nybörjare, råd och synpunkter för SA kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svenhn
    • January 2006
    • 11

    nybörjare, råd och synpunkter för SA kar

    Hej,

    Detta är mitt andra försök att skriva mitt första inlägg i detta forum. Jag misslyckades med någonting på första försöket så nu författar jag igen.

    Jag är nybörjare på akvariumfronten och har nu tänkt komma igång. Jag skulle uppskatta alla synpunkter och råd jag kan få inför starten.

    Jag har fastnat för en huvudsakligen SA biotop. Detta är föranlett främst av att jag gillar kardinaltetror. Förutom dessa hade jag tänkt ha siamesisk algätare som nyttofisk och största invånare, någon corydora på botten, t ex ett stim pandor, samt ett stim kolglödstetra. Jag vill generellt ha ganska små fiskar och växter för att få en som jag tycker trevlig balans med akvariestorleken. Angående SAE har jag stött på mycker varierande råd beträffande hur många som behövs för att de skall ha det bra, alltifrån ensam fisk till stim om 6 st, någon som vet?

    Är någon av dessa fiskar mer eller mindre lämlig för att cykla karet? Är de produkter som finns för för uppstarten bra? Jag förmodar att det är kvävefixerande bakteriestammar.

    Akvariestorleken, jag är lat så jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 200-300 l. Dock har den tillgängliga platsen styrt mig mot Juwel Rio 180, vilket jag dessutom uppfattar som ganska prisvärt med filter och belysning för 1400 kr. Är det någon som har erfarenhet av detta, hur är filterkapaciteten och belysningen, det är nya varianten med high-lite, jag kan tänka mig att skaffa reflektorerna. Enligt instruktionen skall det ställas direkt på bänk, jag trodde att det skulle ställas med en frigolitskiva eller dylikt?

    När det gäller växter så orsakar de mig visst huvudbry. Jag vill inte ångra mig om några månader och behöva göra om allt, utan jag vill helst göra rätt från början. Hur mycket grus behövs? Behövs det någon gödning nerblandad i gruset? Om det behövs, tar den slut och vad gör man då?, förlitar sig på fiskarna – planterar om – göder på något annat sätt? Är tillsats av spårämnen viktigt, jag har stött på rekommendationer att tillsätta järn och mangan.

    Jag har lite undringar angående bottenmaterial. Jag vill ha ett ganska mörkt bottenmaterial och fritt från kalk. Sedan så bör det vara snällt mot malarna och passande för växterna. Det jag har hittat är engelsk sjösten, kalkhaltig?, eller rådasand, för smått för växterna? Är malaysiska sandsnäckor en faktor, bra eller dålig, här?

    Jag hoppas någon kom hit ner. Jag är tacksam för alla svar.

    /Sven
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ursprungligen postat av svenhn

    Jag har fastnat för en huvudsakligen SA biotop. Detta är föranlett främst av att jag gillar kardinaltetror. Förutom dessa hade jag tänkt ha siamesisk algätare som nyttofisk och största invånare, någon corydora på botten, t ex ett stim pandor, samt ett stim kolglödstetra. Jag vill generellt ha ganska små fiskar och växter för att få en som jag tycker trevlig balans med akvariestorleken.

    Svar: tetrorna ska gå i stimm, minst 10 men gärna många fler! siamesiska algätare är alldeles för livliga för att riktigt passa med dessa tetror!

    Är någon av dessa fiskar mer eller mindre lämlig för att cykla karet? Är de produkter som finns för för uppstarten bra? Jag förmodar att det är kvävefixerande bakteriestammar.

    Svar: spelar ingen roll vilken art du börjar med! uppstartsbakterier på flaska är väldigt bra att använda, de är turligt nog inte kvävefixerande som tex cyanobakterier



    När det gäller växter så orsakar de mig visst huvudbry. Jag vill inte ångra mig om några månader och behöva göra om allt, utan jag vill helst göra rätt från början. Hur mycket grus behövs? Behövs det någon gödning nerblandad i gruset? Om det behövs, tar den slut och vad gör man då?, förlitar sig på fiskarna – planterar om – göder på något annat sätt? Är tillsats av spårämnen viktigt, jag har stött på rekommendationer att tillsätta järn och mangan.

    Svar: brukar räcka med micronäring ex. tropica aquacare för att få fina växter, givetvis i kombination med ett bra ljus!

