Syresten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Syresten??

    Vad är det egentligen? Tycker det är fint med bubblor i akvariet.. är det en syresten man har då? Hur funkar det.. det måste väl vara kopplat till nån luftpump .. eller nått?? Har ett innefilter.. men tror inte det går att koppla ngt sådant till det??
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    #2
    Det är bara en porös klump som enkelt sagt funkar som en sil. Bästa liknelsen jag kan komma på är en ljuddäpmare till pneumatik. Du blåser helt enkelt in luft till mitten av klumpen, sen läcker det ut genom de små hålen i form av bubblor. Kräver mycket riktigt en egen motor som du har utanför akvariet och som är en av människans mest irriterande uppfinningar hittills.
    Själva klumpen tenderar dessutom att kalka igen med tiden, åtminstone om du bor i ett område med kalkrikt vatten.

    Kommentar

    • AquaGold
      • October 2005
      • 46

      #3
      Oj.. det lät jobbigt.. Konstigt för jag har sett att de säljer syrestenar men har aldrig sett nån motor till.. Hmm.. Får kolla det med akvariebutiken nån gång.. Tror fiskarna hade gillat det.. de gillar ju att vara i strålen när man byter vatten.

      Kommentar

      • HJ-C
        • April 2008
        • 165

        #4
        Jo, jag har något svagt minne ifrån när jag hade mitt första akvarium med mestadels ungfödare (kan minnas fel, jag gick alltså i lekskolan), om att några fiskar trivdes med att stå inne i luftströmmen.
        Åtminstone den som jag hade då drevs med en liten kompressor som lät och hoppade omkring som en centrifug i ett hyreshus. Har en kompis nu som tydligen har någon modernare variant, men han retar sig på den också.
        Om vi menar samma sak, så måste den ju ha en sån. Luften som trycks in i "stenen" måste ju komma dit, eller hur?

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Om jag inte minns fel så kan man köpa små syrestenar ("tabletter") som man lägger ner i akvariet och senare bildare bubblor och tillslut försvinner eftersom den tynar bort.

          Tror jag köpt något sånt för i tiden.

          Kommentar

          • HJ-C
            • April 2008
            • 165

            #6
            Jisses, vilken nostalgitripp!
            Det var såklart en sån som åsyftades! Just det, det gjorde jag också någon gång i mitten av 80-talet. Det hade jag helt förträngt...

            AquaGold:
            Glöm då det jag skrev. Jag antog att du menade precis en sån som jag beskrev, som används för konstant syretillförsel genom nämnda anordning. Men det stämmer, det finns ju sånadär "stenar" som löses upp också.

            EDIT:
            "Syresten" kan med andra ord betyda dels "klumpen" till den där grejen som jag snackade om, och dels en sorts ännu mer klumpartad klump som löses upp till små bubblor. Det är säkert den senare som du har sett säljas utan krångliga tillbehör. De löses dock upp på bara en liten stund, och sen bubblar det ju inte mer, till skillnad från med den irriterande motorn.
            Senast redigerad av HJ-C; 20 May 2008, 16:10.

            Kommentar

            Arbetssätt...