Hur sköter man ett 5-litersakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Hur sköter man ett 5-litersakvarium?

    Det är såhär:

    Min mamma jobbar på ett dagis och vill ta dit några av mina snäckor och räkor för att visa barnen. Dessa ska vara i ett litet akvarium, jag gissar på fem liter. Och akvariumet ska stå där ett tag, hur länge det blir vet jag inte.

    Det jag har gått med på att låna ut är posthornssnäckor, malaysiska sandsnäckor och körsbärsräkor. Jag inser själv att de inte kan vara så många.

    Men jag vet inte hur man sköter ett så litet akvarium, än mindre vet jag hur man sköter ett akvarium utan filter, för det har de inte. De har dock en luftpump. Bör man använda den? Jag hade nämligen tänkt skicka med en massa najas (guadalupensis?) åt räkorna. Och efter vad jag har hört så tar en syrepump ut all koldioxid i akvariumet.

    Sen undrar jag över matning och vattenbyten. Jag antar att det lätt blir övermatning på ett dagis. Men jag ska försöka instruera min mamma väl. Om jag bara själv visste hur man skulle göra. Jag antar att hon kommer köpa algtabletter att mata dem med. Men hur ofta/mycket matar man i ett kar utan filter? Och hur ofta/mycket byter man vatten? Undrar om jag har tänkt på att fråga om allt nu.. Jo, det ser inte ut som att de har någon lampa till karet. Det är liksom en sån där plastsak med plastlock på. Ska de ställa det i fönstret, eller ska jag säga till dem att skaffa en lampa? Och vad för lampa i så fall?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Jag skulle rekommendera dem att skaffa ett eget. lite större akvarium och ha permanent med de invånare du nämner. Nu hade jag visserligen två yngel i en liten burk som bara var obetydligt större, och de är kanske känsligare än räkor. Poängen är i allafall att det blir väldigt mycket jobb med ett så litet akvarium.
    Jag gjort ett 50% vattenbyte varje dag, och det blev mycket alger att hålla undan. Dett finns ju akvarier på 21L för några hundralappar, då kunde de ha det permanent, och lära sig hur dessa djur fungerar och utvecklas. Borde (kanske) finnas pengar att ta i budgeten.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Jag tror det går alldeles utmärkt - om den som sköter burken har lite gröna fingrar - eller, annars, går det inte alls.

      Inga pumpar eller filter eller andra grejor! Det viktiga är att det blir lagom mycket ljus. Absolut inget direkt solljus och inga oväntade värmekällor. Täckglas! Utfodring 1-2 havregryn i veckan - men bara om dom äter upp det. Det behöver knappast bytas något vatten. Bottenbeläggningen kan bestå av en näve sand från sandlådan som sköljs ordentligt och några döda eklöv.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Det finns ju små cirkulationspumpar till tex små fontäner som man kan ha i. Det ger ju ingen direkt filtrering, men man slipper ha stillastående vatten som börjar lukta illa/ruttna. Vad det gäller barn och akvarium så är det de vuxna som måste hålla koll på matning osv. Även om de inte är kunniga så är det bra att informera att det är väll roligare för barnen att ha levande räkor, än tvärdöda räkor bara för att man råkat mata 7ggr om dagen. Byta en mugg vatten om dagen kan väll de göra utan att det skall bli missförstånd??
        Det finns att köpa små armaturer som man kan fästa på små akvarium. Brukar kunna köpas hos de flesta zooaffärer nu.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Till räkor och sniglar behövs knappast mer cirkulation än som blir naturligt av kondens och värme. Inte i ett så litet kärl - om det inte är en halv meter högt.

          Kommentar

          • ibisosiris
            • April 2006
            • 14

            #6
            Instämmer med Camilla. En kopp om dan är nog en bra tummrege. Små vattenbyten men ofta.

            Vill man ha någon typ av cirkulation eller filtrering kan man ju köpa sig ett hang-on filter för ca 150 spänn. Men ska man börja mecka med utrustning kan man kanske lika gärna göra det till ett helt projekt i stället. Köp färdigt akvariepaket, typ 25-liters eller liknande för några hundra. Kan nog bli ett spännande projekt för barnen att följa :-)
            Ingen ro utan bo, vardagslyx är A och O

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              det dagis som mina kottar går på, hade småkar på kanske 15-20 liter på varje avdelning, med en fisksoppa som skulle få vem som helst att få dåndimpen av, alltifrån guldfiskar till endlers till räkor till mollys till.....allt. fiskarna dog som flugor, dels pga övermatning, dels på urusel skötsel, efter en snabbkurs på 12-13 min av underteknad så gjorde de av med alla småkar, och köpte ett som dom tycker är stort (54 liter), vilket placerades på storbarnsavdelningen, ganska långt upp så ingen unge fick för sig att mata, befolkas av endlers och körsbärsräkor, och det fungerar.....hyfsat iaf....ungarna undrar mest vart alla bebisar tar vägen på helgen.....en förståndare måste gallra bort lite yngel varje vecka...det gör hon på fredagar.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ja ju större desto bättre, dagiset borde kunna få tag i ett beg. 50-liters till hyfsat pris på blocket eller liknande ställen, med ett räkyngelssäkrat "ryggsäcksfilter" så borde ett sådant akvarium bli nära nog självskött, förutom matning och vattenbyten alltså...
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...