Det var tur! Men varför är det så många ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Det var tur! Men varför är det så många ägg?

    Idag, precis innan jag skulle åka bort så ser jag att det kommer ut något kletigt ur min gravida ballongmolly, och jag antog att det var yngel på G, så jag monterade ihop yngelboxen och lade henne i den. Nu när jag kommer hem så har hon fått över 20 yngel (har inte räknat ännu, men över 20 är det i allafall, det ser jag) och jag blir såklart jätteglad! Men precis som förra gången hon ynglade så blev det många yngel men också många icke-färdigutvecklade små yngel, och endel var bara ägg, med ögon... Hon var i 5:e veckan så hon kan ju inte ha fött för tidigt, eller? Är det normalt att det blir många icke-utvecklade yngel?
    Men vad ska jag göra med de yngel som lever men knappt kan simma, för att de är typ missbildade eller nåt? Om jag ska döda dem, så hur ska jag göra på bästa sätt? (OBS! Vill helst inte typ klippa dem på mitten, jag tycker det är såå hemskt!)
    Hoppas att jag kan få svar, jag vill ju inte att de små liven ska lida (om de nu gör det)

    Ursäkta om jag stavat lite konstigt men inte van vid detta tangentbord :/

    Sofie
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Låter lite rått detta, men när jag avlivade ett Palettyngel håvade jag upp ynglet och mosade det med fingrarna i en bit toapapper. Är ju näst intill omöjligt att klippa ett så litet yngel.
    Låtsas att det är ett mygg eller en spindel (eller något annat du avskyr) så går det kanske lättare
    Det var iaf inte alls så hemskt som jag trodde att det skulle vara och det måste ju liksom göras. Det är ju lite det som är nackdelen att syssla med djur, tyvärr.

    Grattis till dina andra yngel förresten
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Att det är många outvecklade yngel kan bero på stressen under infångandet samt att hamna i en liten yngelkasse och att hon då släppte ynglen för tidigt.
      Prova nästa gång att låta henne föda fritt i karet, men plantera tätt så kommer en stor andel yngel att överleva ändå.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • soffan96
        • February 2008
        • 495

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Att det är många outvecklade yngel kan bero på stressen under infångandet samt att hamna i en liten yngelkasse och att hon då släppte ynglen för tidigt.
        Prova nästa gång att låta henne föda fritt i karet, men plantera tätt så kommer en stor andel yngel att överleva ändå.
        Jo men hon höll ju på att föda i karet och då la jag ner henne i yngelkassen eftersom ag ville ha lite yngel...
        Men det gör inte så mycket att hon fick några missbildade för vet ni hur många friska yngel hon fick!!?...... 47 stycken! Men man kan ju säga att hon födde ca 65 yngel om man räknar med de missbildade..
        Åh, jag är fortafarande så himla glad över att jag såg att hon höll på att föda, för nu har 47 nya fiskar
        (Om ni undrar hur jag räknade så gjorde jag eller ja, min pappa såhär: Vi skulle ju flytta över ynglen till min andra yngelbur där alla andra yngel är så sög vi upp dem i en smal genomskinlig slang och "blåste" ut dem i den andra yngelkorgen och på det sättet kunde vi räkna dem oxå!)
        Och ang. avlivningen så gav jag de missbildade fiskarna till min kampfisk, och han älskade det! Hoppas att det inte är taskigt att göra så, men det är ju faktiskt det naturligaste sättet. De svagaste blir ju uppätna i naturen...
        Vad ska jag göra med alla yngel? Tror ni att jag kan lämna in dem till någon affär eller ska jag försöka sälja till privatpersoner på typ Eniro.se, Blocket.se eller nåt.. Kan ju inte ha över 60 Ballongmolly i ett kar på 61L, det blir lite fullt typ Alla förslag är välkommna!
        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

        Kommentar

        • Millmir
          • February 2008
          • 266

          #5
          Grattis till ynglen!
          Jag tror inte du behöver oroa dig för vad du ska göra med alla ynglen för tråkigt nog kommer nog inte särskillt många att klara sig. Det är helt naturligt att yngle dör då dessa är generellt känsligare mot allt som kan tänkas hända.
          Mvh Calle
          -------------------------------------------------
          720 SA 170 T 54 A

          Kommentar

          Arbetssätt...