    Jag har lite undringar angående bottenmaterial. Jag vill ha ett ganska mörkt bottenmaterial och fritt från kalk. Sedan så bör det vara snällt mot malarna och passande för växterna. Det jag har hittat är engelsk sjösten, kalkhaltig?, eller rådasand, för smått för växterna? Är malaysiska sandsnäckor en faktor, bra eller dålig, här?

    Svar: den finkornigare rådasanden funkar bra till bottenlevare och växter!



    /Sven
    Lycka till!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Ursprungligen postat av svenhn
      Hej,

      Detta är mitt andra försök att skriva mitt första inlägg i detta forum. Jag misslyckades med någonting på första försöket så nu författar jag igen.

      Jag är nybörjare på akvariumfronten och har nu tänkt komma igång. Jag skulle uppskatta alla synpunkter och råd jag kan få inför starten.

      Jag har fastnat för en huvudsakligen SA biotop. Detta är föranlett främst av att jag gillar kardinaltetror. Förutom dessa hade jag tänkt ha siamesisk algätare som nyttofisk och största invånare, någon corydora på botten, t ex ett stim pandor, samt ett stim kolglödstetra. Jag vill generellt ha ganska små fiskar och växter för att få en som jag tycker trevlig balans med akvariestorleken. Angående SAE har jag stött på mycker varierande råd beträffande hur många som behövs för att de skall ha det bra, alltifrån ensam fisk till stim om 6 st, någon som vet?

      Är någon av dessa fiskar mer eller mindre lämlig för att cykla karet? Är de produkter som finns för för uppstarten bra? Jag förmodar att det är kvävefixerande bakteriestammar.

      Akvariestorleken, jag är lat så jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 200-300 l. Dock har den tillgängliga platsen styrt mig mot Juwel Rio 180, vilket jag dessutom uppfattar som ganska prisvärt med filter och belysning för 1400 kr. Är det någon som har erfarenhet av detta, hur är filterkapaciteten och belysningen, det är nya varianten med high-lite, jag kan tänka mig att skaffa reflektorerna. Enligt instruktionen skall det ställas direkt på bänk, jag trodde att det skulle ställas med en frigolitskiva eller dylikt?

      När det gäller växter så orsakar de mig visst huvudbry. Jag vill inte ångra mig om några månader och behöva göra om allt, utan jag vill helst göra rätt från början. Hur mycket grus behövs? Behövs det någon gödning nerblandad i gruset? Om det behövs, tar den slut och vad gör man då?, förlitar sig på fiskarna – planterar om – göder på något annat sätt? Är tillsats av spårämnen viktigt, jag har stött på rekommendationer att tillsätta järn och mangan.

      Jag har lite undringar angående bottenmaterial. Jag vill ha ett ganska mörkt bottenmaterial och fritt från kalk. Sedan så bör det vara snällt mot malarna och passande för växterna. Det jag har hittat är engelsk sjösten, kalkhaltig?, eller rådasand, för smått för växterna? Är malaysiska sandsnäckor en faktor, bra eller dålig, här?

      Jag hoppas någon kom hit ner. Jag är tacksam för alla svar.

      /Sven
      Tjenare!
      Länkar till en bra sida inom forumet för uppstart osv.

      Om du vill ha en SA biotop så passar varken malaysiska snäckor elr siamesiska algätare in egentligen..., beror på hur nitisk man vill vara.
      Lycka till och uppdatera gärna tråden!

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av svenhn

        Hej,

        Detta är mitt andra försök att skriva mitt första inlägg i detta forum. Jag misslyckades med någonting på första försöket så nu författar jag igen.

        Jag är nybörjare på akvariumfronten och har nu tänkt komma igång. Jag skulle uppskatta alla synpunkter och råd jag kan få inför starten.
        Hej och välkommen in i akvarievärlden, men jag varnar dig, det är beroendeframkallande!

        Jag har fastnat för en huvudsakligen SA biotop. Detta är föranlett främst av att jag gillar kardinaltetror. Förutom dessa hade jag tänkt ha siamesisk algätare som nyttofisk och största invånare, någon corydora på botten, t ex ett stim pandor, samt ett stim kolglödstetra. Jag vill generellt ha ganska små fiskar och växter för att få en som jag tycker trevlig balans med akvariestorleken. Angående SAE har jag stött på mycker varierande råd beträffande hur många som behövs för att de skall ha det bra, alltifrån ensam fisk till stim om 6 st, någon som vet?
        Siameser bör vara ett litet gäng, minst 4-5 st för att de ska trivas och stimma som de ofta gör, men som sagt tidigare är de inte från SA men ett litet avstamp gör inget. Tänk även på att de blir ganska stora och växer fort, så är det små fiskar du vill ha så bör du kanske kolla efter någon annan algätare såsom Otocinclus.

