Vad kan jag ha i 40 liter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    Vad kan jag ha i 40 liter?

    Heej!
    Satte i förrgår igång mitt 40 liters akvarium. Men jag har fortfarane inte bestämt mig. vilka fiskar??? Det finns ju inte så många som passar i ett 40 liter.

    Jag har funderingar om 1 kampishane, räkor och tigersnäckor. Är det en bra kombination??

    alla förslag mottages tacksamt!

    //sofia
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Ja det låter nog bra men jag vet inte om kampfiskar äter räkor och sånt.

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #3
      ok det är ju synd om dom gör det.. man får ha många görställen. Vantrivs kampfiskar i ljusa akvarium?????
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Nästan lite för litet akvarium för en kampfisk, 60 liters är nog bättre så den verkligen ska må bra.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Klikken
          • April 2008
          • 48

          #5
          Skål

          Ursprungligen postat av JojjeN
          Nästan lite för litet akvarium för en kampfisk, 60 liters är nog bättre så den verkligen ska må bra.
          hade min kampfisk i en 15 liters skål förut nu är han i ett 80 liters akvsarium

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            40L tycker jag iallafall är för litet för fisk, satsa på räkor och snäckor istället
            eller räk/yngel kar.
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Klikken
              hade min kampfisk i en 15 liters skål förut nu är han i ett 80 liters akvsarium
              Jo, många gör det hemska felet att ha kampisar i små såna burkar på så få liter, och det är ju verkligen inte schysst mot kampfisken som absolut inte mår bra.

              Men 80 liter känns bättre. =)
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av Uddaveka
                Heej!
                Satte i förrgår igång mitt 40 liters akvarium. Men jag har fortfarane inte bestämt mig. vilka fiskar??? Det finns ju inte så många som passar i ett 40 liter.

                Jag har funderingar om 1 kampishane, räkor och tigersnäckor. Är det en bra kombination??

                alla förslag mottages tacksamt!

                //sofia
                jag har en kampis i ett 65 liters kar, och han mår hur bra som helst! Han går tom ihop med barber, som sas att dom skulle bita på hans fenor! Men han är lika fin som när jag köpte den! Så tror nog inte alls de skulle vara något problem om du höll den med snäckor och räkor!

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av streezz88
                  jag har en kampis i ett 65 liters kar, och han mår hur bra som helst! Han går tom ihop med barber, som sas att dom skulle bita på hans fenor! Men han är lika fin som när jag köpte den! Så tror nog inte alls de skulle vara något problem om du höll den med snäckor och räkor!
                  Det är nog inte kampfisken han är rädd ska skada sig bland snäckorna och räkorna, snarare att kampisen ska skada räkorna.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Guppie
                    • June 2008
                    • 145

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Jo, många gör det hemska felet att ha kampisar i små såna burkar på så få liter, och det är ju verkligen inte schysst mot kampfisken som absolut inte mår bra.

                    Men 80 liter känns bättre. =)
                    Vi har en kampfisk i ett 35L kar, och han trivs alldeles utmärkt. Man ska ha kampfiskar i små akvarier för att få fenorna att bli riktigt stora och fina. I butiker har dom ju påsar med kampfiskar i upphängda på väggen för att dom ska få stora och fina fenor.
                    Jag ser inga problem med att ha en kampfisk i ett 40L kar.
                    Fem såna där guppies och påökning snart!

                    Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guppie
                      Vi har en kampfisk i ett 35L kar, och han trivs alldeles utmärkt. Man ska ha kampfiskar i små akvarier för att få fenorna att bli riktigt stora och fina. I butiker har dom ju påsar med kampfiskar i upphängda på väggen för att dom ska få stora och fina fenor.
                      Jag ser inga problem med att ha en kampfisk i ett 40L kar.
                      Eller inte.

                      Att säga att man ska ha en fisk under dåliga förhållanden för att ni ska få fina fenor att titta på är det dummaste jag någonsin hört!

                      Det går inte att se hur en fisk mår, men i ett 35 liters mår en kampfisk inte bra! Den vill väl också ha plats att röra sig på, behöver jag köra med "hur skulle du må i en garderob hur fina färger du än får" exemplet?

                      Att ha dom i påsar på väggen har jag aldrig sett, men stackars fiskar säger jag bara! Förjävligt när butiker visar folk att dom kan ha det i mini akvarium och påsar!

                      Varför ska just kampfisk råka ut för sån hemsk misshandel, som kan bli så fin i ett större akvarium?

                      Om du itne bara bryr dig om hur fint det blir, och tänker på hur han egentligen mår (Antar du har en ensam kampfisk hane) så borde du lämna honom till en butik som inte hänger upp honom på väggen, så han får en chans att få ett bra hem.

