Filterfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfreddas
    • May 2008
    • 27

    Filterfråga

    Hej igen!
    Nu har det kommit till en filter fråga.
    Med mitt begagnade 160 liters akvarium följde det med ett yttrefilter.

    1. Hur mycket kan man lita på yttrefilter gällande risken för läckage?

    2. Hur stor är skillnaden på det rent ljudmässigt gällande ett inner respektive yttrefilter? Har bara haft innre förut. (Eller är det omöjligt att säga då det skiljer sig så pass mycket på de olika yttre filterna?)

    3. Hur många innerfilter behövs till ett 160 liters. Gissar på ett men det kan vara kul med åsikter från experter.

    Tillägg! 17:20

    4. Med tanke på att det är ett begagnat filter så kanske det är bäst att byta ut just filtert som sitter i behållaren till nytt när jag då ska starta upp akvariumet från grunden?
    Vilket typ av filter är då bäst?

    Tillägg! 16:57

    En räkfråga.

    Går små räkor ihop med fiskar eller blir det bara mat av allt ihop?
    (Hade inte tänkt mig några jätte fiskar.)
    Tack på förhand.

    /Fredrik
    Senast redigerad av mrfreddas; 26 May 2008, 16:22.
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    hej, ska försöka svara så gott jag kan!

    1. Risken finns ju alltid där men den är MYCKEt liten, dock så har du ett begagnat ytterfilter så kolla o-ringen och "låsningen" på toppen och så att slanginfästningen är tät, då ska det inte vara några problem

    2. jag själv tycker ytterfilter är extremt mycket tystare då de står isolerat från akvariumet medans innerfilter ofta sitterfast på rutan och kan då vibrera och man får då ett Hummande ljud.

    3. det beror på hur mycket fisk och vad det är för ytterfilter du har, antagligen kommer ytterfiltret klara filtreringen utmärkt, men du kanske vill ha mer cirkulation i karet då kan du köpa en "powerhead" eller liknande.. man kan aldrig få för mycket filtrering heller. Som sagt ytterfiltret klarar filtreringen, om du kanske vill ha mer cirkulation köp ett innerfilter eller en powerhead.
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    Arbetssätt...