        Är någon av dessa fiskar mer eller mindre lämlig för att cykla karet? Är de produkter som finns för för uppstarten bra? Jag förmodar att det är kvävefixerande bakteriestammar.
        Det bästa för att få igång karet är om du har en kompis som har ett akvarium och du kan krama ur hans filter i ditt kar. Det låter kanske lite mysko, men då får du med mycket av de goda bakterierna som får ditt kar i balans. Uppstartsfiskar brukar vara ganska tåliga, och av de som du nämde i första inlägget är det nog Siameserna som ligger bäst till där.
        Akvariestorleken, jag är lat så jag hade tänkt mig ett akvarium på ca 200-300 l. Dock har den tillgängliga platsen styrt mig mot Juwel Rio 180, vilket jag dessutom uppfattar som ganska prisvärt med filter och belysning för 1400 kr. Är det någon som har erfarenhet av detta, hur är filterkapaciteten och belysningen, det är nya varianten med high-lite, jag kan tänka mig att skaffa reflektorerna. Enligt instruktionen skall det ställas direkt på bänk, jag trodde att det skulle ställas med en frigolitskiva eller dylikt?
        Juwel gör bra kar och eftersom du bor på "rätt" sida Sverige har de bra priser på dessa. Men ett 240 kostar en tusenlapp mer, men du får större kar för pengarna och blir inte så bunden till fiskvalet heller och själv skulle jag inte tveka vilken av dessa jag skulle valt. Ett 240 är om jag inte minns fel längre heller, om det är det som gör att du vill ha ett 180 liters.
        Köper du ett Juwel behöver du inte göra någonting än ev. köpa reflektorer och kanske bättre rör då Juwels originalrör kanske inte är de bästa på marknaden. Kruxet med Juwels T5 är att de har egna mått och därför bara finns med Juwels namn på.

        När det gäller växter så orsakar de mig visst huvudbry. Jag vill inte ångra mig om några månader och behöva göra om allt, utan jag vill helst göra rätt från början.
        Växter är ett kapitel i sig, och något du kan tänka på lite senare.
        Hur mycket grus behövs?
        Ca 2 säckar á 20 kg.

        Behövs det någon gödning nerblandad i gruset?
        Nej, men PMDD som är en flytande gödning är inte fel.
        Om det behövs, tar den slut och vad gör man då?, förlitar sig på fiskarna – planterar om – göder på något annat sätt? Är tillsats av spårämnen viktigt, jag har stött på rekommendationer att tillsätta järn och mangan.
        Som sagt, PMDD.

        Jag har lite undringar angående bottenmaterial. Jag vill ha ett ganska mörkt bottenmaterial och fritt från kalk. Sedan så bör det vara snällt mot malarna och passande för växterna. Det jag har hittat är engelsk sjösten, kalkhaltig?, eller rådasand, för smått för växterna? Är malaysiska sandsnäckor en faktor, bra eller dålig, här?
        Jag kör med 2-3 mm Engelsk sjösand i alla mina kar utom ett där jag har Aquaclay och den Engelsak sjösanden funkar kanon hos mig iaf.
        Jag hoppas någon kom hit ner. Jag är tacksam för alla svar.

        /Sven
        Fråga på bara!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Jag har engelsk sjösten och sedan har jag hällt lite rådasand över. Efter att växterna är planterade och vattnet påfyllt givetvis. Jättesnyggt när sjöstenen sticker upp litegrann här och var, tycker jag, och bara att fylla på med sand om den sjunker undan för mycket..

          Jag rekommenderar att du köper en växt av de sorter du tycker är fina och sedan köper du fler av dem som fungerar hos dig. Du måste ge dem några månader att rota sig och börja trivas ordentligt.

          Växtgödning är svårt att få grepp om när man är ny men det finns näringstabletter att stoppa i sanden i början när akvariumet är nytt och näringsfattigt...

          Välkommen till Zoopet... Vi är hjälpsamma och glada för det mesta och försöker att svara på alla trådar, om vi missar så kan man själv svara på tråden och fråga om ingen vet, då kommer tråden upp i början igen och alla kan få syn på den igen..

