Brunt skit på glaset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Brunt skit på glaset?

    Vad är det för något slags brunt skit som samlas på glaset på mitt akvarium? Det samlas på exakt alla håll och kanter och jag skrubbar bort det rätt så lätt varje vecka. Men vad är det för skit?

    Jag har slöjstjärtar 4st samt 3st växter, vanliga bladväxter, och hederligt akvariegrus i akvariet om det är något som bör vara nämnvärt.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Gackt
    Vad är det för något slags brunt skit som samlas på glaset på mitt akvarium? Det samlas på exakt alla håll och kanter och jag skrubbar bort det rätt så lätt varje vecka. Men vad är det för skit?

    Jag har slöjstjärtar 4st samt 3st växter, vanliga bladväxter, och hederligt akvariegrus i akvariet om det är något som bör vara nämnvärt.
    Kiselalger
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Gackt
      • July 2008
      • 138

      #3
      kan man bli av med det på något lättare sätt än att skrubba rutorna varje vecka?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Gackt
        kan man bli av med det på något lättare sätt än att skrubba rutorna varje vecka?
        Ancistrusmal om karet är stort nog,försök mata mindre så stryper du näringen så uppkommer dem inte när du har fått balans i karet.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Ett par växter till kan göra susen, har själv slöjisar och vet att de producerar en hel del restprodukter och har själv kiselalger på den delen av glaset som ligger under bottenmaterial nivån , jag brukar flytta undan lite sanden var gång jag byter vatten så ancitrus kommer åt och äta upp det =)
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Om du tar med ett vattenprov till en zooaffär så kan de kolla vattenvärdena... Jag tror också att det är skitigt i akvariet, att det är dags att dammsuga botten på lite gojs och byta lite mer vatten. Hellre flera små vattenbyten än att öka det vanliga vattenbytet...

            Sen bör du ha fler växter, som sagt...

            Har du någon pump???
            Hur stort är akvariet???
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #7
              Har redan fått en tillsägelse angående att det är för litet, det handlar om ett 60L kar..sååå det kanske har med det att göra. I längden så kommer jag nog få byta ut det om jag vill behålla fiskarna. Givetvis har jag en pump som går standby, vattnet är kristallklart för övrigt, renar filtret ca 1ggn i veckan och det räcker för att hålla det klart. Mer växter? ojdå..hehe

              Mvh

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Gackt
                Har redan fått en tillsägelse angående att det är för litet, det handlar om ett 60L kar..sååå det kanske har med det att göra. I längden så kommer jag nog få byta ut det om jag vill behålla fiskarna. Givetvis har jag en pump som går standby, vattnet är kristallklart för övrigt, renar filtret ca 1ggn i veckan och det räcker för att hålla det klart. Mer växter? ojdå..hehe

                Mvh
                Du måste byta vatten oftare om du inte har mycket, mycket mer växter till de firrarna... Akvarium hittar du billigt på blocket...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...