Vad kan jag ha i 40 liter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    #16
    JojjeN
    Nu beter du dig omoget vf ska du jämt klaga när folk har fisk i ett lite mindre akvarium vad det står i art beskrivningen!
    Du har ju själv svärdbärare i ett 60L när det står 80l i art beskrivningen!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #17
      Ursprungligen postat av Guppie
      Man ska ha kampfiskar i små akvarier för att få fenorna att bli riktigt stora och fina. I butiker har dom ju påsar med kampfiskar i upphängda på väggen för att dom ska få stora och fina fenor.
      What a loud of crap!!!! detta var det mest intilligensbefriade på länga
      (är man korkad är det bästa att vara tyst och hoppas att ingen märker det)
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Är det omoget att vilja få djuren att ha det bra?

        Svärdbärarna är bara där tillfälligt, men det antar jag att kampfisken, barberna, och de 5 guppysarna inte är i 35 literset.

        Du klagar ju bara eftersom du vet att jag klagat på att din polare har slöjstjärt och palettciklider i samma 60 liters!

        Ursprungligen postat av åheim
        What a loud of crap!!!! detta var det mest intilligensbefriade på länga
        (är man korkad är det bästa att vara tyst och hoppas att ingen märker det)
        Im with you...
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #19
          Ursprungligen postat av Guppie
          Det är ganska stor skillnad att stänga in en människa i en garderob än att ha en kampfisk i ett akvarium! Och du kan visst se om en fisk inte mår bra, då simmar den inte runt och den äter knappt, vår kampfisk leker och har jättekul i akvariet.

          Den växer och blir starkare i färg.

          "det är det dummaste jag hört"

          Det dummaste jag hört är när 13 åringar kommer och säger "så här är det punkt slut"

          Hur vet du hur mina fiskar mår? Är du här när jag inte är? Och vad du tycker om vad JAG ska ha i mina akvarium tycker jag inte du ska ha nått med att göra!

          Basera vad du säger på dina egna erfarenheter och inte nått du googlat fram eller läst på Wiki.

          Signaturen är där för att va lite humoristisk.

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

          Denna kampfisken mår helt underbart och är stark och fin i färgen, samt lever j*vel och leker.
          Hur kan du veta att det är en stor skillnad mellan att stänga in en människa i en garderob och en fisk i ett för litet akvarium ? Hur kan du veta vad fisken känner när den får leva i ett för litet akvarium ?

          Bara för att den "ser ut" att trivas, behöver den inte det. Bara för att man ler behöver man inte vara glad.

          Dessutom så kan man ju tänka på hur man själv skulle vilja bo. Hellre bo i ett lagom eller lite större än för litet.

          Men att blir arg gör inget bättre, snarare sämre.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2008, 00:05.
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            Ursprungligen postat av Stoffe.B
            Hur kan du veta att det är en stor skillnad mellan att stänga in en människa i en garderob och en fisk i ett för litet akvarium ? Hur kan du veta vad fisken känner när den får leva i ett för litet akvarium ?

            Bara för att den "ser ut" att trivas, behöver den inte det. Bara för att man ler behöver man inte vara glad.

            Dessutom så kan man ju tänka på hur man själv skulle vilja bo. Hellre bo i ett lagom eller lite större än för litet.

            Men att blir arg gör inget bättre, snarare sämre.
            Tycker du att kampfisken på bilden ens ser ut att trivas?

            Att bli arg gör inget bättre nej, och jag vet själv att inte jag heller borde bli arg i såna här trådar, men vad ska man göra? Jag älskar djur och vet väldigt mycket om djurs betendeen och hur dom gör för att visa känslor.

            Därför fattar jag itne varför vuxna tror dom kan mer än mig om djur för att dom pluggat matte och gått i skolan 30 år längre, vad har det med djur att göra?

            Jag blir irriterad på när nån:
            1. Har så lite fakta så dom skyller på min ålder istället.
            2. Inte lyssnar på vad man säger, och vad andra säger
            3. Ber än hålla käften med andra ord bara, när jag försöker hjälpa djuren till ett längre liv, och ägarna till ett friskare akvarium med mycket fler fina stunder.

            Och om alla 3 händer, vilket brukar bli i såna här trådar, blir jag helt enkelt förbannad.
            Senast redigerad av JojjeN; 29 August 2008, 22:57.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Uddaveka
              Heej!
              Satte i förrgår igång mitt 40 liters akvarium. Men jag har fortfarane inte bestämt mig. vilka fiskar??? Det finns ju inte så många som passar i ett 40 liter.

              Jag har funderingar om 1 kampishane, räkor och tigersnäckor. Är det en bra kombination??

              alla förslag mottages tacksamt!

              //sofia
              Som sagt, kampisen kommer antagligen att käka på dina räkor så undvik den kombinationen. Jag har själv ett par mindre kar med räkor och har även fisk i dessa. Det ena karet bebos av ett gäng Rasbora brigittae samt Corydoras pygmaeus och då räkorna, i det andra bor räkor och Danio margaritatus, Galaxyrasbora.
              Där är även ett par tre olika sorters snäckor med som jag gillar mer och mer och de gör samtidigt stor nytta då de äter överbliven mat, alger och döda växtdelar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Har skickat PM med all info till Guppie nu, så tar han och jag det därigenom istället för att gå offtopic, så ingen mer offtopic nu!