                      Men ditt 35 liters akvarium tycker jag du kan ha yngel/räkor/snäckor

                      I din signatur står det att kampfisken är lite feg. Vad i helvete hade du själv blivit om du blivit inlåst i ett mini utrymme, där luften (I hans fall vattnet) I stort sett omöjligt kan ha bra kvalité? Stressad, rädd, och därmed feg hade alla blivit!
                      Senast redigerad av JojjeN; 29 August 2008, 21:30.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Guppie
                        • June 2008
                        • 145

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Eller inte.

                        Att säga att man ska ha en fisk under dåliga förhållanden för att ni ska få fina fenor att titta på är det dummaste jag någonsin hört!

                        Det går inte att se hur en fisk mår, men i ett 35 liters mår en kampfisk inte bra! Den vill väl också ha plats att röra sig på, behöver jag köra med "hur skulle du må i en garderob hur fina färger du än får" exemplet?

                        Att ha dom i påsar på väggen har jag aldrig sett, men stackars fiskar säger jag bara! Förjävligt när butiker visar folk att dom kan ha det i mini akvarium och påsar!

                        Varför ska just kampfisk råka ut för sån hemsk misshandel, som kan bli så fin i ett större akvarium?

                        Om du itne bara bryr dig om hur fint det blir, och tänker på hur han egentligen mår (Antar du har en ensam kampfisk hane) så borde du lämna honom till en butik som inte hänger upp honom på väggen, så han får en chans att få ett bra hem.

                        Men ditt 35 liters akvarium tycker jag du kan ha yngel/räkor/snäckor

                        I din signatur står det att kampfisken är lite feg. Vad i helvete hade du själv blivit om du blivit inlåst i ett mini utrymme, där luften (I hans fall vattnet) I stort sett omöjligt kan ha bra kvalité? Stressad, rädd, och därmed feg hade alla blivit!

                        Det är ganska stor skillnad att stänga in en människa i en garderob än att ha en kampfisk i ett akvarium! Och du kan visst se om en fisk inte mår bra, då simmar den inte runt och den äter knappt, vår kampfisk leker och har jättekul i akvariet.

                        Den växer och blir starkare i färg.

                        "det är det dummaste jag hört"

                        Det dummaste jag hört är när 13 åringar kommer och säger "så här är det punkt slut"

                        Hur vet du hur mina fiskar mår? Är du här när jag inte är? Och vad du tycker om vad JAG ska ha i mina akvarium tycker jag inte du ska ha nått med att göra!

                        Basera vad du säger på dina egna erfarenheter och inte nått du googlat fram eller läst på Wiki.

                        Signaturen är där för att va lite humoristisk.

                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                        Denna kampfisken mår helt underbart och är stark och fin i färgen, samt lever j*vel och leker.
                        Fem såna där guppies och påökning snart!

                        Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                        Kommentar

                        • Baf2
                          • February 2008
                          • 421

                          #13
                          Du kan nog ha kampfisk!
                          Men är det inte roligare med guppy endlers?
                          Dom förökar sig hastigt!

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guppie
                            Det är ganska stor skillnad att stänga in en människa i en garderob än att ha en kampfisk i ett akvarium! Och du kan visst se om en fisk inte mår bra, då simmar den inte runt och den äter knappt, vår kampfisk leker och har jättekul i akvariet.

                            Den växer och blir starkare i färg.

                            "det är det dummaste jag hört"

                            Det dummaste jag hört är när 13 åringar kommer och säger "så här är det punkt slut"

                            Hur vet du hur mina fiskar mår? Är du här när jag inte är? Och vad du tycker om vad JAG ska ha i mina akvarium tycker jag inte du ska ha nått med att göra!

                            Basera vad du säger på dina egna erfarenheter och inte nått du googlat fram eller läst på Wiki.

                            Signaturen är där för att va lite humoristisk.

                            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                            Denna kampfisken mår helt underbart och är stark och fin i färgen, samt lever j*vel och leker.
                            Jag bestämmer inte alls hur du gör, och om du vill ge dina fiskar kortare liv är inte mitt problem.

                            Att du blir arg förstår jag inte heller, när jag försöker hjälpa dig!

                            Att den leker menar du som på dagis åker ner för ruschkanan, eller menar du att den söker honor i ett despewrat försök att få sin art att leva vidare under dom förhållanden som finns i akvariet?

                            ATt du går på min ålder gör det hela bara ändå mer korkat, för tydligen har jag lärt mig mer än du.

                            Jag vet hur dina fiskar mår eftersom jag vet vad dom behöver och vad dom trivs med!

                            Och vad har den gjort som får dig att tro att den trivs, förutom att den desperat försöker överleva genom att leka? Den på bilden ser ju verkligen ut att supertrivas! (Ironi!)
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guppie
                              Det är ganska stor skillnad att stänga in en människa i en garderob än att ha en kampfisk i ett akvarium! Och du kan visst se om en fisk inte mår bra, då simmar den inte runt och den äter knappt, vår kampfisk leker och har jättekul i akvariet.

                              .
                              Hur ser man att en kampfisk har kul?

                              Vad är det för skillnad att stänga in en människa i en garderob av luft, och en fisk i en garderob fylld med vatten?
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...