Räktank första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Räktank första gången

    Utöver mitt bakgrundsprojekt, ska jag nu befolka mitt lilla 20-liters akvarium med körsbärsräkor, hade jag tänkt.

    Frågor till er kunniga skaldjursgourméer då:

    Ska jag ta vatten från mitt befintliga, friska akvarium eller starta med nytt icke-inkört vatten från kran?

    Behöver jag Nitrivec:a precis som vid uppstart för fiskakvariet?

    Hur många är lämpligt i ett akvarium av den storleken?

    Vad för lampa blir lagom till det? Vanlig glödlampa?
    Senast redigerad av perfetto; 09 September 2008, 11:35.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Tänk att du gör precis det jag vill göra... Ska bara få sambon att gå med på det.
    Vad för räkor hade du tänkt dig? Jag funderar på dvärgsorter.

    Hoppas någon kan komma in med lite svar då vi är fler som vill veta

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Linapina
      Vad för räkor hade du tänkt dig? J
      "Utöver mitt bakgrundsprojekt, ska jag nu befolka mitt lilla 20-liters akvarium med körsbärsräkor, hade jag tänkt." ; )

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Belysning: Visst du kan ha en vanlig glödlampa, men hur snyggt blir det?
        Förutom att ljuset blir knallgult så framträder inte räkornas färger + att glödlampor är kortlivade och varma.
        Dessutom kan du inte ha några växter (Kanske Javaormbunke och Anubias)
        Satsa på riktig belysning istället är mitt tips, så kan du ha lite grönt i det också

        Hur många räkor: Börja med 4-5 stycken så kan jag garantera att du kommer få många fler än vad du får plats med efter ett tag, om allt går som det ska.
        Och stoppa inte ner några räkor förens akvariet har varit igång en månad ungefär.

        Vattnet: Om du tar vatten från kranen eller ditt andra kar spelar inte så stor roll, men en bra ide är att ta filtermassan från ditt andra kar och "skölj" ur det i ditt nya, då blir karet "inkört" snabbare.
        Lycka till
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av alg_oa1
          Och stoppa inte ner några räkor förens akvariet har varit igång en månad ungefär.

          Vattnet: Om du tar vatten från kranen eller ditt andra kar spelar inte så stor roll, men en bra ide är att ta filtermassan från ditt andra kar och "skölj" ur det i ditt nya, då blir karet "inkört" snabbare.
          Lycka till
          - När jag startade mitt fiskakvarium (200 l), kunde jag befolka det redan efter en dag då jag använde biomedel som förberedde vattnet biologiskt omedelbart. Det funkade utmärkt.....går det alltså inte med räkor?

          Och som du skriver sedan - om jag nu använder det befintliga och redan mogna vatten jag har i fiskakvariet - behöver det ändå vara igång utan räkor, menar du??

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Någon kunnig som kan hjälpa mig med de här frågorna, då räktanken är planerad att iordningsställas redan idag om det är möjligt?

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Jag har kört igång en del räkkar och aldrig har jag väntat en månad. Min erfarenhet är att körsbärsräkor klarar sig alldeles utmärkt i vatten från ett gammalt akvarium. Just körsbärsräkorna är väldigt tåliga. Du bör dock som alltid låta påsen ligga i vattnet för att utjämna temperatur, och sedan sticka något litet hål i påsen för att långsamt utjämna övriga vattenvärden.

              Angående belysning så tror jag du på sikt kommer att vara glad om du köper en riktig belysning. Det kommer ge finare färger på dina röda räkor och växterna kommer att må bättre. På din närmsta zoo-butik kan de helt säkert hjälpa dig att hitta en belysning till ditt lilla kar.

              Lycka till!

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Tackar, då lär det bli affär redan i eftermiddag.

                Köper ett litet lysrör, eftersom jag inte tänkte på den rent estetiska biten.....samt att växterna säkert får ut mer av ett jämnare ljus.

                Kommentar

                • alg_oa1
                  • May 2007
                  • 473

                  #9
                  Just räkor är känsliga mot höga nitratvärden phvärden osv. Det är därför man bör vänta ett tag med att ha i räkorna, så nivåerna hinner stabiliseras.
                  Men om Biomedel fungerar så är ju det det självklara valet.

                  Alla nyttiga bakterier som hjälper till att bryta ner nitrit till nitrat finns inte i akvarievattnet utan i bottensubstratet och filtermassan. Därför spelar det ingen roll om du fyller det nya akvariet med vatten från ditt andra kar.
                  "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ja visst, men man ska självklart inte sätta igång och mata räkorna det första man gör. Då kan vattenkvaliteten fort försämras.

                    Jag skulle inte mata dem alls de första dagarna, och därefter t.ex. en liten torrfoderflinga per dag. Kan även stoppa i ett torkad eklöv så klarar de sig med ännu mindre annan mat.

                    Detta sparsamma matande tillsammans med regelbundna vattenbyten kommer göra att körsbärsräkorna klarar sig fint i vatten som inte stått i en månad...

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Ja,ja Körsbärsräkor är kanske tåligare än dom räkorna som jag har haft/har...
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Jag inhandlade en "burrig" växt som ska vara snabbväxande och bra syreproducent, en LED-spotlight som skulle fungera lika bra som ett lysrör. (Enligt zoo-killen där, är det fler o fler som börjat använda dem även i stora akvarium. Kan köpas i olika färger för olika belysningar, och kan placeras i akvariet då de är vattentäta), en zebrasnigel, och lite räkmat.

                        Räkorna planterades som jag gjort med fiskar tidigare och de var pigga o glada redan från början. Hoppas nu inte det gick för snabbt så att de stryker med bara....hmm....

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av perfetto
                          Jag inhandlade en "burrig" växt som ska vara snabbväxande och bra syreproducent, en LED-spotlight som skulle fungera lika bra som ett lysrör. (Enligt zoo-killen där, är det fler o fler som börjat använda dem även i stora akvarium. Kan köpas i olika färger för olika belysningar, och kan placeras i akvariet då de är vattentäta), en zebrasnigel, och lite räkmat.

                          Räkorna planterades som jag gjort med fiskar tidigare och de var pigga o glada redan från början. Hoppas nu inte det gick för snabbt så att de stryker med bara....hmm....
                          Vi behöver bilder
                          Berätta hur det går, jag vill som sagt starta upp ett litet kar med räkor med!

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av Linapina
                            Vi behöver bilder
                            Berätta hur det går, jag vill som sagt starta upp ett litet kar med räkor med!
                            - I will, I will...in time : )

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Som sagt, ta det lugnt med matningen. De löper större risk att dö pga dåligt vatten vid övermatning än av brist på mat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...