Frågor kring ett nytt akvarium på 70l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Örjan S
    • September 2008
    • 8

    Frågor kring ett nytt akvarium på 70l

    Jag tänkte skaffa ett akvarium på ca 70 liter (det är så tungt jag vågar ställa på byrån). Min tanke är att inte ha så mycket manicker i akvariet, och i stället försöka lösa så mycket som möjligt på biologisk väg. Som naturvetare tycker jag om att mäta saker, så jag är inte främmande för att hålla efter vattenvärdena.

    Jag har läst introduktionsguiden här i forumet, samt en liknande på en annan sida, så grunderna har jag koll på.

    Jag kommer alltså inte att ha någon värmare, så en vattentemperatur på runt 20 grader (risken att det blir kallare än så är mycket liten i vår lägenhet).

    Måste jag ha en cirkulationspump? Kan man ersätta filterpumpen med djur eller växter, eller åtminstone byta till en mindre?

    Slutligen vill jag också dekorera akvariet med saker jag hittar själv, jag antar att det går bra om man sköljer noga och kokar?

    Efter att ha kikat runt lite här på sidan har jag tänkt ungefär såhär:
    Sandbotten.
    Javamossa och liten pilört, samt flytande vattenspikblad.
    Fläckig pansarmal, 5-6 st
    Kardinalfisk, 6-8 st
    Körsbärsräkor 5-10 st
    Nätbarb 2-3 st

    Går det ihop? Är det rimligt med tanke på akvariestorlek?

    Många frågor, men så är det när man är nybörjare.
    Senast redigerad av Örjan S; 12 September 2008, 13:11. Anledning: Lade till kommentar om introduktionsguide.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    ordentligt Filter är väldigt viktigt att ha, dels för att få cirkulation i karet men också för att filtret tar hand om det avfall som blir i karet och omvandlar det till nitrat, nitratet tar man sedan bort med hjälp att delvattenbyten varje eller varannan vecka! De fiskar som säljs är i huvudsak tropiska fiskar och ska ha betydligt varmare än 20gr så doppvärmare är ett måste tycker jag jag, bortsett från om man håller guldfisk!
    Edit: såg att du valt fiskar som inte behöver så varmt men man ska helst ligga i den övre regionen, så 24-26 är bra att ligga på!

    Att plocka från naturen innebär alltid en risk eftersom du inte vet vad stenen innehåller och rötter och grenar brukar kunna ruttna i karet och försämrar den lilla och begränsade vattenvolym man har i ett akvarie!
    Senast redigerad av åheim; 12 September 2008, 15:47.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      räkor funkar i 20 grader oxå....men normalt så måste man ha en pump då oxå.
      endlers guppy funkar i 20-22 (iaf här....)...men sedan börjar det bli begränsat
      på fiskar som gillar 20 grader.

      en hel del som kör med low-tech, har inget filter, de har väldigt mycket växter, och få fiskar....men de har en cirkulationspump....

      minimum i teknik är nog ljus och cirkulation, värmare kan man klara sig utan om man har rätt fiskar, filter om man kör low-tech....

      personligen tycker jag att low-tech är svårare, och inget som en nybörjare
      bör sikta på som första kar.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Örjan S
        • September 2008
        • 8

        #4
        Tack för era kommentarer!

        Det låter som att jag får vänta lite med mina low-techdrömmar och köra lite fegare i början. Jag får väl försöka hitta ett så tyst filter som möjligt, och sikta på lite varmare vatten.

        Vad gäller dekorationerna så tänkte jag mest sten och kanske lite drivved (är den ordentligt sjödränkt ruttnar den inte). Åheim: Vad menar du med att veta vad stenen innehåller? Menar du mineraler eller föroreningar?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Örjan S
          Tack för era kommentarer!

          Det låter som att jag får vänta lite med mina low-techdrömmar och köra lite fegare i början. Jag får väl försöka hitta ett så tyst filter som möjligt, och sikta på lite varmare vatten.

          Vad gäller dekorationerna så tänkte jag mest sten och kanske lite drivved (är den ordentligt sjödränkt ruttnar den inte). Åheim: Vad menar du med att veta vad stenen innehåller? Menar du mineraler eller föroreningar?

          tror åheim menar både och....finns ju exempelvis en viss sorts skiffer som innehåller mer eller mindre radioaktiva saker...totalt ofarligt för människor...men dödligt för småfisk....

          om man ska köra helt säkert så köp stenen i en akvarieaffär...de brukar inte ha farliga saker i sortimentet.

          till ett 70 liters så passar ett innerfilter som pumpar runt 3-400 liter / timme, alla de större märkena är i praktiken helt ljudlösa, om inte så är det nåpgot fel på pumpen.

          har själv ett kar på 110 liter kanske 1 meter från huvudet i sovrummet, och det är totalt ljudlöst....

          bortsett från när fiskarna vispar runt på ytan när det är matdags.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Örjan S
            • September 2008
            • 8

            #6
            Ok, det låter lugnande, vi hade ett akvarium på kontoret på en tidigare arbetsplats, och den filterpumpen brummade väldigt störande. Skönt att höra att det inte är normalt. Vad gäller bergarter så är min sambo geovetare, så det ska nog gå bra.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Min pump låter ingenting, däremot syre stenen. :O
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Min pump låter ingenting, däremot syre stenen. :O

                och den syrestenen ger egentligen ingen syre alls......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Men den ger ju rörelse åå ytan, det gör väl att vattnet tar upp mer syre?

                  Det är ju en sån syresten kopplad till en syrepump såklart
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Men den ger ju rörelse åå ytan, det gör väl att vattnet tar upp mer syre?

                    Det är ju en sån syresten kopplad till en syrepump såklart


                    om du menar att den är kopplad till en vanlig luftpump så ger det inte
                    så mycket syre ner i karet. då får man ha stenen kopplad till en riktig syretank....och nu pratar vi riktigt avancerade saker....och dyra

                    visst, den vispar till ytan en del, och därmed kommer det ner lite syre i vattnet.

                    men ett "vanligt" innerfilter ger väldigt mycket mer syre.

                    vidare, en syresten producerar en massa bubblor, som i sin tur driver ut CO2 halten ur karet, vilket växterna inte alls gillar.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Örjan S
                      • September 2008
                      • 8

                      #11
                      Snabb fråga

                      Nu har jag köpt ett begagnat akvarium, tvättat och kollat att det inte läcker. Förra ägaren har använt det som terrarium, så det sitter ett reptillysrör i ljusrampen. Är det ett helt annat spektrum i det (för blotta ögat ser det inte så ut), eller kan jag använda det till akvariet?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av Örjan S
                        Nu har jag köpt ett begagnat akvarium, tvättat och kollat att det inte läcker. Förra ägaren har använt det som terrarium, så det sitter ett reptillysrör i ljusrampen. Är det ett helt annat spektrum i det (för blotta ögat ser det inte så ut), eller kan jag använda det till akvariet?
                        läs noga på det så det inte är uv ljus!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Örjan S
                          • September 2008
                          • 8

                          #13
                          Jopps, det är det visst. Jaja, ett lysrör är ju inte det dyraste man kan köpa. Tack!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...