Första bakslaget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snoozer
    • August 2008
    • 28

    Första bakslaget

    Har haft mitt 160 L begagnade akvarium igång en månad. Har 5 st platy och 2 ancistrus (mini ca 3 cm). Allt har fungerat bra o t.o.m. sett några yngel, som naturligtvis blivit frukost åt de glupska föräldrarna. Köpte en str rot i fredags som jag la i på lördagen + fler växter. Blev riktigt nöjd och glad, det blev jättefint. Idag upptäckte jag att mitt kar läckte!! Fick panik, 160 liter på parketten är ju inte vad man vill ha. Fick ett 83 L kar med på köpet när jag införskaffade mitt 160 L. Nu har jag flyttat över så mycket bottenmaterial som fick plats, växter, fiskarna, ca 40 L vatten, filtret och doppvärmaren. Nu får vi hoppas att 83 litarn inte läcker också.

    Min fundering: Doppvärmaren är anpassad till 180 L, det är en Fluval 150w. Kan det bli för varmt i ett 83 L med den?

    Imorgon ska jag kolla upp om det är värt att silikona om det gamla eller om det ska köpas ett helt nytt akvarium.

    Hoppas också att mina stackars fiskar överlever detta äventyr.
    200-L
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tråkigt detta

    Dock behöver du inte använda doppvärmare alls. Brukar ändå hålla ca. 24gr.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Snoozer
      • August 2008
      • 28

      #3
      Okej, då törs jag kanske ta bort doppvärmaren. Vill ju inte att firrarna ska bli för varma heller.

      Jag har också ställt iordning ett litet 40 L (utifallatt) 83 litarn skulle läcka. Köpte 40 L för ett par år sen till dottern, men det blev aldrig av att det blev uppstartat. Hon valde gerbiler istället när allt kom omkring. Efter att jag hittade detta suveräna forum så har jag förstått att det knappt duger till sjukstuga/yngelbur. Men nån dag+natt kanske går om allt annat läcker.

      Tack för snabbt svar
      200-L

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av Snoozer
        Okej, då törs jag kanske ta bort doppvärmaren. Vill ju inte att firrarna ska bli för varma heller.

        Jag har också ställt iordning ett litet 40 L (utifallatt) 83 litarn skulle läcka. Köpte 40 L för ett par år sen till dottern, men det blev aldrig av att det blev uppstartat. Hon valde gerbiler istället när allt kom omkring. Efter att jag hittade detta suveräna forum så har jag förstått att det knappt duger till sjukstuga/yngelbur. Men nån dag+natt kanske går om allt annat läcker.

        Tack för snabbt svar
        I och med att du har såpass små fiskar ändå, så borde det räcka för nått dygn. Men det är ju ingenting att rekomendera över en längre tid.

        Man får väl hoppas att det inte behövs iaf
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          om doppvärmaren funkar som den ska så spelar det ingen roll hur stor den är.
          den har en termostat som slår på och av beroende på hur varmt det är i karet.

          det är bara när den hänger sig som det kan bli för varmt.
          vilket händer ibland, därför är det generellt bättre att ha tvåp st små värmare,
          dvs de ska vara så små, att om en hänger sog, så kan inte den värma ett stort kar.

          själv har jag naturligtvis brutit mot den generella regeln och har en 200Wattare
          i mitt 42 liters.....ser bra ut att ha den på tvären genom hela karet.....usch....
          men den skall bytas när tid medges.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Snoozer
            • August 2008
            • 28

            #6
            Givetvis läckte 83 L-karet också, så nu bor mina fiskar tillfälligt i pyttelilla akvariet. Har bestämt mig för att köpa ett nytt 200 L med tillhörande möbel som jag får hjälp med att köra hem i nästa vecka. Tycker inte att det är nån ide att silikona om det gamla. Det känns tryggare med ett nytt som har garanti.

            Det lilla karet håller 24-25gr varmt utan doppvärmare. Det jag oroar mig för nu, är att mina fiskar ska bli stressade av att flyttas fram och tillbaks lite för mycket.
            200-L

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Platy är väl inga direkt lättstressade fiskar precis. Värre med fiskar som äger revir. Tror inte det blir några problem tills ditt stora är på plats. Tänk bara på att mata ytterst sparsamt under tiden.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Snoozer
                • August 2008
                • 28

                #8
                Ja, nu blir det till att snåla med maten... Och att oroa sig för nitriten igen, först i lilla karet och sen i nya karet. Men då tror jag att jag fuskar lite md nitrivec, så att dom får flytta in i det stora direkt jag fått det iordning. Det ser trångt och trist ut i det lilla.
                200-L

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av Snoozer
                  Ja, nu blir det till att snåla med maten... Och att oroa sig för nitriten igen, först i lilla karet och sen i nya karet. Men då tror jag att jag fuskar lite md nitrivec, så att dom får flytta in i det stora direkt jag fått det iordning. Det ser trångt och trist ut i det lilla.
                  Ja, kör du med Nitrivec och ett medel som hjälper nyttobaktreirna på traven, så tror jag inte det är så stor fara.

                  Jag har ju fått flytta akut ett par gånger, och jag har inställt mej på att det blir nåt dödsfall, då känns det lite bättre
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Ja, kör du med Nitrivec och ett medel som hjälper nyttobaktreirna på traven, så tror jag inte det är så stor fara.

                    Jag har ju fått flytta akut ett par gånger, och jag har inställt mej på att det blir nåt dödsfall, då känns det lite bättre

                    - Nio barn!?!? Jeez....

                    Kommentar

                    • Snoozer
                      • August 2008
                      • 28

                      #11
                      Nu har jag äntligen fått hem mitt 200 L -kar. Nu blir det att skruva (möbeln är bara halvt monterad), tvätta grus, flytta lite växter, fylla vatten m.m. Jag vet vad jag ska syssla med resten av dagen...
                      200-L

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Ursprungligen postat av Snoozer
                        Okej, då törs jag kanske ta bort doppvärmaren. Vill ju inte att firrarna ska bli för varma heller.

                        Jag har också ställt iordning ett litet 40 L (utifallatt) 83 litarn skulle läcka. Köpte 40 L för ett par år sen till dottern, men det blev aldrig av att det blev uppstartat. Hon valde gerbiler istället när allt kom omkring. Efter att jag hittade detta suveräna forum så har jag förstått att det knappt duger till sjukstuga/yngelbur. Men nån dag+natt kanske går om allt annat läcker.

                        Tack för snabbt svar
                        Också bra att ha som karantän för nyinköpt fisk för att undvika att dra in eventuella sjukdomar i det större akvariet och smitta samtliga fiskar,
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Snoozer
                          • August 2008
                          • 28

                          #13
                          Nu har jag haft mina fiskar i nya karet sen i onsdags. Och ännu inga dödsfall. Tror de blev glada (om nu fiskar kan bli det?), de har fått fler yngel o far runt som yväder.

                          Jag har i nitrivec dagligen och hoppas att allt går som det ska nu.
                          200-L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...