Kan jag göra så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomty
    • January 2008
    • 26

    Kan jag göra så här?

    Hejsan!

    Jag har precis förberett mitt nya 100 liters akvarium.

    Jag gjorde såhär att jag tvättade det och lade in en tjock bit liggunderlag i botten. Därefter fyllde jag på 10 kg svart 1-3 mm akvariesand. Det stod att den var färdig att hällas i direkt så det gjorde jag. Jag tvättade inte sanden, vad kan hända nu då ? Vattnet ser inte smutsigt ut utan är förvånansvärt klart...

    Efter detta tvättade jag av stenarna och la i dem samt en medium mangrove. Därefter hällde jag i 20 liter kallt vatten. Imorgon tänkte jag sätta i växter och resten av vattnet tillsammans med uppstartsmedel som jag köpt i butiken. Jag har även satt 2o liter vatten i en hink vid sidan om för jag har läst att det är bättre att göra så med vatten... ?

    Kommer det att fungera tror ni ? Eller blir vattnet förgiftat eller dåligt ? Hur länge ska jag sedan vänta innan jag släpper i fiskar ? Jag tänkte stoppa i en kampfiskhane och 2 eller 3 honor. Vad tycker ni? 2 eller 3 honor ? Jag kommer att få 2 albinomalar när jag vill och när bör jag sätta i dem ?

    Kan jag ha Black Molly tillsammans med kampfiskar eller vilka kan jag ha tillsammans med kampfiskarna?

    Det var många frågor, men jag hoppas det finns någon som vill hjälpa mig.

    Tack.
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Sand tvättar man oftast bara för att man lätt får med dammpartiklar som rörs upp och gör vattnet grumligt. Det brukar dock lägga sig efter några dagar, och du verkar inte ha det problemet alls, så du behöver inte oroa dig. Vad är det för sand? Svart sand ("Rådasand") kan vara aluminiumsilikat (blästersilikat) och då är det inte lämpligt att ha grävande fiskar, då det kan vara giftigt för dem. Kolla med din försäljare om vad där är för typ.

    Du kan fylla hela akvariet på en gång så länge som du är säker på att det är tätt.

    Att "lufta" vattnet genom att låta det stå är för att klortillsatserna i vattnet ska dunsta. I Sverige har vi inte några sådana mängder klor i vattnet att vi har det problemet, alltså behöver vi inte lufta.

    Uppstartsmedlet är en bakteriekultur, meningen är att de ska sätta sig i filtermassan och bryta ner avfall från fiskar och växter. Finns det inget avfall att bryta ner så dör bakterierna, därför bör du sätta i en eller ett par små fiskar redan från början. Ett par kampfiskar går alldeles utmärkt.

    Black Molly och kampfisk går bra ihop. Har du funderingar på fler sorter är det bara att kolla under "Sötvattenfiskar - artbeskrivningar" längst upp på forumet på fliken "Avdelningar".

    Kommentar

    • Tomty
      • January 2008
      • 26

      #3
      Tack

      Tack för ditt svar... Då handlar jag nog fiskar och växter imorgon. Jag tänkte köpa några växter som går ända upp till ytan så att kampfiskarna trivs. Behöver jag någon näring och vilken rekommenderar ni isåfall?

      Vad tror ni om 2 eller 3 honor till en hane?

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #4
        Ursprungligen postat av Tomty
        Tack för ditt svar... Då handlar jag nog fiskar och växter imorgon. Jag tänkte köpa några växter som går ända upp till ytan så att kampfiskarna trivs. Behöver jag någon näring och vilken rekommenderar ni isåfall?

        Vad tror ni om 2 eller 3 honor till en hane?
        vill du ha kampisen för odling?
        Jag skulle enbart satsa på en hane. dom mårinte dåligt av det. =) jag har en hane tillsammans med platys och barber, fungerar utmärkt

        Kommentar

        • Tomty
          • January 2008
          • 26

          #5
          Jag funderar på att om de får barn så gör det inget... Dock så är det inte någon prioritet eftersom det är nytt... Tänkte att det kunde va sjysst att ha kvinnligt sällskap...

          Jag vill inte ha fiskar som gräver för det är inte min melodi... Skall kolla på barber och platys...

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            Ha bara en hane i början. Om honor är kvar efter lek så kommer ynglerna garanterat att bli uppätna då dom kläckts.

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av Tomty
              Jag funderar på att om de får barn så gör det inget... Dock så är det inte någon prioritet eftersom det är nytt... Tänkte att det kunde va sjysst att ha kvinnligt sällskap...