          Ps. Det finns en tablett som man kan köpa styckevis på zooaffären som är en bakteribomb som gör vattnet mjölkvitt.. Det är en bra start tillsammans med sniglar.. Malawsia är snygg och rolig eftersom den gräver ner sig.. Posthorn är dock bättre städare... Ds.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Jag skulle skippa gödning - risk för övergödning vilket inte är hälsosamt för fiskarna samt triggar alger.

            Fiskarna och snäckor sköter gödningen.

            Det är min erfarenhet iaf - akvariet blir som ett naturligt kretslopp
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av MimmiH
              Jag skulle skippa gödning - risk för övergödning vilket inte är hälsosamt för fiskarna samt triggar alger.

              Fiskarna och snäckor sköter gödningen.

              Det är min erfarenhet iaf - akvariet blir som ett naturligt kretslopp
              Men vad ska du göra om du får näringsbrist av spårämnen på dina växter? Sedan är det inte alltid man har såpass hög fiskbelastning och då kanske man har 0 i nitrat, så gödning är inte fel att använda, men klarar du dig utan gödning i ditt kar så är det kanoners.
              Sedan beror det en del på vad man har för växter, en del kräver inte så mycket medans det syns på andra ganska snabbt att de lider av näringsbrist.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                #8
                Jag har andmat, simbräken, hygrophila polysperma, javaormbunke, hornsärv och flytormbunke. De ser iaf fina ut.
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • svenhn
                  • January 2006
                  • 11

                  #9
                  Åheim,

                  tack för svaret.

                  Du har fått mig att fundera på alternativa algätare, främst otocinclus, om det var rätt. Jag vet inte vad resultatet blir. Fördelarna med otos vore ju mindre belastning på karet än ett stim SAE, vilket lämnar plats för ett större kardinalstim vilket ju är trevligt, och om de är mer kompatibla med övriga invånare. En möjlig nackdel, vilket jag skall ta reda på, är huruvida otos är dagaktiva, jag har inte koll på de olika malarterna än. Dock, det som i mina ögon gör detta svårast är att jag har uppfattat SAE som klart bäst algätare, men jag kanske får ta ställning till hur jag skall hantera tråd och busk? alger om och när de dyker upp.

                  Jag rörde nog ihop bakterierna där, det skall väl vara nitrifikationsbakterier?

                  Ljuset har jag tänkt lite på. Juwel har sina egna T5 rör numera och reflektorer som kan köpas separat. Det är kanske lämpligt med tanke på att ljusrampoen är svart!!! inuti.

                  Den finkornigare rådasanden, är det 0,4-0,8 mm?

                  Kommentar

                  • svenhn
                    • January 2006
                    • 11

                    #10
                    Ursprungligen postat av NIC
                    Tjenare!
                    Länkar till en bra sida inom forumet för uppstart osv.

                    Om du vill ha en SA biotop så passar varken malaysiska snäckor elr siamesiska algätare in egentligen..., beror på hur nitisk man vill vara.
                    Lycka till och uppdatera gärna tråden!
                    Tack för länken, jag har försökt läsa så mycket som möjligt på sista tiden.

                    Vad beträffar SA biotopen så tar jag inte den så hårt, men eftersom flertalet fiskar som jag vill ha är SA så försöker jag att dra mig däråt, det borde bli lättare att få allt att passa ihop då.

                    Jag skall försöka hålla tråden igång fram tills uppstartat akvarium. (och även ställa en massa frågor)

                    Kommentar

                    • svenhn
                      • January 2006
                      • 11

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      [/font]
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Hej och välkommen in i akvarievärlden, men jag varnar dig, det är beroendeframkallande![/SIZE]

                      Det får vi hoppas, förhoppningvis smittar det min fru också, det torde underlätta lite.

                      Siameser bör vara ett litet gäng, minst 4-5 st för att de ska trivas och stimma som de ofta gör, men som sagt tidigare är de inte från SA men ett litet avstamp gör inget. Tänk även på att de blir ganska stora och växer fort, så är det små fiskar du vill ha så bör du kanske kolla efter någon annan algätare såsom Otocinclus.

                      Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag lite tveksam till siamerna efter att ha läst era svar här. Jag skall fundera sedan får jag se.

                      Det bästa för att få igång karet är om du har en kompis som har ett akvarium och du kan krama ur hans filter i ditt kar. Det låter kanske lite mysko, men då får du med mycket av de goda bakterierna som får ditt kar i balans.

