vill ha yngel =P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moonbird
    • May 2008
    • 16

    vill ha yngel =P

    Jag är nybörjare inom akvarie världen kan man lugnt säga. Jag har för ca en månad sedan skaffat mig ett litet 54 liters akvarium att börja med innan jag ger mig på något större. I akvariet har jag bland annat ett litet stim dalmatin mollys och vill jätte gärna ha kvar yngel. Jag vet att en av honorna var riktigt tjock när jag fick hem dom, hon blev smal (ynglade väl av sig haha) men inga yngel. Förmodligen blev de stackarna uppätna med en gång =P jag har skaffat växter för ynglena att gömma sig i och har även skaffat mig en yngelkorg. Saken är den, har en hona nu som är rejält tjock jämfört med övriga men jag är väldigt osäker på när jag törs ge mig på att ha henne där i, spec då jag redan prövat o insett att hon vantrivdes ngt fruktansvärt där i!!!
    Kan man ana på ngt sätt när det börjar bli dags??
    Och sen, när man väl fått ynglena, hur ska man då gå till väga om man vill försöka sig på att ha dom i samma kar?? Jag har ett jätte litet, olämpligt enligt mig, 15 liters kar, som jag skulle kunna ha dom i. Men känns inte allt för frestande.
    Tack på förhand till de som svarar =)
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    #2
    skaffa javamossa, jag har gjort så att jag la ner en bit javamossa sen la jag sand över det så det stack upp runt sanden, liksom ett stängsel där har jag mina yngel =) dom klarar sig bra men även så har jag tagit gummiband runt en stor snäcka från thailand och satt på javamossa,

    Kommentar

    • Moonbird
      • May 2008
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av jorgner
      skaffa javamossa, jag har gjort så att jag la ner en bit javamossa sen la jag sand över det så det stack upp runt sanden, liksom ett stängsel där har jag mina yngel =) dom klarar sig bra men även så har jag tagit gummiband runt en stor snäcka från thailand och satt på javamossa,

      När jag köpte mig lite buskiga växter på djuraffären sa de ungefär det samma =) sa att jag skulle komma igen om ngn vecka då de inte hade ngn för tillfället , men då funkar det alltså att ha dom i samma akvarium så länge de kan gömma sig?? vore ju jätte bra! gillar det du gjorde med snäckan, kanske skulle prova det samma då jag har rätt många liggande o skräpar lite här o där (snäckor). tack för svaret

      Kommentar

      • jorgner
        • April 2008
        • 153

        #4
        Ursprungligen postat av Moonbird
        När jag köpte mig lite buskiga växter på djuraffären sa de ungefär det samma =) sa att jag skulle komma igen om ngn vecka då de inte hade ngn för tillfället , men då funkar det alltså att ha dom i samma akvarium så länge de kan gömma sig?? vore ju jätte bra! gillar det du gjorde med snäckan, kanske skulle prova det samma då jag har rätt många liggande o skräpar lite här o där (snäckor). tack för svaret
        hoppas det funkar, jag har ju också testat med yngelgrejj men honan vill inte föda, och så lyckas hon ändå äta upp dem när hon väll födde i den, har nu bytt till endlers dom äter ju inte sina yngel så jättemycket tror jag,

        Kommentar

        • Moonbird
          • May 2008
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av jorgner
          hoppas det funkar, jag har ju också testat med yngelgrejj men honan vill inte föda, och så lyckas hon ändå äta upp dem när hon väll födde i den, har nu bytt till endlers dom äter ju inte sina yngel så jättemycket tror jag,
          Okej, ja, efter att ha läst om mollysarna så känns det lite svårt att få dom till att inte käka ynglena, har till och med sett en video på youtube där mamman äter ungen sekunden efter att hon fött den jag vill ändå gärna försöka.
          I djur affären där jag köpte mina små mollysar, hade de underligt nog yngel som till och med förvånade de som jobbade där. De hade en växt, inte direkt buskig, i akvariet, i övrigt ingen inredning alls. Ändå hade de fem yngel som lyckats växa till sig.. helt otroligt hahah.
          än en gång, tack så mkt för svaret ^^

          Kommentar

          Arbetssätt...