Vilka fiskar ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bergabo
    • July 2008
    • 1

    Vilka fiskar ska jag köpa?

    Jag har tagit in mitt akvarium igen (hoppas det håller ihop) jag har bytt ut glödlampan i rampen mot ljusrör, men det fick bli special då detta akvarium har udda mått b44d35h56 = 90L

    Nu till saken! Akvariumet är inte så jätteljust, jag köpte plantor som inte är så ljuskänsliga, men vad ska jag ha för fiskar? Jag skulle gärna ha någon ciklidart som är hyfsat lättskött. Men då kanske räkplanerna rycker...Förslag på roliga fiskar till min burk mottages tacksamt!

  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Kolla runt i artregistret här på zoopet. Dvärgciklider går ju absolut att stoppa in ett par.
    Palettciklid är lätta, och kommer fisa ut tonvis med yngel.
    Annars är fjärilsciklider rätt lätthanterliga, likaså några Apistogramma-arter.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      Jag har shackbrädesciklider tillsammans med räkor i ettt 60-literskar och det fungerar utmärkt.
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Ursprungligen postat av matzen
        Jag har shackbrädesciklider tillsammans med räkor i ettt 60-literskar och det fungerar utmärkt.

        Fast då antar jag att räkorna var hyffsat stora vid inköp va? Har aldrig ägt en räka i levande tillstånd, men jag skulle kunna tänka mig att de flesta dvärgciklider med glädje äter mindre räkor/räkyngel.

        /Jocke

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          • July 2008
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av bergabo
          Jag har tagit in mitt akvarium igen (hoppas det håller ihop) jag har bytt ut glödlampan i rampen mot ljusrör, men det fick bli special då detta akvarium har udda mått b44d35h56 = 90L

          Nu till saken! Akvariumet är inte så jätteljust, jag köpte plantor som inte är så ljuskänsliga, men vad ska jag ha för fiskar? Jag skulle gärna ha någon ciklidart som är hyfsat lättskött. Men då kanske räkplanerna rycker...Förslag på roliga fiskar till min burk mottages tacksamt!

          Angående ljuset kan du säkert trimma upp det för en billig peng med hjälp av en reflektor! Kostar under 200 kr har jag för mig och dubblar (nästan) ljusstyrkan!

          Ang fiskarna har jag inte så mkt att tillägga - det är så personligt vad man vill ha och vad man söker. Du hittar säkert något!
          Vänliga hälsningar
          // Pär Engelholm, Karlskrona

          Kommentar

          Arbetssätt...