Juvel RIO 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Juvel RIO 240

    Funderar på att införskaffa detta akvarie.
    är ett startpaket med pump, doppvärmare och bord för endast 2999.
    Ska jag slå till eller är det inte lämpligt?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Jag tyckte det lät bra. Jag köpte mitt juwel rio 125L med: Innerfilter, lysramp med 2x t5rör, doppvärmare och tillhörande möbel för just 3000.

    Antar att själva möbeln ingår?

    F.ö. om du inte vill ha den stora klunsen till innerfilter som brukar följa med kan du skära bort den med fiskelina. Det ska jag göra, och köra med ytterfilter istället.

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      Jag tyckte det lät bra. Jag köpte mitt juwel rio 125L med: Innerfilter, lysramp med 2x t5rör, doppvärmare och tillhörande möbel för just 3000.

      Antar att själva möbeln ingår?

      F.ö. om du inte vill ha den stora klunsen till innerfilter som brukar följa med kan du skära bort den med fiskelina. Det ska jag göra, och köra med ytterfilter istället.
      aaah det är med möbel, akvarie, pump och doppvärmare
      Har liten förmån med att Ansjo kan frakta upp det till mig, när han besöker sthlm nu i oktober. Karet finns nemligen i gbg, och dit åker man ju inte på en pissekvart. Blir nog samma pris att köpa ett akvarie här, än att åka fram och tillbaka till gbg, för enbart ett kars skull. Bensin och så med andra ord

      Tycker du jag ska slå till?
      hur menar du nu med att skära bort med fiskelina?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ansjo är en schysst typ, väntar bara på att han ska hälsa på här uppe i Luleå

        Filterkassetten brukar oftast sitta fastsilikonad i ena hörnet, inget problem om man ska köra med innerfiltret som följer med, men tjorvigt om man vill ha ytterfilter eller dyl. Bästa sättet då är att ta med fiskelina och skära där du kommer åt.

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Ansjo är en schysst typ, väntar bara på att han ska hälsa på här uppe i Luleå

          Filterkassetten brukar oftast sitta fastsilikonad i ena hörnet, inget problem om man ska köra med innerfiltret som följer med, men tjorvigt om man vill ha ytterfilter eller dyl. Bästa sättet då är att ta med fiskelina och skära där du kommer åt.

          Han är ju det, en ruskigt trevlig liten filur det där
          jasså, hmm, sist jag köpte mitt kar, så låg det ju i en kartong, med sugproppar..

          är det bättre att använda ett ytterfilter? jag har lixom nollkoll.. jag är bara glad jag får vattnet att snurra runt.. sen när vi snackar om olika filter och så, då snurrar det i huvudet ^^ hur använder man ett ytterfilter då? :O

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ah, i mitt Juwel Rio så är kassetten fastsilikonad i ena hörnet, blir ett projekt i sig att få bort den

            Ett ytterfilter står utanför akvariet, och fördelen med det är:

            Det är oftast mycket större, dvs. större filtervolym som det ryms mer goda bakterier i, och man kan ha fler fiskar. Det behövs oftast inte rengöras mer än ett par gånger per år heller, om ens det. Och vid rengöring är det så mycket lättare än att börja gräva runt inuti karet. Sen blir det snyggare med filtret utanför än en stor klump i karet, eller hur?

            Enda nackdelen är att: OM det börjar läcka, så är karet tomt och allt vatten på golvet väldigt snabbt. Men det finns ingen anledning till att det ska börja läcka om man gjort allt rätt.

            PS. om du kollar i min projekttråd så la jag upp bilder idag, tror du kan skymta ytterfiltret längst ner till vänster där slangarna går in i karet.
            Senast redigerad av Johanski; 01 September 2008, 23:03.

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Ah, i mitt Juwel Rio så är kassetten fastsilikonad i ena hörnet, blir ett projekt i sig att få bort den

              Ett ytterfilter står utanför akvariet, och fördelen med det är:

              Det är oftast mycket större, dvs. större filtervolym som det ryms mer goda bakterier i, och man kan ha fler fiskar. Det behövs oftast inte rengöras mer än ett par gånger per år heller, om ens det. Och vid rengöring är det så mycket lättare än att börja gräva runt inuti karet. Sen blir det snyggare med filtret utanför än en stor klump i karet, eller hur?

              Enda nackdelen är att: OM det börjar läcka, så är karet tomt och allt vatten på golvet väldigt snabbt. Men det finns ingen anledning till att det ska börja läcka om man gjort allt rätt.

              PS. om du kollar i min projekttråd så la jag upp bilder idag, tror du kan skymta ytterfiltret längst ner till vänster där slangarna går in i karet.


              får se om jag besätller det, jag menar lixom det var jätte bra pris för ett sprillans nytt kar dvs

              Hur menar du nu med att läcka? att filtret skulle läcka eller att karet ska läcka?

              Ska självklart kolla din tråd.. Är ju lika spänd att se hur du ska ha det!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ifall ytterfiltret börjar läcka pga. felmontering eller dyl.

                Min 350L-projekttråd dvs

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Jag menade de projektet ^^ har ju sett att du skrivit att du inte ska dra igång de andra på nån vecka eller så
                  aaha, okay men det är alltså något bättre, än dessa dom finns inne i karet?

                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Ifall ytterfiltret börjar läcka pga. felmontering eller dyl.

                  Min 350L-projekttråd dvs

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Jag tycker att ytterfilter är bättre, ja. Estetiskt och praktiskt

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      får väl se hur det ser ut om jag skaffar det

                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Jag tycker att ytterfilter är bättre, ja. Estetiskt och praktiskt

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        ett litet tips.

                        Släng in i budgeten ett par nya lysrör. de som juwel brukar skicka med paketet
                        är rent ut sagt urusla. allt annat är bra, men inte rören.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • streezz88
                          • July 2007
                          • 529

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          ett litet tips.

                          Släng in i budgeten ett par nya lysrör. de som juwel brukar skicka med paketet
                          är rent ut sagt urusla. allt annat är bra, men inte rören.

                          Självklart införskaffar jag mig nya lysrör om dom är dåliga
                          tack för tipset!

                          Kommentar

                          • hgs
                            • December 2007
                            • 147

                            #14
                            Hej har själv ett rio 240 har inget att klaga på.om man vill ha lite mjukare vatten kan man blanda ner lite torv i botten lagret går jätte bra..

                            Kommentar

                            • streezz88
                              • July 2007
                              • 529

                              #15
                              Ursprungligen postat av hgs
                              Hej har själv ett rio 240 har inget att klaga på.om man vill ha lite mjukare vatten kan man blanda ner lite torv i botten lagret går jätte bra..
                              Okay jag vet inteom jag ska köpa, det .. Men jag är grymt sugen, då jag inte kan få det billigare här i sthlm, så känns det värt att köpa från gbg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...