                Som sagt, tycker du ska satsa fullt ut på räkor och snäckor och skita i fisk, bättre balans i karet, och räkorna får större chans att få räklingar som överlever. =) Dessutom är dom intressantare än man tror bara i sig.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #23
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Tycker du att kampfisken på bilden ens ser ut att trivas?

                  Att bli arg gör inget bättre nej, och jag vet själv att inte jag heller borde bli arg i såna här trådar, men vad ska man göra? Jag älskar djur och vet väldigt mycket om djurs betendeen och hur dom gör för att visa känslor.

                  Därför fattar jag itne varför vuxna tror dom kan mer än mig om djur för att dom pluggat matte och gått i skolan 30 år längre, vad har det med djur att göra?

                  Jag blir irriterad på när nån:
                  1. Har så lite fakta så dom skyller på min ålder istället.
                  2. Inte lyssnar på vad man säger, och vad andra säger
                  3. Ber än hålla käften med andra ord bara, när jag försöker hjälpa djuren till ett längre liv, och ägarna till ett friskare akvarium med mycket fler fina stunder.

                  Och om alla 3 händer, vilket brukar bli i såna här trådar, blir jag helt enkelt förbannad.
                  Njea, det kan jag inte säga att jag tycker. Den ser ensam ut

                  Sen var det mer riktat åt att "Guppie" blev arg ^^ Men vissa vuxna sådana, dom är vuxna och kan mer än de yngre, så är det bara. Givetvis är inte alla så, långt ifrån alla. Ingen som har påstått något om skolan och djur har något sammanhang, men går man natur så kan det ju vara så.

                  "Jag älskar djur och vet väldigt mycket om djurs betendeen och hur dom gör för att visa känslor."

                  Öh... ? Hur fasiken vet man att fisken visar känslor för en ? Bara för att hunden viftar på svansen behöver den inte vara glad...

                  Klart man har rätt att bli förbannad, men om man nu vill prata allvar med någon så ska man nog ta det privat. Tycker detta börjar gå lite offtopic :/
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Ursprungligen postat av Stoffe.B
                    Öh... ? Hur fasiken vet man att fisken visar känslor för en ? Bara för att hunden viftar på svansen behöver den inte vara glad...
                    Man ser ju på dom hur dom mår, på alla djur
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #25
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Tycker du att kampfisken på bilden ens ser ut att trivas?

                      Att bli arg gör inget bättre nej, och jag vet själv att inte jag heller borde bli arg i såna här trådar, men vad ska man göra? Jag älskar djur och vet väldigt mycket om djurs betendeen och hur dom gör för att visa känslor.

                      Därför fattar jag itne varför vuxna tror dom kan mer än mig om djur för att dom pluggat matte och gått i skolan 30 år längre, vad har det med djur att göra?

                      Jag blir irriterad på när nån:
                      1. Har så lite fakta så dom skyller på min ålder istället.
                      2. Inte lyssnar på vad man säger, och vad andra säger
                      3. Ber än hålla käften med andra ord bara, när jag försöker hjälpa djuren till ett längre liv, och ägarna till ett friskare akvarium med mycket fler fina stunder.

                      Och om alla 3 händer, vilket brukar bli i såna här trådar, blir jag helt enkelt förbannad.
                      Du är fortfarande rätt liten, och tror nog inte du kan mer än vad de flesta kan på denna sida. Finns många här som har flera års erfarenhet av fiskar och dess förhållanden.
                      Har läst i många trådar där du kommenterat hej vilt och försökt vara värsta proffset. Tror inte du kan så mycket, utan snappar upp allt vad andra skriver.

                      Jag spelar inte heller någon expret, kan heller inte allt om akvarier, förutom att det är en förjävla rolig hobby, som jag aldrig kommer sluta med.
                      hållt på nu över 1 år. Och har fortfarande en massa att lära.

                      Tycker det blir bara mer och mer tjaffs, när alla ska försöka spela kunniga. Finns många amatörer som tror sig veta allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Att ni bara orkar - de flesta i tråden beter sig som femåringar

                        Har ni nått att säga så framför argumenet istället för att prata skit om varandra - skärpnig.

                        Visst det vore bra om kampfisken har större utrymme, och ett 40-liters är på gränsen. Dock det är definitivt inte djurplågeri - den gränsen går vid betydligt mindre akvarier.

                        Kampfiskar behöver definitivt inte heller ha små akvarier akvarier för att få fina fenor - en hane får lika fina fenor i ett 1.000 liters akvarium
                        Att de hålls trångt beror enbart på
                        1/ de tål det (därmed inte sagt att ett 1 liters utrymme är bra - tvärtom)
                        2/ hanar slåss med varandra och kan bara hållas en och en och då är det mest praktiskt att hålla dom på det viset

                        Till ursprungsfrågan så instämmer jag med det ansjo skrev ovan

                        Som sagt, kampisen kommer antagligen att käka på dina räkor så undvik den kombinationen. Jag har själv ett par mindre kar med räkor och har även fisk i dessa. Det ena karet bebos av ett gäng Rasbora brigittae samt Corydoras pygmaeus och då räkorna, i det andra bor räkor och Danio margaritatus, Galaxyrasbora.
                        Där är även ett par tre olika sorters snäckor med som jag gillar mer och mer och de gör samtidigt stor nytta då de äter överbliven mat, alger och döda växtdelar.
                        Jag låser också tråden eftersom diskussionen inte kan föras i en acceptabel ton
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...