Hjälp....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    Hjälp....

    ...jag har totalt kört fast i fiskträsket!

    Jag bara velar fram och tillbaka, vet inte vad jag ska plocka i mitt 160 l.
    Det finns ju så himla många vackra fiskar.
    Just nu har jag bara ett dvärggurami par, fem black molly och fem pansarmalar(kommer att köpa fler) och det känns lite tomt.

    Jag skulle gärna ha marmorgurami 1hane+2honor, skulle det funka eller blir akvariet för litet?
    Eller ska jag ha fler dvärgguramis? Rubingurami? Marmorgurami? Hur många?
    + någon stimfisk, men vilken?

    Hur gör jag med mina mollys...jag har sett att dom är på dvärgguramisarna och liksom "noppar" på dom. Ska jag flytta dom till ett annat akvarium?

    Kom med förslag...jag bara går omkring i fiskaffären och tittar på alla fiskar...kan inte bestämma mig vad jag vill ha.
    Skulle nog behöva fler akvarium.
    Jag är ganska ny på det här och jag vill ju att fiskarna ska trivas och må bra.
    Vill dyka ner i akvariet
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    #2
    Jag har samma problem själv... Det händer nog alla. Har nyligen fått ett återfall av min gamla mani för västafrikanska ciklider, och börjat plocka fram kar efter kar, som jag inte vet vad jag ska ha i

    Men med tanke på dina andra fiskar, skulle man ju kunna tänka sig någon annan ungfödare, kanske? Svärdbärare eller Platy, t ex? De är ju lite "färgklickar" också.
    Jag är rätt dålig på labyrintfiskar, men jag vill minnas att marmorgurami blir rätt stora? Det finns ju andra småväxta gurami-arter, typ honungsgurami och så.
    Någon barb, kanske?

    Som stimfisk är det väl någon av de vanligare tetra-arterna som gäller. Finns ju otaliga.

    Om jag hade mollys som nafsade efter mina guramis, så skulle jag nog fundera på att ta bort dem. Jag har haft bekanta som har slutat som ägare av guramis som helt saknar sina "spröt", och det är ju inte riktigt lyckat...

    Kommentar

    • miacaliza
      • April 2008
      • 39

      #3
      Hmm... ja det är klart...man skulle kunna ha platys. Kanske ett par till med dvärgguramis, ett gäng platys och ett stim med någon tetra. Eller kanske någon rasbora?

      Jag älskar tigerbarber,men är inte dom fenbitare? Funkar dom då med mina guramis?

      Ojojoj...detta skulle kunna bli en riktig fisksoppa!

      Mollysarna verkar inte vara ute efter guramisens spröt eller fenor utan "noppar" liksom på sidan. Det ser inte ut som om dom blir skadade av det men det kanske är irriterande och stressande.
      Vill dyka ner i akvariet

      Kommentar

      • HJ-C
        • April 2008
        • 165

        #4
        Just tigerbarb är väl lite mer åt fenbitarhållet än de som jag tänkte på i första hand, ja... Det finns ju snällare barber också. (Snällast av alla, åtminstone som jag någinsin har haft, får väl bli kopparbarb, kan jag tänka mig).

        Kommentar

        Arbetssätt...