Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_1980
    • September 2008
    • 59

    Nytt akvarium

    Startade mitt första akvarium (54l) förra lördag och igår märkte jag hur filtret slutade fungera så jag tog ut det och rengjorde det med rent vatten och satt tillbaka det och nu fungerar det igen. Tänkte åka och köpa lite fiskar imorgon men frågan är om jag bör vänta ett par dagar till eftersom jag rengjorde filtret med rent vatten eller är karet redo för fiskar?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    bakterierna kommer inte förrän det kommer fisk till ditt kar. så det bästa man kan göra är att vänta tills tempen är stabil på det man vill ha, vattnet är klart och växterna är planterade (om man vill ha dessa). sedan åker man till affären och köper endast ett fåtal firrar (som passar den storleken på kar man har). sedan väntar man och matar sparsamt tills bakterierna kommit igång ordentligt och då köper man några fiskar till...

    lycka till!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Du måste ha någon eller några fiskar i akvariet för att inkörningsprocessen ska starta,
      så det gjorde inget att du rengjorde filtret. Frågan är bara varför. Är det inga fiskar i så borde det ju inte ha blivit skitigt. Läs tråden om uppstart av akvarium.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Emma_1980
        • September 2008
        • 59

        #4
        Okej. Tempen verkar vara stabil den har varit 24 nästan hela veckan förutom idag när den var uppe på 25 och växterna är planterade gjorde det i söndags. Jag vet inte heller varför filtret var redan skitigt kanske filtret inte är så bra den heter Aquael Fanfilter 1 det kom med i startpaketet.

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          kan ju ha varit skit från uppstarten (från grus och dyl) som satte igen filtret. filtret bör man ju greja med så lite som möjligt helst. har du väldigt finkorning filtermatta som lätt sätter igen sig?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Emma_1980
            • September 2008
            • 59

            #6
            Jag har finkornig sand som heter rådasand som botten material.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              jag har lång erfarenhet av aquael fan 1,2,3 och de har ganska grov filtermatta i sina filter och jag kan köra fan1 minst 1mån utan försämrat flöde, så att ditt redan stannat efter 1 vecka låter väldigt konstigt
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Emma_1980
                • September 2008
                • 59

                #8
                Ja, jag tycker också det är konstigt, jag kanske har placerat filtret fel, jag har placerat det några cm under vattenytan.

                Kommentar

                Arbetssätt...