrist eller varför dör mina fisk?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    låter som nitrit iaf.

    vad har du för tester ?
    dropp eller stickor ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Tycker det låter som nitrit i alla fall, hur har du testat?

      Edit: Smurf
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Lite många fiskar att börja med i ett 54L kan jag tycka. Hade räckt med 3 Guppy (1hane+2honor) för att sen lägga till pansarmalar sen när karet är lite mer ingånget. Sen ang. Plecomalen så kommer den bli alldeles för stor för ditt 54L. Den enda sugmal du skulle kunna ha däri är ev. Otocinclus (stimfisk).

        Blev mycket kritik här känne jag, men det är för dina fiskars bästa och för att inte ditt intresse ska svalna. Med så mycket fisk är det svårt att inte få nitrit.
        Hoppas du kommer på en lösning till din Pleco iaf
        Lycka till
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Emma_1980
          • September 2008
          • 59

          #5
          Jag har testat med stickor. Har haft i nitrivec varje dag.

          Kommentar

          • Emma_1980
            • September 2008
            • 59

            #6
            Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              stickor anses allmänt vara helt värdelösa.

              hade jag varit som dig, så hade jag sprungit och köpt dropptester.

              min personliga favorit är Tetras, kostar ca 100:- och räcker till uppstart av minst 7 kar.....gjorde för mig iaf.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Emma_1980
                Jag har testat med stickor. Har haft i nitrivec varje dag.
                Stickor är inte pålitliga. Dropptest är bäst
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Här är lite matnyttig fakta du kan läsa igenom

                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emma_1980
                    Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..

                    mängden fisk är kanske OK.....mängden fisk i ett nytt kar, sätter direkt mängden nitrivec du måste pytsa i, samt hur mycket och hur ofta du måste byta vatten.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Emma_1980
                      • September 2008
                      • 59

                      #11
                      Ok får köpa dropptest. Går det att rädda de fiskarna som finns kvar i karet eller är det kört?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Emma_1980
                        Ok får köpa dropptest. Går det att rädda de fiskarna som finns kvar i karet eller är det kört?

                        börja med ett större vattenbyte....kanske 40-50%,...i med nitrivec.....
                        spring sedan och köp ett dropptest....testa varje morgon och kväll....
                        byt 10-20% vatten varje dag tills nitriten är nästan borta...
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av Emma_1980
                          Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..
                          Även de på Akvarielagret borde veta att en Vanlig Pleco blir alldeles för stor för ditt kar.. Så redan där ringer varningsklockorna i mina öron iaf.

                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Emma_1980
                            • September 2008
                            • 59

                            #14
                            Okej får göra vattenbytet lite senare ikväll har en 2 åring som springer runt här och det blir nog inte lätt att göra vattenbyte då. Dropptest får jag försöka köpa senare idag eller imorgon..

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              börja med ett större vattenbyte....kanske 40-50%,...i med nitrivec.....
                              spring sedan och köp ett dropptest....testa varje morgon och kväll....
                              byt 10-20% vatten varje dag tills nitriten är nästan borta...

                              Jag skulle inte gjort det stora vattenbytet först... Jag tror att det viktigaste är att inte få berg o dalbana på vattenvärdena.. Men det är min uppfattning... typ 20% per dag skulle jag nöja mig med. Du kan också ta med ett vattenprov till affären så kollar de åt dig men det är skönt att ha ett test själv...

                              Har du ordentliga vågor på ytan???
                              Har du haft i salt??? (tål Pleco salt?) 0,5 dl per 100 L tycker jag är lagom, många har i dubbelt så mycket.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...