Grönalgersätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Grönalgersätare?

    Jag har ett antal vita stenar i knytnävsstorlek tillsammans med tre-fyra mindre Mangroverötter ovanpå min mörka stenbotten.

    Problemet är grönalger på rötter och vita stenar som lägger sig som en tunn hinna och alltså grönfärgar det som ska vara vackra inslag i miljön.

    Jag köpte först malar.....och sedan även en snäcka som skulle äta grönalger - ingen av dem äter grönalger. Brunalger håller de efter perfekt, men grönalgerna frodas på både sten, växter, och rötter som vanligt.

    Vad för djur äter egentligen grönalger??
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Cyano



    Uppenbarligen ganska vanligt i relativt nystartade akvarium.
    Uppstår tydligen pga obalans mellan näringsämnen (främst kväve/fosfor) i vattnet och subtratet (refefdac)

    Finns fler trådar om hur du bekämpar det. Sök på "Cyano"
    Mitt försvann av sigsjälv.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det enda djur man har i akvarier som äter cyano är, vad jag vet, malaysisk sandsnäcka.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Malysisk snäcka låter som ett bra alternativ.
        Själv skulle jag nog tänka på vad som får dessa cyano el. grönalger att frodas.

        Vet att damm musslor funkar i svalt vatten då de nyttjat alla microorganismer och alger för eget bruk.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Det märkliga är att jag testat vattenkvalitén tre gånger och haft perfekta värden enligt vad "mätfacit" anger som riktlinjer.

          Jag vet inte om det är s.k. "Cyano" jag talar om.....men jag skulle kalla det grönalger pga. att det är som ett tunt skikt med grön algpåväxt på stenar, bottensediment, och rötterna.
          Inte långhårigt eller flytande, utan mer som en påväxt. Som brunalger fast grönt alltså.

          Läste att man kan totalt mörklägga akvariet under tre-fyra dagar och på så vis vara av med det, men också att de tydligen försvinner då kvävebalansen är återställd. Frågan är bara hur länge det skulle ta, då jag haft detta i över en månad redan.....och med bra vattenvärden.

          Får väl prova den där sandsnäckan då om den nu äter det som belägger mina stenar.

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            #6
            De flesta ancistrus och siamesiska alägate borde rensa ditt akvarium på vanliga grönalger på ett par dagar.
            Enl min erfarenhet är det väldigt enkelt att skilja på cyano och grönalger.
            Den sekunden du tvivlar på vad fanken det är för något så kan du vara säker på att det inte är grönalger längre.

            Om inga algätande fiskar käkar av eländet så kan du utesluta det (såvida du inte skämmer bort dina fiskar med massa massa foder, testa att inte mata på tre/fyra dagar.. äter dom inte opp de då så e de inga grönalger)

            Att testa vatetnvärdena kommer inte att ge dig några indikationer på varför cyanon poppar upp.
            Det är vad jag förstått när jag läst vad "Defdac" skrivit en obalans mellan kväve och fosfor som är den största orsaken till att cyanon börjar trivas i ett nystartat akvarium.

            Så fort du får balans på näringsämnena så borde växterna i ditt akvarium (för de har du massor av, eller hur?) kunna konkurera ut din cyano.

            Slamsug upp eländet varje dag om så behövs och testa att ta en gaffel eller nått och röra om i gruset så att ev fosfor frigörs, de borde göra susen.

            Annars har det snackas om både TETRAMEDICA GENERAL TONIC, TETRAMEDICA FUNGI-STOP, EasyCarbo eller mörkläggning som åtgärder.

            De flesta "åtgärder" tar dock bara väck symptomen på problemet och utesluter inte att de kommer tillbaka lika fort som de uppstod.

            med rätt balans av näringsämnen, rätt mängd ljus och med växter som konkurerar om näringen så borde du slippa Cyanon.

            GLHF

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              - Nej, jag har inte mycket växter i akvariet. Försöker ha mycket simyta och lagom gömställen.

              De här gröna algerna är som en beläggning som inte går att suga bort från stenarna. Alltså ingen "luddig" eller fluffig massa som ligger löst ovanpå utan mer fast mot underlaget. Inget som flyter omkring eller finns på glaset eller flyter omkring vid ytan.
              Finns det inga bilder på grönalger resp. cyano så man direkt kan avgöra vad det är jag fått?



              Ursprungligen postat av Grodlund
              De flesta ancistrus och siamesiska alägate borde rensa ditt akvarium på vanliga grönalger på ett par dagar.
              Enl min erfarenhet är det väldigt enkelt att skilja på cyano och grönalger.
              Den sekunden du tvivlar på vad fanken det är för något så kan du vara säker på att det inte är grönalger längre.

              Om inga algätande fiskar käkar av eländet så kan du utesluta det (såvida du inte skämmer bort dina fiskar med massa massa foder, testa att inte mata på tre/fyra dagar.. äter dom inte opp de då så e de inga grönalger)

              Att testa vatetnvärdena kommer inte att ge dig några indikationer på varför cyanon poppar upp.
              Det är vad jag förstått när jag läst vad "Defdac" skrivit en obalans mellan kväve och fosfor som är den största orsaken till att cyanon börjar trivas i ett nystartat akvarium.

              Så fort du får balans på näringsämnena så borde växterna i ditt akvarium (för de har du massor av, eller hur?) kunna konkurera ut din cyano.

              Slamsug upp eländet varje dag om så behövs och testa att ta en gaffel eller nått och röra om i gruset så att ev fosfor frigörs, de borde göra susen.

              Annars har det snackas om både TETRAMEDICA GENERAL TONIC, TETRAMEDICA FUNGI-STOP, EasyCarbo eller mörkläggning som åtgärder.

              De flesta "åtgärder" tar dock bara väck symptomen på problemet och utesluter inte att de kommer tillbaka lika fort som de uppstod.

              med rätt balans av näringsämnen, rätt mängd ljus och med växter som konkurerar om näringen så borde du slippa Cyanon.

              GLHF

              Kommentar

              Arbetssätt...