                      Skall se om jag kan fixa detta, det låter inte alls mysko. Eventuellt hänger jag på filtret på en bekants kar ett tag. Skall bara hitta någon med akvarium.

                      Uppstartsfiskar brukar vara ganska tåliga, och av de som du nämde i första inlägget är det nog Siameserna som ligger bäst till där.

                      Det var nästan det jag trodde, om jag nu stryker SAE, vad kan då vara lämpligt att välja. Kanske corydoras panda? Alternativen var kardinaltetror, kolglödstetror (tror att jag får skaffa dessa när de dyker upp och så länge vill jag nog inte vänta), och otos om jag går den vägen.

                      Juwel gör bra kar och eftersom du bor på "rätt" sida Sverige har de bra priser på dessa. Men ett 240 kostar en tusenlapp mer, men du får större kar för pengarna och blir inte så bunden till fiskvalet heller och själv skulle jag inte tveka vilken av dessa jag skulle valt. Ett 240 är om jag inte minns fel längre heller, om det är det som gör att du vill ha ett 180 liters.
                      Köper du ett Juwel behöver du inte göra någonting än ev. köpa reflektorer och kanske bättre rör då Juwels originalrör kanske inte är de bästa på marknaden. Kruxet med Juwels T5 är att de har egna mått och därför bara finns med Juwels namn på.

                      Jag förde precis samma resonemng som du, dock mellan Rio 240 och 300 som tyvärr båda är längre än Rio 180, men lika långa och för långa. Juwels T5 rrö kommer ju med detta akvariet, är dessa inte bra. Jag funderar på reflektorer.

                      Växter är ett kapitel i sig, och något du kan tänka på lite senare.
                      Ca 2 säckar á 20 kg.
                      Nej, men PMDD som är en flytande gödning är inte fel.Som sagt, PMDD. Jag kör med 2-3 mm Engelsk sjösand i alla mina kar utom ett där jag har Aquaclay och den Engelsak sjösanden funkar kanon hos mig iaf.
                      Fråga på bara!
                      Vad gäller växter verkar det vara väldigt olika åsikter så jag skall försöka bilda mig en uppfattning. Jag har stött på rekommendationer att de skall ha min 2mm och max 3mm substrat, och uppemot 10 cm tjockt lager. Dessutom skall det blandas ner gödning, fixas belysning, CO2, och sedan skall spårämnen testas för och tillsättas i rätta mängder eftersom växter skall ha alla medans alger är mycket bättre på att hantera en skev fördelning av mikronäringsämnena och alltså tar över akvariet. Detta gör mig lite förbryllad och konfunderad. Det jag dock ville föröska uppnå nu är att göra det som behövs för att inte behöva göra undervattenslandskapet. Belysning mm är ju ovanpå men jag vill inte efter några månader med fiskar i karet behöva börja om. Jag jobbar på att bilda mig en egen uppfattning så att jag bara behöver vara sur på mig själv om problem uppstår. Jag tar gärna emot alla synpunkter, allra helst med motivering.

                      tack för dina svar och tankar

                      Kommentar

                      • svenhn
                        • January 2006
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Men vad ska du göra om du får näringsbrist av spårämnen på dina växter? Sedan är det inte alltid man har såpass hög fiskbelastning och då kanske man har 0 i nitrat, så gödning är inte fel att använda, men klarar du dig utan gödning i ditt kar så är det kanoners.
                        Sedan beror det en del på vad man har för växter, en del kräver inte så mycket medans det syns på andra ganska snabbt att de lider av näringsbrist.
                        Det är just detta som jag försöker förstå. Jag utgår ifrån att kvävetillgången, i alla fall i nitratform kommer att finnas. Det som jag uppfattar som problemet är spårämnen. De kommer ju oundvikligen att avlägsnas med delvattenbytena i den mån de är lösta i vattnet vilket de torde vara om fiskar och sniglar skall stå för gödningen? Kan kranvattnet innehålla spårämnen i tillräckliga mängder? Bor i Göteborg.

                        Jag uppskattar denna diskussionen. I den mån gödning, framförallt i gruset, behövs så vill jag få med det från början.

                        Kommentar

                        • TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

                          #13
                          Vad kul att du startar ett SA kar!

                          Det har jag också gjort.

                          Det jag sett av siamesiska algätare är att de kan vara lite tuffa och bökiga ibland (vårt jobbakvarium). Dessutom blir de rätt stora.

