planera första akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coma
    • September 2008
    • 7

    planera första akvariet?

    jag hade tänkt skaffa ett akvarium och försöker läsa på så gott det går, men skulle mycket gärna vilja ha lite råd och synpunkter om mina planer från er som kan så mycket, innan jag gör något dumt.

    jag hade tänkt mej att ha antingen runt 10-15 stimfiskar i storlek runt 1-3 cm, ELLER några enstaka, kanske 2-4 stycken, fredliga ickestimfiskar som är lite större, typ 6-8 cm. naturligtvis ska de vara tåliga och lättskötta. jag vill helst att de går i färgerna vitt, svart, gult och/eller orange och att de inte är SÅ mycket för att gömma sej utan syns bra. utöver dessa antar jag att jag behöver algätare/städfisk av någon sort och då vill jag helst att dessa inte syns så mycket utan smälter in bra i omgivningen och de får gärna vara ganska små, då jag tycker smakmässigt inte det är snyggt att ha flera olika sorters fisk i samma akvarium. samtidigt är det mer viktigt att det blir ett någerlunda fungerande ekosystem som inte kräver alltför mycket jobb än att det blir supersnyggt.
    jag vill inte ha ett större akvarium än absolut max 100 liter, men jag vill heller inte ha något pyttelitet 30 liters. tänkte mej helst runt 50-80 liter om det skulle fungera med mina önskemål.

    med tanke på mina önskemål, som självklart är just önskemål och går att rubba på om ni anser att det inte kommer att fungera, vilka fiskar rekomenderar ni, och vilka skötselråd har ni till de fiskar ni rekomenderar? vilken mer exakt storlek på karet rekomenderar ni? vilken form på karet är att föredra? är det att föredra att köpa ett fint dyrt akvarium med akvariemöbel redan från början eller kan man lika gärna köpa ett billigt akvariepaket med plastkar (och då självklart räkna med att man förmodligen kommer att vilja uppdatera sej till ett finare senare, men då har man ju det gamla som reserv om det skulle behövas någon gång)? hur mycket växter på ett ungefär skulle ett sådant akvarium behöva? andra synpunkter, tankar och råd?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Otocinclus är en liten algätare som kan städa.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      med det fisk antalet som du anger klarar du dig med storleken som du anger, men köp inte för litet, av egen erfarenhet, lätt att man ångrar sig med för litet i början, köp ett större uppemot 100 l, då kan du plocka i lite mer fisk om du vill

      Kommentar

      • Coma
        • September 2008
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Otocinclus är en liten algätare som kan städa.
        tack för tipset! den ser ganska osynlig ut som jag önskade. det står dock att den är svårighetsgrad 3 på sidan jag läser på.. skulle jag klara den?

        Kommentar

        • Coma
          • September 2008
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Nilsrolf
          med det fisk antalet som du anger klarar du dig med storleken som du anger, men köp inte för litet, av egen erfarenhet, lätt att man ångrar sig med för litet i början, köp ett större uppemot 100 l, då kan du plocka i lite mer fisk om du vill
          redan 50 liter funkar alltså?
          jag vet att jag inte kommer att vilja ha mer fisk i DET akvariet. möjligen vill jag byta till en annan sort när de alla dött av ålderdom (för det hoppas jag ju att de gör, och inte av annat). skulle jag vilja ha fler sorter innan det händer skaffar jag hellre ett mindre akvarium till att ha de nya i, då jag tycker det är fult att blanda.

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            ja, men det kräver mer omsorg/skötsel, mindre är "instabila", man borde inte ha akvarier mindre än 75 l tycker jag, köp ett större, har du de fiskar du planerat blir det inte särskilt belastat, d v s mindre jobb och säkrare, som sagt köp ett uppåt 100 l

            Kommentar

            • Coma
              • September 2008
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av Nilsrolf
              ja, men det kräver mer omsorg/skötsel, mindre är "instabila", man borde inte ha akvarier mindre än 75 l tycker jag, köp ett större, har du de fiskar du planerat blir det inte särskilt belastat, d v s mindre jobb och säkrare, som sagt köp ett uppåt 100 l
              okej! då får det bli ett närmare den övre gränsen för vad jag kan tänka mej då!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8



                Detta filter behöver du aldrig hålla på att rengöra och du får ett ekosystem (förutom att du måste göra delvattenbyten och ge fiskarna mat) och istället för de lister på bilden så siliconar du glaslister som håller fast mattan!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Coma
                  • September 2008
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/EMF-4-150.jpg


                  Detta filter behöver du aldrig hålla på att rengöra och du får ett ekosystem (förutom att du måste göra delvattenbyten och ge fiskarna mat) och istället för de lister på bilden så siliconar du glaslister som håller fast mattan!
                  tack för tipset!

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    DU kan hitta större akvarier med filter och doppvärmare och vissa tillbehör för en billig peng via blocket tex. Köp något större, då du inte kan få i så mycket fisk i ett litet kar..

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Coma
                      tack för tipset! den ser ganska osynlig ut som jag önskade. det står dock att den är svårighetsgrad 3 på sidan jag läser på.. skulle jag klara den?
                      Den klarar sig bra i ett väl inkört akvarium om man har koll på vattenvärdena. Jag skulle inte rekommendera den att ha som startfisk, men i ett senare skede.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/EMF-4-150.jpg


                        Detta filter behöver du aldrig hålla på att rengöra och du får ett ekosystem (förutom att du måste göra delvattenbyten och ge fiskarna mat) och istället för de lister på bilden så siliconar du glaslister som håller fast mattan!


                        det är sant, det är ett klockrent alternativ när man ska starta upp nytt.

                        dock kan det faktiskt behöva en viss rengöring ibland.
                        särskilt när man startar upp, dvs det finns alltid en risk att man
                        risver upp en massa grums som åker in i filtret, samt att man
                        har en tendens att mata lite för mycket första tiden, innan man
                        har lärt sig hur lite mat dom små skall ha.

                        kan oxå behövas en viss rengöring efter semestern om man låter en klantskalle till granne mata fiskarna....med som han se en halv näve flinger 3 ggr per dag............den var inte rolig förra sommaren.....
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Den klarar sig bra i ett väl inkört akvarium om man har koll på vattenvärdena. Jag skulle inte rekommendera den att ha som startfisk, men i ett senare skede.
                          Å andra sidan så brukar man ju inte ha algproblem direkt i nystartade akvarium, mitt har varit igång 1 och en halv månad nu, och ännu itne en enda alg, så malen känns rättt meningslös hittills.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...