En snabb fråga om nya fiskar?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Little miss muffet
    • August 2008
    • 18

    En snabb fråga om nya fiskar?!?

    Det är ca 15 år sen jag hade akvarium sist men nu har vi startat upp ett nytt i början på förra veckan. Det är ett 54 l med lite växter och nu igår åkte vi och köpte 2 st platy (för barnen började tröttna på att bara titta på växterna). Iaf fiskarna simmade runt lite men till slut så parkerade de inne bland växterna och i princip har de stått still där inne sen dess. Ska det vara så? Eller är det vanligt att de är lite skygga i början och "gömmer" sig? Eller är de sjuka och vad kan de ha blivit sjuka av så fort för allt verkar vara bra med vattnet så vitt jag kan se.
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    #2
    Är inte platy en stimfisk? Trivs de att bara vara två?
    Det är fult att inte ha akvarium

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Troligen bara lite skygga nu i början, hur reagerar dom vid matning?

      Vad har akvariet för teknik och hur mycket matar ni?


      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Little miss muffet
        • August 2008
        • 18

        #4
        Vi har bara matat dem lite idag eftersom vi köpte dem igår. De kom inte fram för att äta, fast å andra sidan kanske de inte fattade att jag matade dem eftersom jag bara lade i ett par flingor (enl rek från affären).

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vänta ett par dagar så ska du se att de säkerligen beter sig normalt igen.
          Det är säkert omställningen som gjort att de inte känner sig riktigt hemma, och det kan man knappast begära heller.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Little miss muffet
            • August 2008
            • 18

            #6
            Jag får hoppas det för det vore ju trist om barnens första fiskar skulle dö på en gång... Stackars Rut och Knut

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Gör de det så är det något som är helgalet, antingen med fiskarna från början eller något fel med akvarievattnet.
              Vänta någon/några dagar och meddela hur det gått.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Vande du dem med det nya vattnet långsamt? Man bör ju ta lite av det nya vattnet och hälla i påsen, helst under 2 timmar, fylla på litegrann. Annars kan de ha fått en chock om det nya vattnet var väldigt annorlunda i sammansättningen jämfört med det gamla.

                Men de är troligen bara skygga och kommer fram snart.

                Min lilla tanke angående det ni skrev ovan var bara: Mata inte för att locka ut dem, för det är viktigt att inte mata för mycket nu i början. De klarar sig minst en vecka utan mat! Men oftare än så kan ni förstås mata. Många matar dock för mycket, så mata bara pyttepyttelite, precis så mycket de äter upp direkt. Och låt helst inte barnen mata, de tenderar att ta för mycket
                / Ebba

                Kommentar

                • Little miss muffet
                  • August 2008
                  • 18

                  #9
                  Ja en timme fick de nog ligga i påsen och jag hällde på vatten var tionde minut ungefär. De får max en flinga var om dagen just nu men än så länge törs de inte riktigt komma fram även om de är lite mer "framme" nu.

                  Tack för alla svaren!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Då verkar det vara på "bättringsvägen". Skriv gärna om ett par dagar i tråden och berätta hur det gått.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Little miss muffet
                      • August 2008
                      • 18

                      #11
                      Nu är de mer "normala", kommer fram och äter och simmar runt istället för att stå och uggla bakom en växt

                      Lösningen blev polarna Laban och Labolina, så nu har vi 4 platys och de trivs men sen får vi vänta ett tag innan vi sätter i fler och vad det blir vet vi inte heller. Nån som har nåt lätt och trevligt tips?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        54 liter är kanske inte så mycket att spela på, men fortsätt med temat ungfödare och införskaffa några Endler kanske? Sedan kommer dessa fiskar att ordna förökningen i karet på alldeles egen hand.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...