                          Jag har ett 720 liters SA kar som nu varit igång 2,5 månader.
                          De malar jag har där är en ancistrus och 5 ottosar. Dessa är enligt min erfarenhet mycket snällare än siameser. Jag tycker att de gör sitt jobb väl och jag skall utöka antalet ottosar med 10 så småningom.

                          Jag göder med PMDD en gång i veckan och de växter jag har växer bra.
                          Så här ser mitt SA kar ut idag:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 720liters.JPG
Visningar: 1
Storlek: 175,0 KB
ID: 2102010

                          Lycka till med ditt projekt!
                          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av svenhn
                            Det är just detta som jag försöker förstå. Jag utgår ifrån att kvävetillgången, i alla fall i nitratform kommer att finnas. Det som jag uppfattar som problemet är spårämnen. De kommer ju oundvikligen att avlägsnas med delvattenbytena i den mån de är lösta i vattnet vilket de torde vara om fiskar och sniglar skall stå för gödningen? Kan kranvattnet innehålla spårämnen i tillräckliga mängder? Bor i Göteborg.
                            Jag uppskattar denna diskussionen. I den mån gödning, framförallt i gruset, behövs så vill jag få med det från början.
                            Min åsikt är att man behöver gödning i början när karet är för rent. Jag har startat mitt kar med näringstabletter i gruset och Loka i vattnet. Det kan ge svallningar i Co enligt växtproffsen här men jag har inte haft några problem och de som göder med pmdd verkar ha en massa alger stundtals, 33 cl Loka till 100 L vatten per vecka lr gärna uppdelat på fler dagar..
                            Nu efter tung medicinering pga parasiter och närpå omstart så har jag fått trådalger på en växt i karet. Jag tror att flytväxter är bra för att ta upp överflödiga näringsämnen om man vill slippa alger. Jag hade det förrut och har det inte nu, ska köpa igen.
                            Förtydligande, nu när karet är igång och välgött så har jag ingen gödning utöver Posthornssniglar, räkor och fiskar. Jag har mycket liten pumpkapacietet och matar mycket samt byter 20-30 %. Här växer det så jag slänger kassvis när jag rensar någon gång i månaden så fiskarna får någonstans att simma på...

                            Hur djupt grus. Så att du kan plantera växterna utan att de lossnar och att det är såpass mycket att bakterier har någonstans att bo men att syresättningen av botten blir bra. En schysst effekt kan vara att pröva med ojämn botten. Jag har samlat en hög i mitten av karet och lite högre nivå mot bortre hörnet, i framkant har jag lägre nivå.

                            Ursprungligen postat av TinaM
                            Det har jag också gjort.
                            Jag har ett 720 liters SA kar som nu varit igång 2,5 månader.
                            De malar jag har där är en ancistrus och 5 ottosar. Dessa är enligt min erfarenhet mycket snällare än siameser. Jag tycker att de gör sitt jobb väl och jag skall utöka antalet ottosar med 10 så småningom.
                            Jag göder med PMDD en gång i veckan och de växter jag har växer bra.
                            Så här ser mitt SA kar ut idag:
                            Jättefint kar!!!!
                            Senast redigerad av Katharina; 11 September 2008, 23:19.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • svenhn
                              • January 2006
                              • 11

                              #15
                              Tack för svaren Katharina och Tina. Jag försöker bli klok på det hela.

                              Loka, det är kolsyran som är poängen där förmodar jag? Undrar hur saltinnehållet är.

                              Jag uppskattar bilden, alltid bra att se för att få ideer, dessutom fint.

                              Jag skulle vilja fråga igen om uppställning av akvariet. Jag läste Juwels manual på nätet och de skrev att man inte skulle ha någon cellplast eller dylikt under karet. Verkar det rimligt?

                              Belysning, Juwels high lite belysning med reflektorer, hur bra blir det? Någon som vet ungefär vilken belysningsnivå det motsvarar i artbeskrivningarna på växter här på Zoopet?

                              I helg skall jag försöka bygga ihop en bänk och skaffa akvariet, det blir Juwel 180. Filtret där, vad har de kokat ihop i nitratsvampen? Funkar den och isåfall hur? Jag trodde att nedbrytning av nitrat krävde en syrefri miljö vilket knappast främjar resten av filterfunktionen? Personligen är jag frestad att slänga ut nitratsvampen och koldelen för att få i maximalt med vanligt filtermedium.

                              Jag återkommer med eventuella framsteg med bänk och akvariet.

                              Jag kan kanske till och med lära mig hur jag infogar bilder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...