ciklider, hur litet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    ciklider, hur litet?

    Jag kommer snart ha ett 54L över och är väldigt sugen på ciklider. I framtiden vill jag ha ett till akvarium, eller flera men nu finns det inte plats. I mitt stora har jag redan fullt.

    så frågan är om man skulle kunna ha ciklider i ett 54L? eller är det en dum idé?

    enligt artbeskrivningarna kan man ha i små men jag vill ha personliga erfarenheter och funderingar...
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå det finns en del cicklidarter som man kan ha i så små akvarier (även om de inte är sådär jättemånga).
    Främst skulle jag vilja rekommendera de små snäckskalslekarna från Tanganyikasjön, men även en del sydamerikanska dvärgciklider skulle kunna funka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      Vad kul! Då ska jag ta och läsa på om de arter du rekommenderat! Snäckskalsletarna gillar jag.
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Av snäckskalslekarna rekommendar jag Lamprologus multifasciatus (de som frekvent kallas multisar här på forumet), Lamprologus similis eller Lamprologus brevis. Det finns fler arter du kan ha i det karet med då får du oftast begränsa dig till ett par. Dessa 3 arter kan du ha flera av i det karet. Jag glömde säkert någon art som fungerar bra också (finns ganska många).

        /Jocke

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Av snäckskalslekarna rekommendar jag Lamprologus multifasciatus (de som frekvent kallas multisar här på forumet), Lamprologus similis eller Lamprologus brevis. Det finns fler arter du kan ha i det karet med då får du oftast begränsa dig till ett par. Dessa 3 arter kan du ha flera av i det karet. Jag glömde säkert någon art som fungerar bra också (finns ganska många).

          /Jocke
          och jag föredrar Lamprologus ocellatus
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            tack tack jag ska läsa på om dem alla. Hur kommer det sig att så många gillar "multisar"? De ser ju onekligen rätt trista ut på bilden... har de spännande beteende eller är bilden missvisande?
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              och jag föredrar Lamprologus ocellatus

              Jag gillar med ocellatus. Ocellatus och stappersin tillhör absolut mina favoriter. Men jag skulle inte vilja ha dem i ett kar runt 50 liter. Om jag skulle rekommendera snäckskalslekare till ett 300 liters kar, då blir det absolut någon av de arterna. Det är till exempel omöjligt att i längden ha 2 hannar i ett litet kar av dessa arter (i alla fall har inte jag lyckats så bra). Jag tycker helt enkelt att de jag nämnde fungerar bättre i små kar. Där emot är det idealiskt att odla ocellatus och stappersi i mindre kar, men då försvinner mycket av beteendebiten tyvärr.

              Folk gillar nog multisar för deras charmiga beteende. Just nu har jag upplevt att det är lite av en hyp runt dem här på Zoopet. De lever i kolonier nära varandra och käbblar så där lite lagom sinsemellan. De leker lätt (det gör i princip alla snäckskalslekare) och blir inte större än 4 cm. Trots det är det en ganska kaxig liten rackare.

              /Jocke

              Kommentar

              • Banderad
                • January 2006
                • 358

                #8
                Sedan ska jag tillägga att dessa fiskar är små individer som inte alltid fungerar på samma sätt. Det finns kanske de här som har lyckats jättebra med att ha 2 ocellatushannar i små kar, men det finns en stor risk för att den andra hannen blir ihjälslagen. Senast släppte jag ner 3+3 ocelatusar i en 200 burk (det var när jag var aktiv på Karlskrona akvarieförening). Efter en vecka var fördelningen 1+3, efter 3 veckor fanns det frisimmande yngel i burken. För just dessa hannar var 200 liter alldeles före litet för att de skulle kunna samsas.

                /Jocke

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  Det är det jag menar med att ha ett sånt litet akvarium.

                  Jag gillar inte "bråkiga" fiskar utan har hellre en enda hane med några honor om det skulle funka bättre.

                  Eller är ciklider fel val för mig om jag inte vill ha slagsmål i vardagsrummet?
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • Banderad
                    • January 2006
                    • 358

                    #10
                    Nej, då. Ciklider är aldrig fel . Skaffa någon snäckskalslekare du som du tycker är fin. Om du vill ha en hanne och kanske 2 honor fungerar de flesta i det karet. Om du vill ha flera hannar rekommenderar jag någon av de tre arter jag nämnde.

                    Annars kan du prova med någon liten Apistogramma från Sydamerika. Där finns många fina, och alla är inte jättekänsliga. Apistogramma cacatuoides , också känd som Kakaduciklid eller kakadua är en populär och snäll fisk. Du kan mycket väl ha ett par i det karet. Den vanliga Palettcikliden från Västafrika är tålig och skulle även den fungera. Den lilla Egyptiska munruvaren (Pseudocrenilabrus multicolor) är också ett alternativ. Som du märker finns det en uppsjö av fiskar som fungerar och många är riktigt fredliga fiskar.

                    Lycka till med cikliderna!

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • linda.n
                      • March 2008
                      • 459

                      #11
                      Tackar för alla tips, råd och inspiration!

                      Nu får mina andra fiskar snart flytta till stora akvariet så det blir tomt i lilla nån gång för jag antar att räkor skulle bli ledsna i ett ciklidakvarium?!

                      Skulle förresten en ancistrus kunna bo med dem?
                      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                      Kommentar

                      • MrDooZeR
                        • June 2008
                        • 30

                        #12
                        lånar tråden lite.

                        Nu när jag hittade en tråd om ciklider så tänkte jag passa på att fråga.
                        Går dessa ihop i ett 100L akvarium med mycket gömmor växter/grottor?

                        2st ancistrus
                        3st Tomatciklid
                        1par fjärilciklid
                        1par Röd dvärgciklid
                        1par Neolamprologus pulcher, Kalambo

                        Tack på förhand

                        Kommentar

                        • Banderad
                          • January 2006
                          • 358

                          #13
                          Ursprungligen postat av MrDooZeR
                          Nu när jag hittade en tråd om ciklider så tänkte jag passa på att fråga.
                          Går dessa ihop i ett 100L akvarium med mycket gömmor växter/grottor?

                          2st ancistrus
                          3st Tomatciklid
                          1par fjärilciklid
                          1par Röd dvärgciklid
                          1par Neolamprologus pulcher, Kalambo

                          Tack på förhand

                          Nä, det kommer nog inte fungera. Alldeles för mycket revirhävdande fisk på för liten yta enligt min mening.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • MrDooZeR
                            • June 2008
                            • 30

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Nä, det kommer nog inte fungera. Alldeles för mycket revirhävdande fisk på för liten yta enligt min mening.

                            /Jocke

                            tack för ditt snabba svar. har du tips på en liknande fisk lista som skulle funka? Gärna färggranna fiskar

                            Kommentar

                            • MrDooZeR
                              • June 2008
                              • 30

                              #15
                              2st ancistrus
                              1par fjärilciklid
                              1par Röd dvärgciklid
                              1par Neolamprologus pulcher, Kalambo
                              1par blåstrups killi

                              skulle detta funka bättre?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...