              Jag vill inte ha fiskar som gräver för det är inte min melodi... Skall kolla på barber och platys...
              Tycker du kan börja med en hane iaf, han lägger inte märke till fall den har kvinnligsällskap eller inte. den får ju massa andra kompisar. Mina är roliga och min kampis har blivit så pass tam, att han äter ur handen! Gillar tom å få sig en smekning längs kroppen.

              vet inte om jag skrev det, men jag har guldbarber tillsammans, och sunsetplatys. Spelar ingen roll vad du har för platys. Har även kopparbarber, men dom gick på fenorna på en gång, så dom fick flytta.

              Kommentar

              • khedlund
                • December 2005
                • 63

                #8
                Jag har funderat mycket på varför aliuiniumsilikat skulle vara giftigt. Det kan ju inte vara speciellt vattenlösligt och då frigörs inga aluminiumjoner.

                Kommentar

                • Tomty
                  • January 2008
                  • 26

                  #9
                  Ok... Då får det bli en hane att börja med, men jag måste nog släppa i 2 eller 3 till när man startar ? Det räcker väl inte med en fisk? Ska kolla barber eller om ni vet några andra... Kanske 3 Molly ?

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tomty
                    Ok... Då får det bli en hane att börja med, men jag måste nog släppa i 2 eller 3 till när man startar ? Det räcker väl inte med en fisk? Ska kolla barber eller om ni vet några andra... Kanske 3 Molly ?
                    Molly fungerar bra!
                    det du ska tänka på är att inte ha några andra fiskar som är fenbitare.
                    Det är bra du börjar med några som du säger typ 3-4 fiskar.

                    Sen att du ska mata sparsamt och sånt vet du väl om redan
                    men för att gå igång allt så är tre, fyra fiskar perfekt

                    Kommentar

                    • Tomty
                      • January 2008
                      • 26

                      #11
                      Kanon. En annan fråga... Jag har akvariumet på jobbet så att jag skall få lite fägring där. Detta betyder ju att jag inte är där dygnet runt samt att jag inte är där alla helger. Hur gör jag med matningen under helger samt dygnsrytmen på ljuset. Jag har satt in en timer. En matmaskin ? Fungerar de bra ?

                      Kommentar

                      • streezz88
                        • July 2007
                        • 529

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tomty
                        Kanon. En annan fråga... Jag har akvariumet på jobbet så att jag skall få lite fägring där. Detta betyder ju att jag inte är där dygnet runt samt att jag inte är där alla helger. Hur gör jag med matningen under helger samt dygnsrytmen på ljuset. Jag har satt in en timer. En matmaskin ? Fungerar de bra ?
                        Nej, det är klart, sålänge timern fungerar så är det ju ingen fara med ljuset. Sen med matningen, så finns det foderautomater, skulle det vara så att fiskarna är utan mat lördag - söndag så lovar jag att dom inte dör! Dom kan klara sig upp till en vecka utan mat. Så en helg utan mat tar INTE död på dom

                        Kommentar

                        • Tomty
                          • January 2008
                          • 26

                          #13
                          Kalas... Då blir det bra... Imorgon fylls allt på då... Det blir ju riktigt spännande... Nästan som att man är barn på nytt...

                          Kommentar

                          • streezz88
                            • July 2007
                            • 529

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tomty
                            Kalas... Då blir det bra... Imorgon fylls allt på då... Det blir ju riktigt spännande... Nästan som att man är barn på nytt...
                            Hihi jag vet vilken sits du sitter i..
                            Hade ett akvarie när jag var 8 år. Fick det av en granne. Sen så ledsnade jag på det, och sålde karet till min bästis mamma. Var då 9 år.
                            Sen hade jag inte något intresse alls för fiskar, förens min faster skaffade sig ett akvarium. Blev då allt mer intresserad.

                            Förra året jag med min dåvarandekille på stan och hamna på en djuraffär. och då bara såg jag ett fint litet 6 kantigt akvarie. Och jag var helt såld! Jag var helt extas och sen dess har det bara blivit fler! Och man är som ett litet barn

                            lycka till förresten
                            kan ju meddela vad du skaffa för firrar

                            Kommentar

                            • Tomty
                              • January 2008
                              • 26

                              #15
                              Absolut... Jag återkommer förhoppningsvis imorgon kväll... Skall försöka hinna fixa allt under dagen...

                              Det blir garanterat en kampfisk...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...