Funderingar kring luftpumpar och innerfilter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JothaR
    • August 2008
    • 115

    Funderingar kring luftpumpar och innerfilter!

    Hejsan, jag är helt ny på det här med akvarium och försöker precis starta upp ett begagnat 375 liters som jag införskaffat...

    Till detta fick jag en (som jag tolkar) "luftpump", Pixie Rena max 100l/h, och två filter, ett Fluval 4+ och ett TetraTec IN400+.

    Nu till mina frågor:

    1: Har jag rätt i mina antaganden om deras funktion?
    2: Hur mkt behöver jag köra i akvariet? Måste båda filtren och luftpumpen/"bubblaren" köras samtidigt och/eller konstant?! Med andra ord måste jag köra allt eller räcker det med 1 eller två filter, eller 1 filter och luften?!
    3: Hur monteras filtren lämpligen?! Skall utblåsen ligga i vattenytan eller skall de ligga över så att "elektroniken" inte ev. skadas?!

    Tacksam för alla hjälpsamma svar
    ------------------------------------
    JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se
  • åheim
    • April 2006
    • 13120

    #2
    luftpumpen kan du lägga i garderoben för den tillför inget i ett så pass stort kar jag rekommederar stark att skaffa ett regält filter, för de som följde med har fjuttig kapacitet att rena vattnet! Här kan du se hur du gör ett biologiskt filter väldigt lätt: http://www.janrigter.nl/mattenfilter/ annars är det näst bästa ett ordentligt ytterfilter! (ex fluval 405)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • JothaR
      • August 2008
      • 115

      #3
      Vad gott att höra att jag kan skippa "bubblaren" :-) Den låter mest som bara den...

      Så länge skall jag då köra båda filtren istället... Tack för svar...
      ------------------------------------
      JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Kör på ett luftdrivet hamburgfilter, energisnålt och snällt mot din plånbok i långa loppet.

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • JothaR
          • August 2008
          • 115

          #5
          Fortsatt fundering...

          Som det är nu så har jag alltså ett sammanlagt flöde i systemet på maximalt 1400 l/h. Hur mycket bör jag egentligen ha i akvariet, det blir ju strömt som tusan som det är nu... Eller är det själva filtreringen som är för dålig i det nuvarande?!
          ------------------------------------
          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Det är väl tillräckligt som du har nu,bara att testa om det inte funkar så kan man alltid kompletera med ett ytterfilter eller byta upp sig till en annan lösning kanske.Sen beror det vad man ska ha för fisk i karet det brukar att underlätta att veta,innan man svarar vad man ska ha för filter till ett nystartat kar.Annars välkommen till Zoopet där svaren kan variera en aning...Ha Ha
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13120

              #7
              Ursprungligen postat av JothaR
              Fortsatt fundering...

              Som det är nu så har jag alltså ett sammanlagt flöde i systemet på maximalt 1400 l/h. Hur mycket bör jag egentligen ha i akvariet, det blir ju strömt som tusan som det är nu... Eller är det själva filtreringen som är för dålig i det nuvarande?!
              jäpp, filtreringen eller närmare bestämt den biologiska filtreringen (den som bryter ner de giftiga ämnena till nitrat och skapar stabilitet och en bra livsmiljö för fiskarna)! De filter du har nu har alldeles för lite filtermaterial och för starkt flöde i förhållande till den lilla filtermassan och kan därför inte husera de bakterier som står för bioreningen utan filtren blir helt, eller näst intill helt mekaniska!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Nu är du ute och cyklar i vanlig ordning åheim, först var det världsmästarpumpen fluval och sen världens bästa tetratec, nu baserar du din nya religion på en endaste artikel som började skrivas någon gång på hedenhös dagar.

                Vid hög genomströmmning uppnås en hög syrehalt vilket hjälper nitrifieringsbakterierna att arbeta snabbare, om ett ppi10 med hög genomströmmning enbart skulle fungera mekaniskt så skulle det omedelbart klogga igen med döda syrefattiga zoner som följd.

                HMF som bygger på en helt annan teknik utvecklades för yngelburkar där en hög genomströmmningshastighet vore förödande och är ett fantastiskt bra filter om än väldigt skrymmande.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13120

