nybörjare, råd och synpunkter för SA kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svenhn
    • January 2006
    • 11

    nybörjare, råd och synpunkter för SA kar

    Hej,

    Detta är mitt andra försök att skriva mitt första inlägg i detta forum. Jag misslyckades med någonting på första försöket så nu författar jag igen.

    Jag är nybörjare på akvariumfronten och har nu tänkt komma igång. Jag skulle uppskatta alla synpunkter och råd jag kan få inför starten.

    Jag har fastnat för en huvudsakligen SA biotop. Detta är föranlett främst av att jag gillar kardinaltetror. Förutom dessa hade jag tänkt ha siamesisk algätare som nyttofisk och största invånare, någon corydora på botten, t ex ett stim pandor, samt ett stim kolglödstetra. Jag vill generellt ha ganska små fiskar och växter för att få en som jag tycker trevlig balans med akvariestorleken. Angående SAE har jag stött på mycker varierande råd beträffande hur många som behövs för att de skall ha det bra, alltifrån ensam fisk till stim om 6 st, någon som vet?

    Är någon av dessa fiskar mer eller mindre lämlig för att cykla karet? Är de produkter som finns för för uppstarten bra? Jag förmodar att det är kvävefixerande bakteriestammar.

    Akvariestorleken, jag är lat så jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 200-300 l. Dock har den tillgängliga platsen styrt mig mot Juwel Rio 180, vilket jag dessutom uppfattar som ganska prisvärt med filter och belysning för 1400 kr. Är det någon som har erfarenhet av detta, hur är filterkapaciteten och belysningen, det är nya varianten med high-lite, jag kan tänka mig att skaffa reflektorerna. Enligt instruktionen skall det ställas direkt på bänk, jag trodde att det skulle ställas med en frigolitskiva eller dylikt?