Räktank första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ja visst, men man ska självklart inte sätta igång och mata räkorna det första man gör. Då kan vattenkvaliteten fort försämras.
    Jag skulle inte mata dem alls de första dagarna, och därefter t.ex. en liten torrfoderflinga per dag. Kan även stoppa i ett torkad eklöv så klarar de sig med ännu mindre annan mat.
    Detta sparsamma matande tillsammans med regelbundna vattenbyten kommer göra att körsbärsräkorna klarar sig fint i vatten som inte stått i en månad...
    Döda växtdelar belastar karet lika mycket som annan mat men i ett ingått kar så är de populär mat.. Jag har stoppat ner lite räkor och sniglar i nytt kar utan att svälta dem men helt klart ska man vara försiktig med matningen.
    Att krama ur filtret från det gamla karet i det nya karet är gratis, miljövänligt och helt ofarligt för räkor som faktiskt inte gillar kemikalier. Man ska vara mycket försiktig att stoppa ner nya besprutade växter till räkor, de ska bara ha växter från andra kar eller köpta av privatperson, helst..

    Ursprungligen postat av perfetto
    Jag inhandlade en "burrig" växt som ska vara snabbväxande och bra syreproducent, en LED-spotlight som skulle fungera lika bra som ett lysrör.
    Jag har en lite skrivbordslampa från IKEA för typ 25-50 spänn till mitt lilla räkkar, det är en sådan där liten minihalogen i... Mina växter växer helt vansinnigt i alla mina räkkar..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Guest

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Att krama ur filtret från det gamla karet i det nya karet är gratis, miljövänligt och helt ofarligt för räkor som faktiskt inte gillar kemikalier.
      Det är faktiskt bra räkmat med. Mina räkor älskar mulm från filter.
      Har precis startat upp ett nytt, med bara gammalt vatten och mulm, har inga planer på att fodra alls på nån vecka. (finns alger från växter i karet med)

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        De där LED-spottarna är intressanta, tycker jag. Det borde diskuteras om och hur man kunde ersätta stora o tunga lysrör med ett antal mindre - totalt energisnåla - LED:ar i olika färger.

        Eftersom de kan placeras även inuti akvariet, borde man kunna skapa häftiga färgtoningar och skuggbildningar.....men funkar det alltså som ersättare för lysrör?

        (finns väl förresten på typ Claes Ohlsson för några tior styck, även om de då inte är vattentäta o bör fästas på utsidan)

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Det beror ju på vad man är ute efter. Ljus och ljus är inte alltid samma sak. För oss som sysslar med växtakvarium är valet av rätt ljuskälla viktigt för att växterna ska få bästa möjliga tillväxt. Och då är det oftast bara några få lysrör utav alla på marknaden som är aktuella (eller metallhalogen = dyrt alternativ).

          Små IKEA-varianter eller Claes Ohlson-spottar ger oftast inte tillräckligt med ljus, eller rätt ljus för växterna.

          Men när det rör sig om små räkakvarium så kör även jag med halogenlampor av typ IKEAS skrivbordvariant. Det ger hyffsade färger och håller växterna vid liv (dessutom har jag alltid friska skott att tillgå från växkvariet).

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #20
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Det beror ju på vad man är ute efter. Ljus och ljus är inte alltid samma sak. För oss som sysslar med växtakvarium är valet av rätt ljuskälla viktigt för att växterna ska få bästa möjliga tillväxt. Och då är det oftast bara några få lysrör utav alla på marknaden som är aktuella (eller metallhalogen = dyrt alternativ).

            Små IKEA-varianter eller Claes Ohlson-spottar ger oftast inte tillräckligt med ljus, eller rätt ljus för växterna.

            Men när det rör sig om små räkakvarium så kör även jag med halogenlampor av typ IKEAS skrivbordvariant. Det ger hyffsade färger och håller växterna vid liv (dessutom har jag alltid friska skott att tillgå från växkvariet).
            - Ja jo, o då undrar man ju varför det inte skulle fungera prima i större skala än i små akvarium? Små tankar = en eller få LED-ljus....stora tankar = fler LED-ljus och mer ljus. Låter som en logisk ekvation?

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #21
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Men när det rör sig om små räkakvarium så kör även jag med halogenlampor av typ IKEAS skrivbordvariant. Det ger hyffsade färger och håller växterna vid liv (dessutom har jag alltid friska skott att tillgå från växkvariet).
              När jag skriver att de "håller växterna vid liv", så är det inte mycket mer än så. I ett växtakvarium så vill man mycket mer än att bar hålla växterna vid liv. Och man önskar gärna mer än "hyffsade" färger på fiskar och växter.

              Men självklart så beror det på vilka växter man vill ha. I ett litet räkkar är t.e.x. någon form av javamossan perfekt, och den klarar sig fint med ljuset från en "IKEA-lampa". Men många av de växter som är populära i växtakvarium är mycket mer ljuskrävande än så. Och när jag skriver ljuskrävande så menar jag inte bara kvantitet, utan också kvalitet. Brassar man på med 50 st IKEA-lampor över ett växtakvarium så får man knappast något jättebra resultat. Algerna skulle säkert bli glada eftersom de inte är så kräsna på vilket ljus de får...

              Om du söker på ljus/lysrör i forumet så hittar du massor med information om vilka lysrör som är populära bland oss växtakvarister och varför.

              Lycka till med räkorna!

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #22
                Ursprungligen postat av LoGeek
                När jag skriver att de "håller växterna vid liv", så är det inte mycket mer än så. I ett växtakvarium så vill man mycket mer än att bar hålla växterna vid liv. Och man önskar gärna mer än "hyffsade" färger på fiskar och växter.

                Men självklart så beror det på vilka växter man vill ha. I ett litet räkkar är t.e.x. någon form av javamossan perfekt, och den klarar sig fint med ljuset från en "IKEA-lampa". Men många av de växter som är populära i växtakvarium är mycket mer ljuskrävande än så. Och när jag skriver ljuskrävande så menar jag inte bara kvantitet, utan också kvalitet. Brassar man på med 50 st IKEA-lampor över ett växtakvarium så får man knappast något jättebra resultat. Algerna skulle säkert bli glada eftersom de inte är så kräsna på vilket ljus de får...

                Om du söker på ljus/lysrör i forumet så hittar du massor med information om vilka lysrör som är populära bland oss växtakvarister och varför.

                Lycka till med räkorna!
                - Jag talar iof inte om växtakvarium nu, utan om fiskakvarium med normal växtinteriör. Men du kanske inte adresserade mig med ditt svar? : )

                Kommentar

                Arbetssätt...