                  #9
                  Gaffel: nja nu vet jag inte om hedenhös fortfarande var på banan år 2003 (och nu menar jag e.kr) eftersom artikeln som jag tror du syftar till är publicerad då! sen finns det vissa lagar i naturen som är tidsbeständiga och inte påverkas av människans modenycker som tex att nitrifikationsbakterierna som omvandlar ammonium, nitrit vidare till nitrat inte håller fast vid filtermediat om strömmen är för stark, de släpper då från filtret och bosätter sig på någon lugnare plats och det blir ute i karet, men där finns tyvärr inte tillräckligt stor yta för dessa bakterier för att de ska kunna växa till någon märkbar kvantitet! gränsen för flödeshastigheten genom filtret ligger någonstans på 30cm per minut och ex ett innerfilter ligger oftast på över 80cm per minut! Sen är det så att starka pumpar med små mattor drar till sig mycket fasta föroreningar och ger därför bara utrymme till nedbrytning av just fasta föroreningar och inte de lösta ämnena (Bl.a ammonim, nitrit) som är den väsentliga för fisken och en trevlig bonus för akvaristen Den teori som du följer slaviskt (pga en enda person) om starka pumpar, som orkar dra skiten genom mattan under långa tider utan att sätta igen, är en bra teori om man vill ha bra mekaniska filter men helt tokigt i biologiskt syfte MEN det ena utesluter inte det andra och det är bra att dra nytta av båda Sen är det inte bara hur många liter mattan (cm3) är på, utan av stor vikt hur stor träffytan på mattan är (cm2)! Det är nämligen helt avgörande för hur fort vattnet passerar!

                  ps. fluval är fortfarande väldigt bra ( ;
                  Tack o godnatt
                  Senast redigerad av åheim; 02 September 2008, 22:26.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13120

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel

                    Vid hög genomströmmning uppnås en hög syrehalt vilket hjälper nitrifieringsbakterierna att arbeta snabbare, om ett ppi10 med hög genomströmmning enbart skulle fungera mekaniskt så skulle det omedelbart klogga igen med döda syrefattiga zoner som följd.
                    Nej! i mekaniska filter så bosätter sig en annan sorts bakterie som bryter ner den fasta föroreningen och då är det bra att ha en hög genomströmmning för att syresätta dessa syrekrävande bakterier, då jobbar filtret fortare! Men nu var de det där med de redan lösta ämnena.... dessa bakterier som tar hand om det lyser med sin frånvaro i denna miljö
                    Senast redigerad av åheim; 02 September 2008, 22:41.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Jag är ledsen åheim men jag förstår inte hur du kan referera till ppi10 filtermatta som ett mekaniskt filter, med tanke på att jag hittat 0.8 rådasand inne i diffusorn kopplad till mitt DIY 1250/1018 så vill jag nog ifrågasätta ditt påstående lite, dessutom vill jag nog hävda att under dom månader som jag provat konceptet med "höghastighets nitrifiering" så har jag samtidigt märkt av att besättningarna i mina akvarier blivit aktivare och upplevs som piggare vilket till viss del bör bero på den ökade syresättningen men även ett vatten fritt från ammonium och nitrit, när du pratar om "lösta amnen" kan du beskriva dessa närmre samt menar du då att ett akvarium med ett kraftigt cirkulationsfilter skulle få konstant stigande nivåer av dessa "lösta ämnen"?

                      Ska läsa vidare om HMF då filtertypen är intressant vid tex odling.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13120

                        #12
                        Jag skulle nog vilja påstå att i dessa starkt genomströmmade kar som inte har ett biofilter så omvandlas de lösta ämnena (främst ammonium, nitrit) i akvariumet (grus och inredning) istället för i filtret! Eftersom dessa bakterier behöver en stor yta så blir det därmed platsbrist och karet klarar bara en lätt besättning av fisk! Så visst, har man bara ett fåtal mindre fiskar i förhållande till karets storlek så kan man nog upprätthålla bra nivåer i karet utan ordentlig filtrering! sen är det väl så att vi som håller på med våra akvarier bara har möjlighet att mäta ett fåtal parametrar (ph, kh, ammonium, nitrit, nitrat mm) det finns säkerligen en uppsjö av andra parametrar som påverkar fisken på olika sett Men jag tror vi kan enas om att en god filtrering är A och O för att
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Jag tror inte hela ditt inlägg kom med där åheim..

                          Själv kör jag 4 st fullvuxna cichlasoma sp, 2st L165, 2st Brachysynodontis, 1st L144 och 4st pangio kuhlii i 300 baljan och jag stoppar dagligen ner 12st stora hikari tropical algae waffers samt 8st stora aquaristic chichlid sticks alt 2 stor nypor aquaristic flakemix, stora fiskar som äter som hästar, pigga och friska utan sjukdomar och elände, ta i trä..

                          Jag vill påstå att du glömmer en av de viktigaste faktorerna i ett akvarium och det är vikten av ett syresatt vatten, en oxydator skulle antagligen göra underverk i ett akvarium med ett "Hamburg Matten Filter."
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13120

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel



                            Jag vill påstå att du glömmer en av de viktigaste faktorerna i ett akvarium och det är vikten av ett syresatt vatten, en oxydator skulle antagligen göra underverk i ett akvarium med ett "Hamburg Matten Filter."
                            fast det är faktiskt så att man behöver inte göra avkall på cirkulationen i karet när man kör HMF, Tex kör jag 300L/tim i mitt 54L men så är mattan också 30x30cm så flödet genom mattan blir ändå inte mer än ca. 5cm per minut, så man kan faktiskt hålla en bra genomströmmning i karet trots allt Men som du säger skulle nog en oxydator vara klockrent många ggr!
                            Senast redigerad av åheim; 03 September 2008, 17:18.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...