Småfrågor ang. stenar och dylikt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Småfrågor ang. stenar och dylikt

    Hej, var nu ett tag sen jag besökte sidan sist. Tack för all användbar information som finns här! Har nu några frågor, då jag tänkte starta upp ett större akvarium, då jag känner att mitt är för litet, och jag gillar lite större ^^

    Det nya akvariumet blir runt 120L, och jag tänkte ha stora stenar i det, alltså inte grus, om ni förstår. Hur funkar det med växter? Jag har även en sorts mini-pleco, som inte blir fullt lika stor som en vanlig tydligen. Är lite större stenar bra för dem? Och, just nu verkar han må bra av matresterna som blir över av mina neon tetror, men om jag köper större bör jag även använda algtabletter? Och vilka är isf bra för plecos.

    Jag förstår att ni säkert svarat på dessa frågor fler gånger än en, men är väldigt, väldigt tacksam för svar!
  • angrylinkan
    • August 2007
    • 265

    #2
    Ursprungligen postat av johanski
    Hej, var nu ett tag sen jag besökte sidan sist. Tack för all användbar information som finns här! Har nu några frågor, då jag tänkte starta upp ett större akvarium, då jag känner att mitt är för litet, och jag gillar lite större ^^

    Det nya akvariumet blir runt 120L, och jag tänkte ha stora stenar i det, alltså inte grus, om ni förstår. Hur funkar det med växter? Jag har även en sorts mini-pleco, som inte blir fullt lika stor som en vanlig tydligen. Är lite större stenar bra för dem? Och, just nu verkar han må bra av matresterna som blir över av mina neon tetror, men om jag köper större bör jag även använda algtabletter? Och vilka är isf bra för plecos.

    Jag förstår att ni säkert svarat på dessa frågor fler gånger än en, men är väldigt, väldigt tacksam för svar!

    Du ska alltid ha algtabletter. Jag använder sera.
    Satsa på ca 200l om du tycker om lite större men inte för stort (jag skaffade 120 , den kändes snabbt för liten).
    stenar är kul att bygga med om du tex skaffar alvarie silicon. och "limmar" ihop dom så att du får lite grottor då blir din pleco glad
    Men du ska väll använda grus el sand ändå?
    Det är bra att skydda glaset på botten med en tunn frigolit skiva om man ska ha sten den hålls juh ner med grus eller sand
    Senast redigerad av angrylinkan; 20 May 2008, 12:12.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Tack för tipset på maten!

      Ja, alltså vad jag menade med stenar var: Grusaktigt, fast ändå större, om du hänger med? ^^ Såg det på akvariecenter här i stan och det var väldigt fint. Alltså stenarna är nästan en centimeter.

      Tänkte även höra om en till grej: Jag har väldigt mycket sniglar i mitt lilla akvarium, tagit bort säkert över 20 st redan. Till det nya, större akvariumet (Vet inte om det blir 120 eller 200L) tänkte jag ha någon Botia (Randig antar jag) och läste att dem ska vara i stim på 4-6 st. Men jag tänkte mer 2-3st, går det bra?

      Kommentar

      • angrylinkan
        • August 2007
        • 265

        #4
        Ursprungligen postat av johanski
        Tack för tipset på maten!

        Ja, alltså vad jag menade med stenar var: Grusaktigt, fast ändå större, om du hänger med? ^^ Såg det på akvariecenter här i stan och det var väldigt fint. Alltså stenarna är nästan en centimeter.

        Tänkte även höra om en till grej: Jag har väldigt mycket sniglar i mitt lilla akvarium, tagit bort säkert över 20 st redan. Till det nya, större akvariumet (Vet inte om det blir 120 eller 200L) tänkte jag ha någon Botia (Randig antar jag) och läste att dem ska vara i stim på 4-6 st. Men jag tänkte mer 2-3st, går det bra?
        Aha ok då fattar jag!
        He he 20 tycker inte jag är mycket . Sniglarna rengör och städar, tycker inte att dom är så störande och om du ska ha botia är dom ännu bättre
        Det är nog lika bra att ta så många som rekomenderas för att dom ska må prima
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Då tror jag minsann det blir runt 200L istället. Det är så fint med stora akvarium! Har haft mitt lilla i över ett år så.

          Så, klarar sig växterna med större stenar? Som jag nämnde tidigare. Och hur gillar plecos det? Kommer ha någon rot och lite grottor osv. som den kan ligga i såklart ^^

          Och om jag vill köpa ett 200L, vilka växter skulle funka i det? Och till de snigelätande fiskarna som jag nämnde tidigare. Tror det blir ett gäng sådana, en pleco och mina 5 neontetror, kanske blir några fler sådana iofs
          Senast redigerad av Johanski; 20 May 2008, 14:01.

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Det brukar inte vara några större problem med växter i sådan grus. Plecosarna misstycker säkert inte heller!

            Växter skulle jag köra på anubias och vallisneria. Kanske någon polysperma för att bryta av lite..
            Öka på dina neoner med, de gillar att vara många!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Tack för hjälpen! Blir nog att dubbla neonerna, minst iaf. Det var väl allt. Alltid bra svar här

              Kommentar

              Arbetssätt...