Fundersam nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snoozer
    • August 2008
    • 28

    Fundersam nybörjare

    Hejsan allihop. Jag startade mitt första akvarium för lite drygt 3 veckor sen. 160 liter. Det stod utan fisk i 1 vecka och då införskaffades 5 st platy. 1 vecka senare köpte jag 2 små ancistrus (ca 2-3 cm). Nu ska jag vänta ett par veckor innan nästa fiskköp. Min fråga är angående maten till de små ancistrusarna. Jag köpte en förpackning Hikari Algae Wafers, som jag har gett var tredje kväll 1/2 tablett en timma efter lyset släckts. Maten har varit borta på morgonen när jag har tittat, men jag vet inte om dom har ätit den. Är det någon som vet i fall algtabletten löser upp sig i akvariet om de inte äter upp den?

    Jag valde att lägga min fråga här, eftersom det är mitt första akvarium. Den hade kanske passat bäst under "foder". Hoppas ni har överseende med en total nybörjare.
    200-L
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du behöver nog inte oroa dig.. Du gör precis som du ska med matningen av Ancistrusen. Du kan även trä en bit gurka på en sked och släppa ner. Plocka sen upp den igen dagen efter
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      platy är löjligt förtjusta i algtabletter så de brukar sluka dessa, så ge gärna algtabletter oftare och du kan försöka gömma en tablett nånstans till ancistrusarna
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Snoozer
        • August 2008
        • 28

        #4
        Tack så mycket för svaret. Då ska jag prova att smyggömma en matbit åt de små. Och gurka ska jag också testa. Tack igen.
        200-L

        Kommentar

        • adokimos
          • March 2008
          • 58

          #5
          Jag håller med, platys är verkligen ett gissel när det vankas mat. Även jag har ett gäng platys som går tillsammans med ett halvdussin pansarmalar och två stycken ancistrusmalar och ofta blir det väldigt problematiskt när det är utspisning. Mina platys är verkligen på allt som jag stoppar ner i karet. Oftast är det rätt effektivt att utfodra i ett hörne eller dylikt för att avleda dessa glupska fiskar samtidigt som du punktvis placerar annat foder i akvariet till övriga fiskar.

          Till mina pansarmalar brukar jag lägga några tabimini i blöt för att sedan suga upp denna sörja med en doseringspump/spruta för att sedan trycka ner mat på botten och detta med en rätt bra precision Till ancistrusmalarna är zucchini en given hit då platyfiskarna ej kan äta från denna.

          // M
          Senast redigerad av adokimos; 29 August 2008, 00:21.

          Kommentar

          Arbetssätt...