Grönalgsspörsmål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Grönalgsspörsmål

    Jag har nu varit i på tre "akvarieställen" för att höra mig för ang. grönalger. (det är grönagler, inte cyano)

    Det enhälliga svaret är mörkläggning, och ingen kände till något som faktiskt äter dem. Det finns kemikalier också, men det känns inte så bra.

    Så frågan är.....kan man alltså mörklägga helt och hållet (med en mörk handduk eller filt) under flera dagar? Ska jag i så fall tända enbart vid matning?

    Kommer algerna inte tillbaka sedan när man låter ljuset återvända?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De kommer tillbaka, så länge som inte växterna snurrar på så pass mycket att de tar näringen istället. Hur man får dom att göra det är ett stort, stort ämne, men läs gärna på om pmdd och CO2.
    Annars finns ju siamesiska algätare, snäckor, ancistrus, otocinlus, black molly och andra varelser som äter alger, också.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      De kommer tillbaka, så länge som inte växterna snurrar på så pass mycket att de tar näringen istället. Hur man får dom att göra det är ett stort, stort ämne, men läs gärna på om pmdd och CO2.
      Annars finns ju siamesiska algätare, snäckor, ancistrus, otocinlus, black molly och andra varelser som äter alger, också.
      - De där s.k. "algätarna" äter alla alger UTOM grönalger. Har provat med snäckor som sades äta grönalger. De äter brunager allright, men icke grönalger.

      Skulle mer växtlighet minska grönalgen?

      Kommentar

      • Björn G.
        • February 2005
        • 26

        #4
        Hejsan!
        Har du kikat på algbekämpningschemat ?
        Mycket växter, balanserad mäng fiskar och mat, bra lysrör och stabilitet tar död på alger och ser till att dom inte kommer igen.

        Tråkigt? ja! Effektivt? JA.
        Lyckas du så har du blivit av med problemet permanent.

        Hälsar
        /Björn G.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av Björn G.
          Hejsan!
          Har du kikat på algbekämpningschemat ?
          Mycket växter, balanserad mäng fiskar och mat, bra lysrör och stabilitet tar död på alger och ser till att dom inte kommer igen.

          Tråkigt? ja! Effektivt? JA.
          Lyckas du så har du blivit av med problemet permanent.

          Hälsar
          /Björn G.
          - Japp, jag är övertygad om att det är effektivt och beständigt, men det jag undrar är hur det kommer sig att inte de flesta drabbas som inte följer det schemat? Jag menar, det borde ju rimligen drabba så många fler?

          Det enda jag kan se som inte hänger med riktigt är väl ljusbilden möjligen då, men då skulle jag få avskärma akvariet från allt dagsljus utifrån och jag tror inte alla andra har sina akvarium i källaren : )

          Kommentar

          • Björn G.
            • February 2005
            • 26

            #6
            Jo, jag vet, alger gör lite som dom själva vill men det finns saker dom gillar och saker dom ogillar. En sak som definitivt begränsar alger är välmående, eller åtminstone många, växter. När jag hade lite algproblem så ökade jag vattenbytena till 50% och det hjälpte tills växterna kom igång.

            Mitt akvarium står efter en flytt i ett rum som har massor med morron och förmiddagssol, dock inte direkt på akvariet men ljuset kommer med soluppgången, rören tänds vid 10 och släcks 21. Inga algproblem, ta i trä, men cabomban min växer som aldrig förr! Vallisnerian växer som gräs, fast det gjorde den även innan flytten.

            Hälsar
            /Björn G.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Grönalger (en grön matta med små hår) äter min ancistrus iallafall, du kanske menar gröna prickalger, som är som små hårda prickar, omöjliga att skrapa bort? I mitt akvarium finns endast prickalger och tofsalger kvar, allt annat äter ancistrusen. Ville bara påpeka...

              Vad har du för belysning då, det var väl något om att man skulle ha 0,25-0,4 watt per liter vatten. Själv har jag typ 0,11 så jag får skylla mig själv om mina växter inte trivs, trots mycket näring och allt det där. Bara så du kan kolla upp det menar jag

              Du har alltså lampan tänd i 11 timmar? Jag har min tänd i 9, tror jag, kanske gör det skillnad? 11 låter lite mycket.
              / Ebba

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ja, det är inte "luddiga" alger jag talar om, så det kanske kallas "Prickalger" då. Sitter hårt direkt mot underlag och inga trådar eller så.

                Måste nog se över växtligheten om det är en tung faktor i ekvationen. Jag har ganska sparsamt med växter och de småtrådiga blir hårt åtgångna av fiskarna så de är inte så pigga längre, misstänker jag.

                Tack för tipsen folks! : )

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Jag gillar Anubias (mycket vanliga), finns ju båda låga och höga. De täcker bra så man behöver inte ha så många, och så får de häftiga rotsystem som ju ska vara ovanför gruset när man planterar. De har kraftiga blad och äts därför inte upp av fiskarna. Jag har massor i mitt akvarium, de får nya blad hela tiden och blommar också i princip hela tiden.

                  Men jag göder med PMDD i det akvariet. Däremot har jag för lite ljus, bara 0,11watt/liter! Så nästan bara Anubias trivs där... Mina javaormbunkar trivs inte så bra. Så satsa på 0,2-0,4 watt per liter, som ljus.... Och så mycket växter + gödning

                  Men just för att få bukt med alger är det kanske bättre med något annat, mer snabbväxande.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Jag har en lite mer bredbladig växt i akvariet. Det är den enda som fått vara helt ifred från fiskangrepp. De lite "trassliga/trådiga" växterna däremot ser inte ut att må helt okey. Gulnande nu och bits sönder av.....ja, av vilka fiskar då? Mollys eller malarna?

                    Har förresten haft akvariet mörklagt nu under tre dagar, utan någon synbart avtaganade algpåväxt : (

                    Kommentar

                    Arbetssätt...